به نام خداوند بخشنده مهربان‏

اى مردم، از پروردگارتان بترسید که زلزله رستاخیز امر عظیمى است.

روزى که با آن روبرو شوید بخاطر ترس و وحشت شدید، مادران شیرده کودکان شیرخوارشان را از یاد خواهند برد و هر زن باردارى جنین خود را بر زمین خواهد نهاد و تو اى رسول ما مردم را مست مى‏بینى در حالى که مست نیستند اما عذاب خدا شدید است. )1تا2)

«پیروان شیطان»

گروهى از مردم بدون هیچ علم و دانشى درباره خدا به مجادله بر مى‏خیزند و از هر شیطان سرکشى پیروى مى‏کنند، بر شیطان مقرر شده که هر کس با او دوستى کند بضلالتش افکند و به سوى آتش سوزانش راهبر شود. (3تا4)

«معاد و عالم جنین و گیاهان»

اى مردم، اگر در رستاخیز شک دارید بدانید که ما شما را از خاک آفریدیم و سپس از نطفه و بعد از آن از خون بسته شده، سپس از مضغه که شبیه به گوشت جویده شده مى‏باشد و بعضى داراى شکل و خلقت کامل است و بعضى بدون شکل، هدف این است که ما براى شما آشکار کنیم که بر هر کارى توانا و قادریم.

و جنین‏هایى را که بخواهیم تا مدت معینى در رحم مادران قرار مى‏دهیم و آنچه را که اراده کنیم ساقط مى‏کنیم و بعد شما را به صورت طفل بیرون مى‏فرستیم تا به حدر شد و بلوغ برسید، در این میان بعضى از شما مى‏میرند و بعضى آن قدر عمر مى‏کنند که به بدترین مرحله زندگى و پیرى مى‏رسند آنچنان که چیزى از علوم خود را بخاطر نخواهند داشت. و از طرف دیگر زمین را در فصل زمستان خشک و مرده مى‏بینى اما هنگامى که باران را بر آن فرو مى‏فرستیم به حرکت در مى‏آید و رشد مى‏کند و انواع گیاهان زیبا را مى‏رویاند.

این به خاطر آن است که بدانید خداوند حق است و مردگان را زنده مى‏کند و بر هر چیز تواناست، و اینکه در رستاخیز شکى نیست و خداوند تمام کسانى را که در قبرها آرمیده‏اند زنده مى‏کند. (5تا7)

«مجادلات ناآگاهانه»

گروهى از مردم، بدون هیچ دانش و هدایت و کتاب روشنى درباره خدا به مجادله مى‏خیزند.

آنها با تکبر و بى‏توجهى نسبت به قرآن مى‏خواهند مردم را از راه خدا گمراه سازند، براى آنها در دنیا رسوایى است و در قیامت نیز عذاب سوزنده‏اى را به آنان خواهیم چشاند، و به آنها گفته مى‏شود این نتیجه چیزى است که دستهاى شما از پیش برایتان فرستاده است و خداوند هرگز به بندگانش ظلم نمى‏کند. (8تا10)

«کسانى که خدا را تنها با زبان مى‏پرستند»

بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى‏پرستند و همین که دنیا به آنها رو کند و نفع و خیرى به آنها رسد حالت اطمینان پیدا مى‏کنند اما اگر مصیبتى به عنوان امتحان به آنان برسد دگرگون شده و کفر مى‏ورزند، و به این ترتیب هم دنیا را از دست مى‏دهند و هم آخرت را و این خسران و زیان آشکارى است.

این گروه به جز خدا کسى را مى‏خواند که نه زیانى مى‏رساند و نه سودى در بر دارد این گمراهى بسیار عمیقى است‏ و زیانش از نفعش به آنها نزدیک‏تر است چه بد مولا و یاورى و چه بد مونس و معاشرى است.

خداوند افرادى که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند در باغهایى از بهشت وارد مى‏کند که زیر درختانش نهرها جارى است آرى خداوند هر چه را اراده کند انجام مى‏دهد. (11تا14)

«قیامت یا روز داورى خدا»

آن کس که گمان کرد خداوند پیامبرش را نه در دنیا و نه در آخرت یارى نخواهد کرد و پیامبر را دروغگو پنداشت و بعد از آن پیروزیهاى پیامبر را مشاهده نمود و شدیدا عصبانى و ناراحت گردید ریسمانى را به سقف خانه و یا آسمان ببندد و خود را گلاویز نماید و نفس خود را قطع کند و رو به مرگ برود ببیند آیا این کار خشم او را فرو مى‏نشاند یا نه؟

ما اینگونه قرآن را به صورت آیات روشن نازل کردیم و خداوند هر کس را بخواهد هدایت مى‏کند.کسانى که ایمان آورده‏اند و یهود و صائبان و نصارى و مجوس و مشرکان، در روز قیامت خداوند میان آنها داورى مى‏کند و حق را از باطل جدا مى‏سازد، خداوند بر هر چیز گواه و از همه چیز آگاه است. (15تا17)

«همه موجودات در پیشگاه خدا سجده مى‏کنند»

اى رسول ما آیا نمى‏دانى که چگونه تمام کسانى که در آسمانها و زمین هستند و همچنین خورشید و ماه و ستارگان و کوهها و درختان و جنبندگان و بسیارى از مردم خدا را سجده مى‏کنند؟ اما بسیارى از مردم از این کار امتناع مى‏کنند و فرمان عذاب درباره آنها حتمى است و هر کس را خدا خوار کند کسى او را گرامى نخواهد داشت، خداوند هر کارى را بخواهد و صلاح بداند انجام مى‏دهد.

این دو طائفه مؤمن و کافر درباره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند، و کسانى که کافر شدند لباسهایى از آتش براى آنها بریده مى‏شود و مایع سوزان و جوشان بر سر آنها فرو مى‏ریزند.

آنچنان که هم درونشان را آب مى‏کند و هم برونشان را و براى آنها گرزهایى از آهن است.

هرگاه بخواهند از غم و اندوه‏هاى دوزخ خارج شوند آنها را به آن باز مى‏گردانند و به آنها گفته مى‏شود بچشید عذاب سوزان را.

خداوند کسانى را که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند در باغهایى از بهشت وارد مى‏کند که از زیر درختانش نهرها جارى است، آنها با دستبندهائى از طلا و مروارید زینت مى‏شوند و لباسهایشان در آنجا از حریر است. آنها بسوى سخنان پاکیزه هدایت مى‏شوند و به راه خداوند شایسته ستایش راهنمائى مى‏گردند. (18تا24)

«مانعان خانه خدا»

کسانى که کافر شدند و مؤمنان را از راه خدا و از مسجد الحرام که آن را براى همه مردم مساوى قرار دادیم اعم از کسانى که در آنجا زندگى مى‏کنند و یا از نقاط دور وارد مى‏شوند باز مى‏دارند مستحق عذاب دردناکى خواهند بود و هر کس بخواهد در این سرزمین از طریق حق منحرف گردد و دست به ستم زند از عذاب شدید و دردناک به او مى‏چشانیم. (25)

«دعوت به حج»

اى پیامبر، به خاطر بیاور زمانى را که محل خانه کعبه را براى ابراهیم آماده ساختیم تا به بناى کعبه اقدام کند و به او گفتیم چیزى را شریک من قرار مده و خانه‏ام را براى طواف کنندگان و قیام کنندگان و رکوع کنندگان و سجودکنندگان از آلودگى بتها و از هر گونه آلودگى پاک گردان.

و مردم را دعوت عمومى به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکبهاى لاغر و ورزیده و چابک از هر راه دور به سوى خانه بیایند تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند و نام خدا را در ایام معینى بر چهار پایانى که به آنها روزى داده است هنگام قربانى کردن ببرند و به آنها بگو: پس از قربانى از گوشت آنها بخورید و بینواى فقیر را نیز اطعام نمائید.

بعد از آن باید آلودگیها را از خود بر طرف سازند و به نذرهاى خود وفا کنند و برگرد خانه گرامى کعبه طواف نمایند.

مناسک حج چنین است، و هر کس برنامه‏هاى الهى را بزرگ دارد نزد پروردگارش براى او بهتر است و چهارپایان براى شما حلال شده مگر آنچه دستور منعش بر شما خوانده مى‏شود، و از پلیدیها یعنى بتها اجتناب کنید و از سخن باطل و بى‏اساس پرهیز نمائید.

برنامه و مناسک حج را بگونه‏اى انجام دهید که همگى خالص براى خدا باشد و هیچگونه شریکى براى او قائل نشوید و هر کس شریکى براى خدا قرار دهد مانند کسى است که از آسمان سقوط کرده و طعمه پرندگان مردارخوار گردد و تکه‏تکه شود و یا تند بادى او را به مکان دور و نامعلومى پرتاب کرده و از زندگى ساقط شود.

اینگونه است مناسک حج و هر کس شعائر الهى را بزرگ دارد این کار نشانه تقواى دلهاست.

در حیوانات قربانى منافعى براى شما تا زمانى معین یعنى روز ذبح آنهاست، سپس محل آن، خانه کعبه همان خانه قدیمى و گرامى است و اگر قربانى براى عمره مفرده باشد در سرزمین مکه و اگر براى حج باشد در منى در نزدیکى مکه محل ذبح آن خواهد بود.

براى هر امتى قربانگاهى قرار دادیم تا نام خدا را به هنگام قربانى بر چهار پایانى که به آنها روزى داده‏ایم ببرند، و خداى شما معبود واحدى است در برابر فرمان او تسلیم شوید و اى رسول ما متواضعان و تسلیم شوندگان را بشارت ده.

همانها که وقتى نام خدا برده مى‏شود دلهایشان مملو از خوف پروردگار مى‏گردد و همانهایى که در برابر مصائبى که به آنها مى‏رسد شکیبا و استوارند و آنها که نماز را بر پا مى‏دارند و از آنچه روزیشان داده‏ایم انفاق مى‏کنند.

و شترهاى چاق و فربه را براى شما از شعائر و نشانه‏هاى الهى قرار دادیم، در آنها براى شما خیر و برکت است نام خدا را هنگام قربانى کردن آنها در حالى که به صف ایستاده‏اند ببرید و هنگامى که پهلویشان بر روى زمین قرار و آرام گرفت و جان دادند از گوشت آنها بخورید و مستمندان قانع و فقیران معترض را نیز از آن اطعام کنید اینگونه ما آنها را مسخر شما ساختیم تا شکر خدا را به جاى آورید.

هرگز گوشت و خونهاى آنها به خدا نمى‏رسد، آنچه که به او مى‏رسد تقوا و پرهیزگارى شماست. اینگونه خداوند آنها را مسخر شما ساخته تا او را به خاطر هدایتتان بزرگ بشمرید اى پیامبر، نیکوکاران را بشارت ده.خداوند از کسانى که ایمان آورده‏اند دفاع مى‏کند خداوند هیچ خیانتکار کفران کننده‏اى را دوست ندارد. (26تا38)

«نخستین دستور جهاد»

به آنها که جنگ بر آنان تحمیل شده اجازه جهاد داده شده است چرا که مورد ستم قرار گرفته‏اند و خداوند بر نصرت و یارى آنها قادر است.

همانها که به ناحق از خانه و لانه خود بدون هیچ دلیلى اخراج شدند جز اینکه مى‏گفتند: پروردگار ما اللّه است.

اگر خداوند بعضى از آنها را به وسیله بعضى دیگر دفع نکند دیرها و صومعه‏ها و معابد یهود و نصار او مساجدى که نام خدا در آن بسیار برده مى‏شود ویران مى‏گردد و خداوند کسانى را که او را یارى کنند و از آئینش دفاع کنند یارى مى‏کند چرا که خداوند قوى و شکست‏ناپذیر است.

یاران خدا کسانى هستند که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم نماز را به پا مى‏دارند و زکات را ادا مى‏کنند و امر به معروف و نهى از منکر مى‏نمایند و پایان همه کارها از آن خداست. (39تا41)

«از تکذیب مردم ناراحت نباش»

اى پیامبر، اگر ترا تکذیب مى‏کنند امر تازه‏اى نیست، پیش از آنها قوم نوح و عاد و ثمود نیز پیامبرانشان را تکذیب کردند.

و همچنین قوم ابراهیم و لوط و اصحاب مدین یا قوم شعیب، و نیز فرعونیان، موسى را تکذیب کردند.

اما من به آنها مهلت دادم سپس آنها را گرفتم، و مؤاخذه‏شان کردم و تعرض من چه بس شدید بود، و چه بسیار دهکده‏ها که ستمگر بودند و هلاکشان کردیم و اکنون با وجود بناها که دارد از سکنه خالى است و چه بسیار چاههائى که معطل مانده و قصرها که با گچ ساخته شده و اهل آن هلاک شده‏اند. (42تا45)

«سیر در زمین و بیدارى دلها»

اى پیامبر، چرا این مردم در زمین سیر نمى‏کنند تا باقیمانده آثار گذشتگان را ببیند و دلهاى آنان قدرت درک حقیقت را پیدا کند و یا صاحب گوشهاى شنوائى شوند که نداى حق را بشنوند چرا که چشمهاى ظاهر در فهم حق نابینا نمى‏شود بلکه دلهائى که در سینه‏ها جاى دارد بینائى را از دست داده و قادر به درک حقیقت نمى‏شوند. آنها با عجله از تو تقاضاى عذاب مى‏کنند، در حالى که خداوند هرگز از وعده خود تخلف نخواهد کرد و یک روز نزد پروردگار تو همانند هزار سال از سالهائى است که شما مى‏شمرید و کم بودن و یا طولانى بودن زمان براى او یکسان است و سرانجام عذاب او فرا خواهد رسید.

و چه بسیار شهرها و آبادیها که به آنها مهلت دادم در حالى که ستمگر بودند و از این مهلت براى اصلاح خویش استفاده نکردند سپس آنها را گرفتم و همه به سوى من باز مى‏گردند. اى پیامبر، بگو: اى مردم، من براى شما بیم دهنده آشکارى هستم.

آنها که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند آمرزش و روزى پر ارزشى براى آنهاست‏ و آنها که براى تخریب و محو آیات ما تلاش کردند و چنین مى‏پنداشتند که مى‏توانند بر اراده حتمى ما غالب شوند اصحاب دوزخند. (46تا51)

«القائات شیطانى»

اى پیامبر، ما هیچ رسول و پیامبرى پیش از تو نفرستادیم مگر اینکه هرگاه آرزو مى‏کرد و برنامه‏اى را براى هدایت مردم طرح‏ریزى مى‏نمود شیطان القائات در آن مى‏کرد، اما خداوند آن القائات شیطان را از میان مى‏برد سپس آیات خود را استحکام مى‏بخشید خداوند علیم و حکیم است.

خداوند اراده کرده بود تا با این کار، القاى شیطان را آزمونى براى آنها که در قلبشان بیمارى است و آنهائى که سنگدلند قرار دهد، و ظالمان در عداوت شدیدى دور از حق قرار گرفته‏اند.

خداوند مى‏خواست کسانى را که به آنها آگاهى بخشیده بدانند این حقى است از سوى پروردگار تو و در نتیجه به آن ایمان بیاورند و دلهایشان در برابر آن خاضع گردد و خداوند کسانى را که ایمان آوردند به سوى صراط مستقیم هدایت مى‏کند. (52تا54)

«رزق نیکو»

کافران، همواره درباره قرآن در شکّند تا اینکه روز قیامت به طور ناگهانى فرا رسد، یا عذاب روزى که عقیم و غیر قابل جبران است به سراغشان بیاید.حکومت و فرمانروایى در آن روز از آن خداست و بین آنها حکم مى‏فرماید.

کسانى که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند در باغهاى پر نعمت بهشتند و کسانى که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند عذاب خوار کننده‏اى در انتظارشان است. کسانى که در راه خدا هجرت کردند سپس کشته شدند یا به مرگ طبیعى از دنیا رفتند، خداوند به آنان روزى نیکوئى مى‏دهد که او بهترین روزى دهندگان است.خداوند آنها را در محلى وارد مى‏کند که از آن خشنود خواهند بود و خداوند عالم و با حلم است.(55تا59)

«آنان که خدا یاریشان مى‏کند»

خداوند اینچنین وعده فرموده است که هر کس به همان مقدار که به او ستم شده مجازات کند سپس مورد تعدى دشمن قرار گیرد خداوند او را یارى خواهد کرد و خداوند آمرزنده و بخشنده است.

آرى این چنین یارى و کمکى از سوى خداوند قادرى است که با قدرت بى‏منتهاى خود شب را در روز و روز را در شب داخل مى‏کند و بر هر کارى تواناست و همه چیز را مى‏شنود و مى‏بیند.

چون خداوند حق است و آنچه را غیر از او مى‏خوانند باطل است و خداوند بلند مقام و بزرگ است. (60تا62)

«آیات خداوند در آسمان و زمین»

اى پیامبر آیا ندیدى که خداوند از آسمان آبى فرستاد و زمین بر اثر آن سبز و خرم گردید؟ این از لطف اوست چون که خداوند لطیف و خبیر است.آنچه در آسمانها و زمین است از آن اوست و خداوند بى‏نیاز و شایسته هرگونه ستایش است.

آیا نمى‏بینید که خداوند آنچه را در زمین است مسخر شما گردانید و کشتیها به فرمان او بر پهنه دریاها حرکت مى‏کنند و آسمان را که پر از کرات و سنگهاى آسمانى مى‏باشد را نگه مى‏دارد تا جز به فرمان او بر زمین نیفتد؟ خداوند نسبت به مردم رحیم و مهربان است.

او کسى است که شما را زنده کرد و سپس مى‏میراند و بار دیگر زنده مى‏کند اما این انسان کفران کننده و ناسپاس است.(63تا66)

«هر امتى عبادتى دارد»

براى هر امتى عبادتى مخصوص به آنها قرار دادیم تا آن عبادت را در پیشگاه خداوند به انجام برسانند، بنابر این آنها نباید در این امر با تو به نزاع برخیزند، تو مردم را به سوى پروردگارت دعوت کن که تو بر هدایت مستقیم و راه راست قرار دارى‏ و اگر آنها با تو به جدال برخیزند بگو: خداوند از اعمالى که شما انجام مى‏دهید آگاه‏تر است.

و خداوند میان شما در آنچه اختلاف داشتید داورى مى‏کند.

آیا نمى‏دانى که خداوند آنچه را در آسمان و زمین است مى‏داند؟ و همه اینها در کتابى ثبت است که همان کتاب علم بى‏پایان پروردگار است و این بر خداوند آسان است.(66تا70)

«ناتوان‏تر از مگس»

بت‏پرستان غیر از خداوند چیزهایى را مى‏پرستند که خدا هیچگونه دلیلى براى آنان نازل نکرده است و چیزهایى که علم و آگاهى نسبت به آن ندارند و براى ظالمان یاور و راهنمائى نیست.

و هنگامى که آیات روشن ما بر آنها خوانده مى‏شود در چهره کافران آثار انکار مشاهده مى‏کنى آن چنان که نزدیک است برخیزند و با مشت به کسانى که آیات ما را بر آنان مى‏خوانند حمله کنند.

بگو: آیا شما را به بدتر از این خبر دهم؟ همان آتش سوزنده دوزخ است که خدا به کافران وعده داده و بدترین جایگاه است؟ اى مردم مثلى زده شده است گوش فرا دهید:

کسانى را که غیر از خدا مى‏خوانید هرگز نمى‏توانند مگسى بیافرینند هر چند براى این کار دست به دست هم دهند و هرگاه مگس، چیزى از آنها برباید نمى‏توانند آن را باز پس گیرند، هم این طلب کنندگان ناتوانند و هم آن مطلوبان.

آنها خدا را آنگونه که باید بشناسند نشناختند خداوند قوى و شکست‏ناپذیر است. (71تا74)

«انتخاب رسولان بر اساس شایستگى است»

خداوند از فرشتگان و همچنین انسانها رسولانى را برمى‏گزیند و بر احوال آنان شنوا و بیناست.

آنچه را در پیش روى آنها و پشت سر آنهاست مى 0 داند و همه کارها به سوى خدا باز مى‏گردد.

اى کسانى که ایمان آورده‏اید رکوع و سجود کنید و پروردگارتان را عبادت نمائید و کار نیک انجام دهید تا رستگار شوید.

و در راه خدا جهاد کنید و حق جهادش را ادا نمائید، او شما را برگزید و در دین کار سنگین و شاقى را بر دوش شما ننهاد. این همان آئین پدر شما ابراهیم است او شما را در کتب پیشین و این کتاب آسمانى، مسلمان نامید تا پیامبر شاهد و گواه بر شما و شما نیز گواهان بر مردم باشید. بنابر این نماز را بر پا دارید و زکاة را بدهید و به خدا تمسک جوئید که او مولا و سرپرست شماست چه مولاى خوب و چه یار و یاور شایسته‏اى. (75تا78)