به نام خداوند بخشنده مهربان‏

سوگند به فرشتگانى که پى‏درپى فرستاده مى‏شوند، و آنها که همچون تندباد در حرکتند، و سوگند به آنها که ابرها را مى‏گسترانند و منتشر مى‏سازند، و آنها که جدا مى‏کنند، و سوگند به آنها که آیات بیدار کننده الهى را به انبیاء القا مى‏نمایند، براى اتمام حجت یا انذار، که آنچه در باره قیامت وعده داده مى‏شود به وقوع مى‏پیوندد.

در آن هنگام که ستارگان محو و تاریک گردند، و کواکب آسمان را از هم بشکافند، در آن زمان که کوهها از جا کنده شوند، و در آن هنگام که براى پیامبران به منظور اداء شهادت تعین وقت شود، این امر براى چه روزى به تأخیر افتاده است؟ براى روز جدایى حق از باطل‏ و اى پیامبر تو چه مى‏دانى روز جدایى چیست‏ در آن روز واى برتکذیب کنندگان.

آیا ما اقوام مجرم نخستین را هلاک نکردیم؟ ما سپس آخرین را بدنبال آنها مى‏فرستیم. آرى ما اینگونه با مجرمین رفتار مى‏کنیم، واى در آن روز بر تکذیب کنندگان.

آیا شما را از آبى پست و ناچیز نیافریدیم؟ سپس آن را تا مدتى معین در قرارگاهى محفوظ و آماده قرار دادیم‏ و ما قدرت بر این کار داشتیم پس ما قدرتمند توانا و خوبى هستیم و امر معاد براى ما آسان است. واى در آن روز بر تکذیب کنندگان. آیا زمین را هم در حال حیاتشان و هم مرگشان مرکز اجتماع انسانها قرار ندادیم‏ و در آن کوههاى بلند و استوار قرار دادیم و آبى گوارا به شما نوشاندیم‏ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان.

در آن روز به آنها گفته مى‏شود به سوى همان چیزى که پیوسته آن را انکار مى‏کردید بروید. بروید بسوى سایه‏اى که داراى سه شاخه است، نه آرامش‏بخش است‏ و نه از شعله‏هاى آتش جلوگیرى مى‏کند و جرقه‏اى مانند یک کاخ از خود پرتاب مى‏کند که در سرعت و کثرت گوئى همچون شترانى زرد رنگ هستند که به هر سو پراکنده مى‏شوند.

واى در آن روز بر تکذیب کنندگان. امروز روزى است که سخن نمى‏گویند و قادر بر دفاع از خویشتن نیستند و به آنها اجازه داده نمى‏شود که عذر خواهى کنند. واى در آن روز بر تکذیب کنندگان. امروز همان روز جدائى حق از باطل است که شما و پیشینیان را در آن جمع کرده‏ایم‏ و اگر چاره‏اى در برابر من براى فرار از چنگال مجازات دارید انجام دهید.

واى در آن روز بر تکذیب کنندگان.

افراد با تقوى در سایه‏هاى درختان بهشتى و در میان چشمه‏ها قرار دارند و میوه‏هایى از آنچه تمایل دارند در اختیارشان است. به آنها گفته مى‏شود: بخورید و بنوشید، گوارایتان باد اینها در برابر اعمالى است که انجام مى‏دادید. ما اینگونه نیکوکاران را جزا مى‏دهیم. واى در آن روز بر تکذیب کنندگان.

اى مجرمان در این دنیا و این مدت کوتاه تا مى‏توانید بخورید و بهره گیرید، اما بدانید که عذاب الهى در انتظار شماست چرا که شما مجرمید. واى در آن روز بر تکذیب کنندگان. هنگامى که به آن مجرمین گفته شود رکوع کنید رکوع نمى‏کنند واى در آن روز بر تکذیب کنندگان. اگر اینان به این قرآن ایمان نمى‏آورند پس به کدام سخن بعد از آن ایمان مى‏آورند. (1تا50)