به نام خداوند بخشنده مهربان‏

 قیامت نزدیک شد و قرص ماه دو نیم گردید اما آنانکه کافر شدند چون این معجزه را توسط پیامبر دیدند روى گرداندند و گفتند که این سحرى است پى‏درپى‏ و پیامبر و آنچه را که او آورده است را تکذیب کردند و از هواهاى نفسانى خود پیروى نمودند اما بزودى هر امرى در مجرا و جایگاه خود قرار خواهد گرفت.

با اینکه در کتاب او اخبارى که به قدر کافى هشدار دهنده باشد مانند حکمت‏هاى بالغه آمده بود اما این هشدارها مؤثر نیفتاد.پس تو اى رسول ما از ایشان روى بگردان که اینان در انتظار روزى هستند که دعوت کننده‏گان، مردم را بسوى داورى و پاداش و کیفر و عذابى سخت مى‏خوانند.در حالیکه از شدت شرمسارى و خشوع دیدگان خود را پائین انداخته از قبرها بیرون آیند، تو گوئى همچون ملخهاى منتشرند در حالیکه بسوى آن دعوت کننده به سرعت مى‏دوند. آن روز کافران مى‏گویند این روز چه روز سختى است.

قبل از ایشان، قوم نوح نیز بنده ما نوح را تکذیب کرده و گفتند: او جن زده و مضرّت دیده است، تا جائیکه پروردگار خود را خواند و عرضه داشت پروردگارا من مغلوب و شکست خورده‏ام، از تو یارى مى‏خواهم.ما نیز درهاى آسمان را به آبى رگبار و تند بگشودیم‏ و زمین را به صورت چشمه‏هاى جوشان بشکافتیم و این دو آب به منظور اجراى فرمانى که رانده بودیم بهم برخورد کردند و ما نوح را بر مرکبى تخته‏اى که به صورت کشتى در آمده بود سوار کردیم‏ و این کشتى زیر نظر ما به حرکت در آمد و بقیه غرق شدند و جزاى یک عمر کفران را بدیدند.

ما آن کشتى را حفظ کردیم تا آیتى باشد، آیا عبرت گیرنده‏اى هست تا متذکر شود و بداند که عذاب و هشدار من چگونه است؟ و با اینکه ما قرآن را براى تذکر آسان کرده‏ایم آیا پند گیرنده‏اى وجود دارد.قوم عاد هم پیامبرشان را تکذیب کردند ببین که عذاب و هشدار من درباره آنان چگونه بود، ما بادى سخت طوفانى در روز نحس مستمر و دنباله‏دارى بر آنان فرستادیم.بادى که مردم را مانند نخلى که از ریشه درآید از زمین برکند.

ببین که عذاب و انذار من چگونه بود، با اینکه ما این قرآن را براى تذکر آسان کرده‏ایم آیا کسى هست که متذکر شود و پند گیرد. ثمود هم پیامبران را تکذیب کردند و گفتند:آیا یک بشر که از خود ما است را پیروى کنیم؟ در این صورت خیلى گمراه و دیوانه‏ایم.چطور شده که از میانه همه ما، قرآن تنها بر او نازل شده؟ نه، بلکه او دروغ پردازى است جاه طلب. فردا در پیشگاه حق خواهند فهمید که دروغ پرداز و جاه طلب کیست.(1تا26)

«شتر صالح و قوم نافرمان او»

ما به صالح پیامبر وحى کردیم که ماده شترى را براى آزمایش قوم تو خواهیم فرستاد صبر کن و منتظر باش و به ایشان خبر بده که آب موجود در محل، بین آنان و شتر تقسیم شده و هر صاحب قسمتى باید در روز معین از آب استفاده کند.

اما مردم، آن کس که داوطلب کشتن شتر شده بود را صدا زدند و او نیز شتر را بکشت.پس ببین که عذاب و انذار من درباره آنان چگونه بود؟

ما فقط یک صیحه بر آنها فرستادیم و همگى چون هیزمى که باغبان جمع مى‏کند روى هم انباشته شدند.با اینکه ما این قرآن را براى تذکر آسان کرده‏ایم آیا کسى هست متذکر شود و پند بگیرد؟ (27تا32)

«قوم لوط و عذاب الهى»

قوم لوط هم هشدارهاى ما را تکذیب نمودند و ما بادى همراه با سنگ بر آنان فرستادیم و بجز خاندان لوط که در سحر نجات دادیم همه را هلاک کردیم‏ و نجات ایشان نعمتى بود از سوى ما تا همه بدانند بندگان شکرگذار را اینچنین جزا مى‏دهیم.با اینکه لوط ایشانرا از عذاب ما انذار کرده و ترسانده بود ولى همچنان در جدال و لجاجت خود اصرار ورزیدند و نسبت به میهمانان او قصد سوء و منافى عفت کردند. ما چشمهایشان را کور کردیم و گفتیم عذاب و انذار مرا بچشید و در بامدادى عذاب پیوسته، به ایشان رسید و گفتیم عذاب و انذار مرا بچشید و با اینکه ما این قرآن را براى تذکر آسان کرده‏ایم آیا کسى هست که متذکر شود و پند بگیرد.ما براى قوم فرعون هم بیم رسان فرستادیم‏ اما همه آیات ما را تکذیب کردند پس ما نیز آنها را مانند گرفتن عزیزى مقتدر و توانا گرفتیم و عذاب نمودیم. (33تا42)

«عذاب قیامت تلخ‏تر و عظیم‏تر است»

آیا فکر مى‏کنید که کفار شما از کسانیکه قبل از شما کفر ورزیدند و به عذاب الهى دچار شدند بهترند و گرفتار بلا و مصیبت نخواهند شد و آیا براستى در کتب پیشین برائتى براى نجات شما از عذاب خدا آمده است‏ و یا نه آنها مى‏گویند چون در کفر خود اتحاد داریم پس از هر کس که بخواهد عذابمان بکند انتقام مى‏گیریم.بدانند که این جمع متحد بزودى در جنگ شکست خواهند خورد و پا به فرار خواهند گذاشت.

اینان بدانند که این عذاب دنیوى چیز مهمى نیست بلکه قیامت که موعد عذاب آنهاست داراى بلائى بس عظیم‏تر و تلخ‏تر مى‏باشد.بدرستیکه مجرمین و گناهکاران از موطن و جایگاه سعادت که همان بهشت است گمراه شده و در آتش افروخته قرار دارند. در روزى که با رخسارهاى خود به سوى آتش کشیده مى‏شوند و به آنها گفته مى‏شود حرارت دوزخ را بچشید که ما هر چیزى را با اندازه‏گیرى قبلى آفریدیم‏ و امر و فرمان ما درباره بوجود آمدن هر چیزى تنها یک بار است و به سرعت یک چشم به هم زدن محقق خواهد شد.

آیا با توجه به اینکه ما امثال شما را هلاک کردیم باز هم کسى نیست که متذکر شده و پند بگیرد؟ اینان بدانند که آنچه کرده‏اند در نامه‏ها ضبط است‏ و هر کوچک و بزرگى در آن نوشته شده‏ ، بدرستیکه مردم با تقوى در بهشتها و در وسعتند، در جایگاهى که همه قرب و نعمت و سرور و بقاء است، در قرب و نزدیکى مالکى مقتدر. (43تا55)