به نام خداوند بخشنده مهربان‏

اى جامه به خود پیچیده، شب را جز کمى، به پا خیز، یا نیمى از شب را و یا کمى از آن کم کن‏ و یا نصف آن بیفزا و قرآن را با دقت و تأمل بخوان‏ چرا که ما به زودى سخنى سنگین را به تو القا خواهیم کرد.

مسلّما برنامه عبادت شبانه پا بر جاتر و با استقامت‏تر است‏ و تو اى پیامبر، در روز تلاش مستمر و طولانى خواهى داشت. نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند، همان پروردگار شرق و غرب که معبودى جز او نیست، او را نگاهبان و وکیل خود انتخاب کن‏ و در برابر آنچه دشمنان مى‏گویند شکیبا باش و به طرزى شایسته از آنها دورى نما.

اى پیامبر، مرا با تکذیب کنندگان صاحب نعمت واگذار و آنها را کمى مهلت ده‏ که نزد ما غل و زنجیرها و آتش دوزخ است که در انتظار آنهاست‏ و خوراک آنها غذائى گلوگیر همراه با عذابى دردناک است‏ در آن روز که زمین و کوهها سخت به لرزه مى‏افتد و کوهها به شکل توده‏هائى از شن نرم در مى‏آید.

اى مردم ما پیامبرى بسوى شما فرستادیم که گواه بر شماست همان گونه که به سوى فرعون رسولى فرستادیم. فرعون به مخالفت و نافرمانى آن رسول برخاست و ما او را شدیدا مجازات کردیم. شما اگر کافر شوید چگونه خود را از عذاب شدید الهى بر کنار مى‏دارید آن هم در آن روز که کودکان را پیر مى‏کند. در آن روزى که آسمان از هم شکافته مى‏شود و وعده خدا تحقق مى‏یابد. این هشدار و تذکرى است و هر کس بخواهد راهى بسوى پروردگارش برمى‏گزیند.

اى پیامبر، پروردگارت مى‏داند که تو و گروهى از کسانى که با تو هستند نزدیک دو سوم از شب یا نصف یا ثلث آن را بپا مى‏خیزید، و خداوند شب و روز را اندازه‏گیرى مى‏کند، او مى‏داند که شما نمى‏توانید مقدار آن را دقیقا اندازه‏گیرى کنید لذا شما را بخشید، اکنون آن مقدار از قرآن که براى شما میسر است تلاوت کنید.

او مى‏داند به زودى گروهى از شما بیمار مى‏شوند و گروهى دیگر براى بدست آوردن فضل الهى و کسب روزى به سفر مى‏روند و گروه دیگرى در راه خدا جهاد مى‏کنند، پس آن مقدار که براى شما ممکن است از آن تلاوت کنید و نماز را بر پا دارید و زکات را ادا کنید و به خدا قرض الحسنه دهید و در راه او انفاق کنید و بدانید که آنچه را از کارهاى خیر براى خود از پیش مى‏فرستید نزد خدا به بهترین وجه و بزرگترین پاداش خواهید یافت و از خدا آمرزش بطلبید که خداوند غفور و رحیم است. (1تا20)