به نام خداوند بخشنده مهربان‏

 تقاضا کننده‏اى از پیامبر تقاضاى عذابى کرد که واقع شد، این عذاب مخصوص کافران است و هیچکس نمى‏تواند آن را دفع کند، از سوى خداوند ذى المعارج است، همان خداوندى که فرشتگانش بر آسمانها صعود مى‏کنند. فرشتگان و روح، همان فرشته مخصوص، در آن روزى که مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى خدا عروج مى‏کنند. بنابر این اى پیامبر صبر جمیل پیشه کن‏ چون کافران و مشرکین آن روز را دور مى‏بینند و ما آن را نزدیک مى‏بینیم.

همان روزى که آسمان همچون فلز گداخته مى‏شود و کوهها مانند پشم رنگین متلاشى خواهد شد و هیچ دوست صمیمى سراغ دوستش را نمى‏گیرد، آن دوستان را به آنها نشان مى‏دهند اما هر کس گرفتار کار خویشتن است.

و چنان است که گنهکار دوست مى‏دارد فرزندان خود را در برابر عذاب آن روز فدا کند و همچنین همسر و برادرش‏ و قبیله‏اش که همیشه از او حمایت مى‏کردند و تمام مردم روى زمین را تا مایه نجاتش شوند.

اما هرگز چنین نیست که کسى او را یارى کند و او در شعله‏هاى آتش سوزانى است‏ که دست و پا و پوست سر را مى‏کند و مى‏برد و کسانى را که از فرمان خدا رویگردان شدند و اموال را جمع و ذخیره کردند را صدا مى‏زند و بسوى خود مى‏خواند. (1تا18)

«اوصاف انسانهاى پرهیزگار»

انسان، حریص و کم طاقت آفریده شده، اما او از این دو صفت در جهت منفى استفاده کرده‏ و هنگامى که به او بدى مى‏رسد بیتابى مى‏کند و هنگامى که به او خوبى برسد از دیگران دریغ مى‏دارد.

مگر نمازگزاران که حرص و کم طاقتى خود را در بدست آوردن چیزهاى درست و پیمودن راههاى مثبت به کار مى‏گیرند، آنها، همیشه نمازها را مرتبا بجا مى‏آورند و در اموالشان‏ براى فقرا حق معلومى است‏ و به روز جزا ایمان دارند و از عذاب پروردگارشان بیمناکند چرا که هیچگاه خود را از عذاب پروردگار در امان نمى‏بینند. و دامان خویش را از بى‏عفتى حفظ مى‏کنند و با هیچکس بجز همسران و کنیزان که در حکم همسرند آمیزش جنسى ندارند و در بهره‏گیرى از اینها مورد سرزنش نخواهند بود.

اما هر کس غیر از این را طلب کند متجاوز است‏ و از دیگر صفات این پرهیزگاران این است که امانتها و عهد خود را رعایت مى‏کنند و به اداى شهادت حق قیام مى‏نمایند و بر نماز خود مواظبت دارند، این افراد هستند که در باغهاى بهشتى گرامیند. (19تا35)

«کافران به کدام امید بهشت را طالبند»

اى رسول ما، این کافران را چه مى‏شود که از راست و چپ و گروه گروه با سرعت نزد تو مى‏آیند و طمع بهشت دارند، آیا هر یک از آنها واقعا طمع دارد در بهشت پر نعمت الهى وارد گردد؟ هرگز چنین نیست، ما آنها را از آنچه خودشان مى‏دانند آفریده‏ایم، از همان نطفه بى‏ارزشى که در رحم ریخته شده و ما آن را حیات بخشیده‏ایم پس چرا منکر معاد و زنده شدن مى‏باشند؟

سوگند به پروردگار مشرقها و مغربها که ما قادریم‏ بر اینکه نسل این کفار را منقرض کرده و جاى اینها را به کسانى بدهیم که از آنها بهترند و ما هرگز مغلوب نخواهیم شد.

پس اى پیامبر، آنها را به حال خود واگذار تا در باطل خود فرو روند و بازى کنند تا زمانى که روز موعود خود را ملاقات نمایند.همان روزى که از قبرها به سرعت خارج مى‏شوند، گوئى به سوى بتهایشان مى‏دوند، در حالى که چشمهاى آنها از شدت وحشت به زیر افتاده و پرده‏اى از ذلت و خوارى آنها را پوشانده است و به آنها گفته مى‏شود این همان روزى است که به شما وعده داده مى‏شد. (36تا44)