بنام خداوند بخشنده مهربان‏

 این کتاب از سوى خداوند عزیز و حکیم نازل شده است‏ ما آسمانها و زمین و آنچه در میان این دو است را جز به حق و براى سر آمد معینى نیافریدیم. اما کافران از آنچه انذار مى‏شوند رویگردان هستند.

اى پیامبر، به آنها بگو: به من خبر و نشان دهید معبودهائى را که غیر از خدا پرستش مى‏کنید چه چیزى از زمین را آفریده‏اند؟ و آیا شرکتى در آفرینش آسمانها دارند؟ کتابى آسمانى پیش از این و یا اثر علمى از گذشتگان براى من بیاورید تا دلیل بر صدق گفتار شما باشد، اگر راست مى‏گوئید.

چه کسى گمراه‏تر است از آنها که غیر خدا را پرستش مى‏کنند که اگر تا قیامت هم آنان را بخوانند پاسخشان را نمى‏دهند و اصلا صداى آنها را نمى‏شنوند و هنگامى که محشور مى‏شوند معبودهاى آنها دشمنانشان خواهند بود و حتى عبادت آنها را نیز انکار مى‏کنند.

هنگامى که آیات بینات ما بر آنها خوانده مى‏شود کافران در برابر حقى که براى آنها آمده مى‏گویند: این سحر آشکار است.بلکه مى‏گویند: این آیات را بر خدا افترا بسته، بگو: اگر من آن را به دروغ به خدا نسبت داده باشم پس مى‏بایست مرا رسوا کند و شما نمى‏توانید در برابر خداوند از من دفاع کنید، او کارهایى را که شما در آن وارد مى‏شوید بهتر مى‏داند، همین بس که خداوند گواه میان من و شما باشد، و او غفور و رحیم است.

بگو: من پیامبر نو ظهورى نیستم، و نمى‏دانم خداوند با من و با شما چه خواهد کرد، من تنها از چیزى پیروى مى‏کنم که بر من وحى مى‏شود و جز بیم دهنده آشکار نیستم.بگو: به من خبر دهید اگر این قرآن از سوى خدا باشد و شما به آن کافر شوید در حالى که شاهدى از بنى اسرائیل بر آن شهادت دهد و او ایمان آورد و شما استکبار کنید چه کسى گمراه‏تر از شما خواهد بود، خداوند قوم ظالم را هدایت نمى‏کند.

کافران درباره مؤمنان چنین گفتند: اگر اسلام چیز خوبى بود هرگز این بردگان و انسانهاى فقیر بر ما پیشى نمى‏گرفتند و چون خودشان به وسیله آن هدایت نشدند مى‏گویند: این یک دروغ قدیمى است.در حالى که پیش از آن، کتاب موسى که پیشوا و رحمت بود نشانه‏هاى آن را بیان کرده و این کتاب هماهنگ با نشانه‏هاى تورات است در حالى که به زبان عربى و فصیح و گویاست تا ظالمان را انذار کند و نیکوکاران را بشارت دهد.

کسانى که گفتند: پروردگار ما اللّه است، سپس استقامت به خرج دادند نه ترسى براى آنهاست و نه غمى دارند، آنها اهل بهشتند و جاودانه در آن مى‏مانند این پاداش اعمالى است که انجام مى‏دادند. (1تا14)

«به پدر و مادر نیکى کن»

ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکى کند، مادرش او را با ناراحتى حمل مى‏کند و با ناراحتى بر زمین مى‏گذارد و دوران حمل و از شیر باز گرفتنش سى ماه است تا زمانى که به کمال قدرت و رشد برسد و به چهل سالگى وارد گردد مى‏گوید: پروردگارا مرا توفیق ده تا شکر نعمتى را که به من و پدر و مادرم دادى به جا آورم و عمل صالحى انجام دهم که از آن خشنود باشى و فرزندان مرا صالح کن، من به سوى تو باز مى‏گردم و توبه مى‏کنم و من از مسلمینم.

آنها کسانى هستند که ما بهترین اعمالشان را قبول مى‏کنیم و از گناهانشان مى‏گذریم و در میان بهشتیان جاى دارند این وعده صدقى است که وعده داده مى‏شدند.

کسیکه به پدر و مادرش مى‏گوید: اف بر شما، آیا به من وعده مى‏دهید که من در روز قیامت مبعوث مى‏شوم؟ در حالى که قبل از من اقوام زیادى بودند و هرگز مبعوث و زنده نشدند و پدر و مادرش پیوسته فریاد مى‏کشند و خدا را به یارى مى‏طلبند که واى بر تو ایمان بیاور که وعده خدا حق است، اما او پیوسته مى‏گوید: اینها چیزى جز افسانه‏هاى پیشینیان نیست.

آنها کسانى هستند که فرمان عذاب همراه اقوام کافرى که قبل از آنها از جن و انس بودند درباره آنان مسجل شده چرا که همگى زیانکار بودند و براى هرکدام از آنها درجاتى است بر طبق اعمالى که انجام داده‏اند تا خداوند کارهاى آنها را بى‏کم و کاست به آنان تحویل دهد و به آنها هیچ ستمى نخواهد شد. (15تا19)

«پاداش کافران در قیامت»

در آن روز که کافران را بر آتش عرضه کنند گفته مى‏شود از طیبات و لذائذ در زندگى دنیاى خود استفاده کردید و از آن بهره گرفتید اما امروز عذاب ذلت‏بار به خاطر استکبارى که در زمین به ناحق انجام دادید و به خاطر گناهانى که مرتکب شدید جزاى شما خواهد بود. (20)

«قوم عاد و عذاب خداوند»

اى رسول ما، سرگذشت هود برادر قوم عاد را به آنها یادآورى کن آن زمان که قومش را در سرزمین احقاف انذار کرد در حالى که پیامبران زیادى قبل از او در گذشته‏هاى دور و نزدیک بودند که مى‏گفتند: جز خداوند یگانه را نپرستید من بر شما از عذاب بزرگى مى‏ترسم.

آنها گفتند: تو آمده‏اى که ما را با دروغهایت از خدایانمان برگردانى، اگر راست مى‏گوئى عذابى را که به ما وعده مى‏دهى بیاور.

گفت: آگاهى تنها نزد خداست من تنها آنچه را به آن فرستاده شده‏ام به شما ابلاغ مى‏کنم، وظیفه من همین است، اما شما را قومى مى‏بینم که همه در جهل هستید.سرانجام ابرى در آسمان ظاهر شد و آن را به صورت ابر گسترده‏اى دیدند که به سوى دره‏ها و آبگیرهاى آنان در حرکت است، گفتند: این ابرى است باران زا، ولى به آنها گفته شد این همان چیزى است که براى آمدنش شتاب مى‏کردید، تند بادى است وحشتناک که عذاب دردناکى در آن است.

همه چیز را به فرمان پروردگار درهم مى‏کوبد و نابود مى‏کند، آنها صبح کردند در حالى که چیزى جز خانه‏هاى آنها به چشم نمى‏خورد، ما این گونه مجرمان را کیفر مى‏دهیم.

اى مشرکان، ما به قوم عاد قدرتى دادیم که به شما ندادیم و براى آنها گوش و چشم و قلب قرار دادیم، اما به هنگام نزول عذاب نه گوشها و چشمها و نه عقلهایشان براى آنها سودى نداشت چرا که آیات خدا را انکار مى‏کردند و سرانجام آنچه را استهزا مى‏کردند بر آنها وارد شد.

ما اقوامى را که در اطراف شما بودند هلاک کردیم و آیات خود را به صورتهاى گوناگون براى آنان بیان نمودیم شاید بازگردند.پس چرا معبودانى را که غیر از خدا برگزیدند به گمان اینکه آنها را به خدا نزدیک مى‏کنند، آنها را یارى نکردند؟ بلکه از میان آنها گم شدند این بود نتیجه دروغ آنها و آنچه را افترا مى‏بستند. (21تا28)

«طایفه‏اى از جن ایمان آوردند»

اى پیامبر، به یاد آور هنگامى که گروهى از جن را به سوى تو متوجه ساختیم که قرآن را استماع کنند، و هنگامى که حضور یافتند به یکدیگر گفتند: خاموش باشید و بشنوید و هنگامى که تلاوت قرآن پایان گرفت به سوى قوم خود بازگشتند و آنها را انذار کردند.

گفتند: اى قوم، ما کتابى را استماع کردیم که بعد از موسى نازل شده و هماهنگ با نشانه‏هاى کتب قبل از آن که به سوى حق و راه راست هدایت مى‏کند مى‏باشد.اى قوم ما، دعوت کننده الهى را اجابت کنید و به او ایمان آورید تا گناهانتان را ببخشد و شما را از عذاب الیم پناه دهد و هر کس به دعوت کننده الهى پاسخ نگوید هرگز نمى‏تواند از چنگال الهى در زمین فرار کند و غیر از خدا یار و یاورى براى او نیست و چنین کسانى در گمراهى آشکارند.(29تا32)

«اى پیامبر براى عذاب آنها شتاب مکن»

آیا آنها نمى‏دانند، خداوندى که آسمانها و زمین را آفریده و از آفرینش آنها ناتوان نشده قادر است مردگان را زنده کند؟ آرى او بر هر چیز تواناست.

اى پیامبر، روزى را بیاد آور که کافران را بر آتش عرضه مى‏دارند و به آنها گفته مى‏شود آیا این حق نیست؟ مى‏گویند: آرى به پروردگار ما سوگند که حق است در این هنگام خداوند به آنان مى‏فرماید: پس این عذاب را بخاطر کفرتان بچشید.

بنابر این صبر کن آن گونه که پیامبران اولو العزم شکیبائى کردند و براى عذاب آنها شتاب مکن هنگامى که وعده‏هایى را که به آنها داده شد مى‏بینند، احساس مى‏کنند که گوئى فقط ساعتى از یک روز در دنیا توقف داشتند. این ابلاغى است براى همگان آیا جز قوم فاسق هلاک مى‏شوند؟ (33تا35)