به نام خداوند بخشنده مهربان‏

در آن هنگام که آسمان شکافته شود و تسلیم فرمان پروردگارش شود، و سزاوار است که چنین باشد، و در آن هنگام که زمین گسترده شود، و آنچه در درون دارد بیرون افکنده و خالى شود و تسلیم فرمان پروردگارش گردد، و شایسته است که چنین باشد.

اى انسان تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى‏روى و او را ملاقات خواهى کرد و در پیشگاهش حاضر خواهى شد و کسى که نامه اعمالش به دست راستش داده شده‏ به زودى حساب آسانى براى او مى‏شود و با خوشحالى به نزد اهل و خانواده‏اش باز مى‏گردد.

اما کسى که نامه اعمالش پشت سرش داده شده، به زودى فریادش بلند مى‏شود که اى واى بر من که هلاک شدم‏ و در شعله‏هاى سوزان آتش دوزخ مى‏سوزد، او در میان خانواده‏اش پیوسته از کفر و گناه خود مسرور بود، او گمان مى‏کرد که هرگز بازگشت نمى‏کند.آرى پروردگارش نسبت به او بینا بود. (1تا15)

«دائما در حال دگرگون شدن هستند»

سوگند به شفق، و سوگند به شب و آنچه را جمع‏آورى مى‏کند، و سوگند به ماه آنگاه که بدر کامل مى‏شود که همه شما دائما از حالى به حال دیگر منتقل مى‏شوید، پس چرا آنها ایمان نمى‏آورند، و هنگامى که قرآن بر آنها خوانده شود سجده نمى‏کنند؟ بلکه کافران، پیوسته آیات الهى را تکذیب مى‏کنند، و خداوند آنچه را در دل پنهان مى‏دارند به خوبى مى‏داند، پس آنها را به عذاب دردناک بشارت ده‏ ، مگر آنها که ایمان آورده‏اند و اعمال صالح انجام داده‏اند که براى آنها پاداشى است قطع نشدنى. (16تا25)