به نام خداوند بخشنده مهربان‏

 سوگند به فرشتگانى که ارواح مجرمان را به شدت از بدنهایشان بیرون مى‏کشند، و فرشتگانى که ارواح مؤمنان را با مدارا و نشاط جدا مى‏سازند، و سوگند به فرشتگانى که در اجراى فرمان الهى با سرعت حرکت مى‏کنند و سپس بر یکدیگر سبقت مى‏گیرند و سوگند به آنها که امور را تدبیر مى‏کنند.

در آن روز که زلزله‏هاى وحشتناک که همه چیز را به لرزه در مى‏آورند، و بدنبال آن حادثه بزرگ، دومین صیحه عظیم به وقوع مى‏پیوندد، و دلهائى در آن روز سخت مضطرب است، و چشمهاى آنان از شدت ترس فرو افتاده. اما آنها که از این روز غافلند در این دنیا مى‏گویند: آیا ما به زندگى مجدد باز مى‏گردیم؟

آیا هنگامى که استخوانهاى‏پوسیده‏اى شدیم ممکن است زنده شویم؟ آنها مى‏گویند: اگر قیامتى در کار باشد پس بازگشتى زیانبار در انتظار ما خواهد بود، آرى این بازگشت حق است و تنها با یک صیحه عظیم رخ خواهد داد و ناگهان همگى بر عرصه زمین ظاهر خواهند شد.(1تا14)

«فرعون و ادعاى خدایى»

اى پیامبر، آیا داستان موسى به تو رسیده است؟ در آن هنگام که پروردگارش او را در سرزمین مقدس طوى صدا زد و گفت: به سوى فرعون برو که طغیان کرده است، و به او بگو: آیا مى‏خواهى پاکیزه شوى؟ و من ترا بسوى پروردگارت هدایت کنم تا از او بترسى و خلاف فرمان او را انجام ندهى؟

سپس موسى معجزه بزرگ را به او نشان داد، اما او تکذیب کرد و عصیان نمود، سپس پشت کرد و پیوسته براى نابودى آئین موسى تلاش نمود و ساحران را جمع کرد و مردم را دعوت نمود و گفت: من پروردگار بزرگ شما هستم، لذا خداوند او را به عذاب آخرت و دنیا گرفتار ساخت‏ و در این کار عبرتى است براى کسانى که خدا ترسند.(15تا26)

«آفرینش شما مشکلتر است یا آسمانها»

اى مردم آیا آفرینش شما بعد از مرگ مشکلتر است یا آفرینش آسمانى که خداوند بنا نهاد و سقف آن را برافراشته و آن را منظم ساخت‏ و شبش را تاریک و روزش را آشکار و روشن نمود و زمین را بعد از آن گسترش داد، آبش را خارج کرد و چراگاهش را آماده ساخت‏ و کوهها را ثابت و محکم نمود، همه اینها براى بهره‏گیرى شما و چهارپایان شماست. (27تا33)

«حالات طاغیان و خائفان در قیامت»

هنگامى که آن حادثه بزرگ قیامت روى دهد، در آن روز انسان به یاد کوششهایش مى‏افتد و جهنم براى بینندگان آشکار مى‏گردد، اما آن کس که طغیان کرده‏ و زندگى دنیا را مقدم داشته‏ مسلّما دوزخ جایگاه اوست‏ و آن کس که از مقام پروردگارش خائف بوده و نفس را از هوى بازداشته‏ بهشت جایگاه اوست. (34تا41)

«تاریخ قیامت را تنها خدا مى‏داند»

اى پیامبر، از تو در باره قیامت سؤال مى‏کنند که در چه زمانى واقع مى‏شود، تو را با یادآورى این سخن چکار؟ انتهاى آن به سوى پروردگار تو است، کار تو فقط انذار کردن‏کسانى است که از آن مى‏ترسند، آنها در آن روز که قیام قیامت را مى‏بینند، چنین احساس مى‏کنند که گوئى توقف آنها در دنیا و برزخ جز عصر گاهى با صبحگاهى بیشتر نبوده است. (42تا46)