به نام خداوند بخشنده مهربان‏

هر چه در زمین و آسمانهاست همه به تسبیح و ستایش خدا که پادشاهى منزه و پاک و مقتدر و داناست مشغولند.اوست خدائیکه از میان امتى که خواندن و نوشتن هم نمى‏دانستند، پیغمبرى بزرگوار از همان مردم برانگیخت تا وحى الهى را بر آنان تلاوت کند و آنها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاک سازد و شریعت کتاب آسمانى و حکمت الهى بیاموزد با آنکه پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهى بودند و نیز قوم دیگرى را که به اسلام گرویده و به مسلمانان ملحق شوند را هدایت فرماید که او خداى مقتدر و تمام کارهایش از روى حکمت و مصلحت است.

این رسالت و نزول قرآن فضل و کرامت خداست که آن لطف را در حق هر که بخواهد مى‏کند و خدا را بر خلق فضل و رحمت بى‏منتهاست. وصف حال کسانى که به احکام تورات آگاهى پیدا کرده‏اند اما خلاف آن را عمل نمودند در مثل مانند حمارى است که بارى از کتابها را بر پشت کشیده و از آن هیچ نفهمد و بهره نبرد. آرى قومى که مثل حالشان اینست و آیات خدا را تکذیب کردند نمونه بسیار بدى هستند و خدا هرگز ستمکاران را به راه راست هدایت نخواهد کرد.اى رسول ما، جهودان را بگو: اى جماعت یهود اگر فکر مى‏کنید که شما بحقیقت دوستداران خدائید نه مردم دیگر، پس تمناى مرگ کنید اگر راست مى‏گوئید.و حال آنکه بر اثر آن اعمال بدیکه بدست خود براى آخرت خویش پیش فرستاده‏اند ابدا آرزوى مرگ نمى‏کنند و خدا از کردار ستمکاران آگاه است.

اى پیامبر به آنان بگو: عاقبت مرگى که از آن مى‏گریزید البته شما را ملاقات خواهد کرد و پس از مرگ به سوى خدائیکه داناى پیدا و پنهان است باز مى‏گردید و او شما را به آنچه از نیک و بد کرده‏اید آگاه مى‏سازد.

اى کسانى‏که ایمان آورده‏اید هنگامى که در روز جمعه براى نماز جمعه خوانده مى‏شوید به سوى ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را رها کنید و اگر بدانید این امر براى شما بهتر است‏ و چون نماز به پایان رسید در زمین پراکنده شوید و از فضل خدا طلب کنید و خدا را بسیار یاد کنید تا شاید رستگار گردید.

اى رسول ما، این مردم چون در بین نماز از تجارت و یا کار لهوى با خبر شوند به سوى آن متفرق گشته و تو را در حال خطبه رها مى‏کنند. بگو: آنچه نزد خداست از لهو و تجارت بهتر است و خدا بهترین رازقان است.(1تا11)