به نام خداوند بخشنده مهربان‏

 همان رحمانى‏ که قرآن را تعلیم نمود و انسان را بیافرید و به او بیان بیاموخت‏ و خورشید و ماه با نظام و حسابى که او مقرر کرده در حرکتند، روئیدنیهاى بى‏ساقه و داراى ساقه براى او سجده مى‏کنند، آسمان را برافراشت و میزان را وضع نمود تا شما در سنجیدنیها خیانت نکنید و باید که وزن را با رعایت عدالت برقرار نموده و رعایت کنید و کم و زیاد ننمائید.

او کسى است که زمین را براى مردم گسترده کرد، زمینى که در آن میوه‏ها و نخل داراى غلاف‏ و دانه‏هاى داراى سبوس و گیاهان معطر است.پس اى جن و انس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را کفران مى‏کنید؟

انسان را از لایه خشکیده‏اى چون سفال آفرید و جن را از شعله‏اى از آتش خلق کرد، پس اى جن و انس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟پروردگاریکه پروردگار دو مشرق و دو مغرب تابستانى و زمستانى است.پس اى جن و انس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را کفران مى‏کنید؟

دو دریا، یکى شیرین و یکى شور را به هم متصل کرد و بین آن دو فاصله‏اى قرار داد تا به یکدیگر تجاوز نکنند پس این جن و انس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ و از آن دو دریا لوءلوء و مرجان بیرون مى‏آید پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟.

و براى اوست کشتى‏هایى که در دریا چون کوه پدید آمده، پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ هر چه بر پشت زمین است نابود مى‏شود، تنها آنچه که خدایى است باقى مى‏ماند چون او داراى صفات جلال و جمال است.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟

همه کسانى که در آسمانها و زمینند از او درخواست مى‏کنند و او همه روزه مشغول کارى تازه است.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ اى جن و انس بزودى به حسابتان خواهیم رسید، پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ اى گروه جن و انس اگر مى‏توانید از اطراف آسمان و زمین بالا روید، این کار را نمى‏توانید انجام دهید مگر به وسیله و قدرت.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟

آتشى بدون دود و آتشى دیگر با دود را بر شما مسلط مى‏کند و دیگر نمى‏توانید یکدیگر را یارى کنید، پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ در آن روز که آسمان پاره شود و آنگاه مانند چرم سرخ مى‏گردد ، دیگر کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟

در آن روز نه انس از گناهش سؤال مى‏شود و نه جن، دیگر کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ مجرمین از چهره‏هایشان شناخته مى‏شوند و موى سر و پاهایشان را مى‏گیرند و در آتش مى‏افکنند پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ این همان جهنمى است که مجرمین آن را تکذیب مى‏کردند، بین آن و بین آبى در نهایت جوشش، آمد و شد دارند.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟

آن کس که از مقام پروردگارش بیمناک است دو بهشت دارد که داراى انواع میوه‏هاست.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید ؟ در آن دو بهشت دو چشمه جارى است‏ پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ در آن دو بهشت از هر میوه دو صنف شناخته و ناشناخته هست.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ در حالیکه بر بساطهایى تکیه کرده‏اند که آسترش از ابریشم و میوه‏هاى درختانش در دسترس است.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟

در آنها همسرانى هست که چشم بجز بر شوهران نیفکنده و نه انسى قبلا با آنان تماس گرفته و نه جنى.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتانرا تکذیب مى‏کنید؟ گوئى یاقوت و مرجانند.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ آرى مگر جزاى احسان جز احسان مى‏تواند باشد؟ پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟

قبل از آن دو بهشت دو بهشت دیگر دارند.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ بهشتها که از شدت سبزى میل به سیاهى دارند.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ در آن دو نیز دو چشمه فواره است. پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟در آن دو بهشت، میوه و نخل و انار است‏ پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟

در آنها همسرانى خوش صورت و نیکو سیرت است.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ سیاه چشمانى که هرگز از خیمه‏ها بیرون نمى‏شوند.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ زنانى که قبلا نه انسانى با آنان تماس گرفته و نه جنى.

پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ در حالیکه بر بالشهاى سبز رنگ ابریشمین تکیه کرده‏اند که بافت عبقرى دارد و از مخلوطى از پشم و نخ و یا از دیبا مى‏باشد و بسیار زیباست.پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى‏کنید؟ چه پر برکت است نام رحمان خدا که پروردگار تو و داراى صفات جلال و جمال است. (1تا78)