به نام خداوند بخشنده مهربان

‏ آیا چنین نیست که زمانى طولانى بر انسان گذشت که چیز قابل ذکرى نبود؟ ما انسان را از نطفه مختلفى آفریدیم و او را مى‏آزمائیم لذا او را شنوا و بینا قرار دادیم.ما راه را به او نشان دادیم خواه شاکر باشد و پذیرا گردد و یا کفران کند.ما براى کافران زنجیرها و غلها و شعله‏هاى سوزان آماده کرده‏ایم. (1تا4)

«آنها که تنها براى خدا اطعام کردند»

ابرار و نیکان در بهشت از جامى مى‏نوشند که با عطر خوشى آمیخته است. از چشمه‏اى که بندگان خاص خدا از آن مى‏نوشند و از هر جا بخواهند آن را جارى مى‏سازند، آنها (على (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) به نذر خود وفا مى‏کنند و از روزى که عذابش گسترده است مى‏ترسند و غذاى خود را با اینکه به آن علاقه و نیاز دارند به مسکین و یتیم و اسیر مى‏دهند و مى‏گویند: ما شما را براى خدا اطعام مى‏کنیم و هیچ پاداش و تشکرى از شما نمى‏خواهیم.

ما از پروردگارمان در آن روزى که عبوس و شدید است مى‏ترسیم.از این رو خداوند آنها را از شر آن روز نگه مى‏دارد و از آنها استقبال مى‏کند در حالى که شادمان و مسرورند.

خداوند در برابر شکیبائى ایشان، بهشت و لباسهاى حریر بهشتى را به آنها پاداش مى‏دهد.این در حالى است که بر تختهاى زیبا تکیه کرده‏اند، نه آفتاب را در آنجا مى‏بینند، نه سرما را. و در حالى است که سایه‏هاى آن درختان بهشتى بر سر آنها فرو افتاده و چیدن میوه‏هایش بسیار آسان است‏ و در گرداگرد آنها ظرفهایى از نقره و قدحهایى بلورین مى‏گردانند، ظرفهایى بلورین از نقره که آنها را به اندازه لازم آماده کرده‏اند.

در آنجا از جامهائى سیراب مى‏شوند که لبریز از شراب طهورى است که با زنجبیل آمیخته است، از چشمه‏اى در بهشت که نامش سلسبیل است‏ و بر گرداگرد آنها نوجوانانى جاودانى براى پذیرائى گردش مى‏کنند که هرگاه آنها را ببینى گمان مى‏کنى مروارید پراکنده‏اند.

و هنگامى که آنجا را ببینى نعمتى و ملک عظیمى را مى‏بینى. بر اندام آن بهشتیان لباسهائى است از حریر نازک سبز رنگ و از دیباى ضخیم و با دستبندهائى از نقره تزئین شده‏اند و پروردگارشان شراب طهور به آنها مى‏نوشاند و به آنها گفته مى‏شود این جزاى شماست و سعى و تلاش شما مورد قدردانى است. (5تا22)

«در تبلیغ احکام شکیبا باش»

اى پیامبر، مسلما ما قرآن را بر تو نازل کردیم، پس در تبلیغ و اجراى حکم پروردگارت شکیبا باش و از هیچ گنهکار و کافرى از آنان اطاعت مکن‏ و نام پروردگارت را هر صبح و شام به یادآور و در شبانگاه براى او سجده کن و مقدارى طولانى از شب او را تسبیح گوى. (23تا26)

«تذکر از ما انتخاب از شما»

کافران و گنهکاران تنها زندگى زودگذر دنیا را دوست دارند در حالى که پشت سر خود روز سنگینى را رها مى‏کنند.ما آنها را آفریدیم و پیوندهاى وجودشان را محکم کردیم و هر زمان بخواهیم جاى آنان را به گروه دیگرى مى‏دهیم.این یک تذکر و یادآورى است و هر کس بخواهد مى‏تواند با استفاده از آن راهى بسوى پروردگارش انتخاب کند و شما چیزى نمى‏خواهید مگر اینکه خدا بخواهد و خداوند عالم و حکیم است‏ و هر کس را بخواهد و شایسته ببیند در رحمت خود وارد مى‏کند و براى ظالمان عذاب دردناکى فراهم ساخته است. (27تا31)