به نام خداوند بخشنده مهربان‏

 اى نبى اسلام چرا به منظور خوشدل ساختن همسرانت آن چه را خدا برایت حلال کرده است را حرام مى‏کنى و خدا آمرزگار و رحیم است.خداوند راه چاره شکستن سوگند را برایتان بیان کرده است و خدا سرپرست شماست و او داناى حکیم است.و چون پیامبر مطلبى را سرّى به بعضى از همسرانش گفت و همسر نامبرده آن سرّ را فاش ساخت و خداوند پیامبر خود را از این افشاگرى همسرش خبر داد و پیامبر گوشه‏اى از این خیانت را به او اعلام داشت و از همه جزئیات آن خوددارى کرد و وقتى به او گفت تو چنین عملى را انجام دادى. پرسید چه کسى از این کار به تو خبر داد؟
پیامبر فرمود: خداى علیم و خبیر به من خبر داد اى پیامبر به آن دو بگو: شما دو زن اگر به سوى خدا توبه ببرید امید است خدا دلهایتان را از انحراف به استقامت برگرداند چون دلهاى شما منحرف گشته و اگر همچنان علیه پیامبر دست به دست هم بدهید بدانید که خداوند مولاى او و جبرئیل و مؤمنین صالح و ملائکه هم بعد از خدا پشتیبان اویند
.امید است پروردگار او اگر او شما را طلاق دهد همسرانى بهتر از شما روزیش کند.

همسرانى تسلیم و مؤمن و ملازم بندگى و خشوع و تائب و عابد و رهسپار طریق معرفت باشند چه بکر و چه غیر بکر.اى کسانى که ایمان آورده‏اید خود و اهل خود را از آتشى که آتش گیره‏اش مردم و سنگها است حفظ کنید، آتشى که فرشتگان غلاظ و شداد موکل برآنند. فرشتگانى که هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى‏دهد نافرمانى ننموده بلکه به هر چه فرمان مى‏دهد عمل مى‏کنند. (1تا6)

«مؤمنان و کافران در قیامت»

اى کسانى که کفر ورزیدند امروز دیگر معذرت خواهى نکنید براى اینکه کیفر شما جز آنچه مى‏کردید چیز دیگرى نیست.اى کسانیکه ایمان آورده‏اید به سوى خدا توبه ببرید توبه‏اى خالص، امید است پروردگارتان گناهانتان را بپوشاند و در جنّاتى داخلتان کند که نهرها از زیر درختانش روان است. در روزیکه خدا نبى و مؤمنین با او را خوار نمى‏سازد و نورشان جلوتر از خودشان در حرکت است، از جلو و طرف راست حرکت مى‏کند و مى‏گویند: پروردگارا نور ما را کامل کن و ما را بیامرز که تو بر هر چیز توانائى. (7تا8)

«جهاد با کفار و منافقین»

اى پیامبر، با کفار و منافقین جهاد کن و بر آنان سخت بگیر و خشونت به خرج ده که جایگاه ایشان در جهنم است، چه بد بازگشتگاهى مى‏باشد.(9)

«مثلى براى مؤمنین و کافران»

خداى تعالى براى کسانى که کافر شدند مثلى زده و آن همسر نوح و همسر لوط است که در تخت زناشویى دو نفر از بندگان صالح ما بودند و این دو زن به آن دو بنده صالح خیانت کردند و همرائیشان با پیامبران هیچ سودى برایشان نکرد و از عذاب خدا جلوگیر نشد و به ایشان گفته شد داخل آتش شوید همانطور که دیگران داخل مى‏شوند.

خدایتعالى براى کسانى که ایمان آوردند مثلى مى‏زند و آن داستان همسر فرعون است که گفت: پروردگارا نزد خودت برایم خانه‏اى در بهشت بنا کن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده و مرا از دست مردم ستمکار برهان و دیگر داستان مریم دختر عمران است که بانوئى پاک بود و ما از روح خود در رحم او بدمیدیم و او کلمات پروردگار خود و کتب او را تصدیق داشت و از خاشعان بود. (10تا12)