بنام خداوند بخشنده مهربان‏

سوگند به کوه طور و کتابى که نوشته شده است‏ در صفحه‏اى گسترده‏ و سوگند به بیت المعمور و سقف برافراشته که همان آسمان است‏ و دریاى مملو و برافروخته‏ که عذاب پروردگارت واقع مى‏شود و چیزى مانع آن نخواهد بود.

این عذاب الهى در روزى است که آسمان شدیدا به حرکت در مى‏آید و کوهها از جا کنده و متحرک مى‏شوند، واى در آن روز بر تکذیب کنندگان، همانها که در سخنان باطل به بازى مشغولند در آن روز که آنها را به زور به سوى آتش جهنم مى‏رانند.و به آنها مى‏گویند این همان آتشى است که آن را انکار مى‏کردید.آیا این سحر است یا شما نمى‏بینید؟ در آن وارد شوید و بسوزید و صبر کنید یا نکنید براى شما تفاوتى نمى‏کند چرا که تنها به اعمالتان جزا داده مى‏شوید.

اما پرهیزگاران در میان باغهاى بهشت و نعمتهاى فراوان جاى دارند و از آنچه پروردگارشان به آنها داده مسرورند و پروردگارشان آنها را از عذاب دوزخ نگاهداشته است‏ و به آنها گفته مى‏شود بخورید و بیاشامید و بر شما گوارا باد، اینها به خاطر اعمالى است که انجام مى‏دادید.

این در حالى است که بر تختهاى صف کشیده در کنار هم تکیه مى‏کنند و حور العین را به همسرى آنها در مى‏آوریم.و آنها که ایمان آوردند و فرزندانشان را در بهشت به آنها ملحق مى‏کنیم و از عمل آنها چیزى نمى‏کاهیم و هر کس در گرو اعمال خویش است.

همواره از انواع میوه‏ها و گوشتها از هر نوع که تمایل داشته باشند در اختیار آنها مى‏گذاریم.آنها در بهشت، جامهاى پر از شراب طهور را که نه بیهوده‏گوئى در آن است و نه گناه از یکدیگر مى‏گیرند و پیوسته در گرد آنها نوجوانانى براى خدمت آنان گردش مى‏کنند که همچون مرواریدهایى در صدفند.در این هنگام رو به یکدیگر کرده و از گذشته سؤال مى‏نمایند.

مى‏گویند: ما در میان خانواده خود ترسان بودیم، اما خداوند بر ما منت گذارد و ما را از عذاب کشنده حفظ کرد، ما از قبل خدا را به عنوان نیکوکار و رحیم مى‏خواندیم. (1تا28)

«اگر راست مى‏گوئید سخنى مانند قرآن بیاورید»

اى پیامبر، مشرکان و کافران را تذکر ده که به لطف پروردگارت تو کاهن و مجنون نیستى.آنها درباره تو مى‏گویند: او شاعرى است که ما انتظار مرگش را مى‏کشیم.بگو:شما انتظار مرگ مرا بکشید من هم انتظار پیروزى و شکست شما را.

آیا عقلهایشان آنها را به انجام این اعمال دستور مى‏دهد یا قومى طغیانگرند؟ آنها در مورد تو مى‏گویند:او قرآن را به خدا افترا بسته، این به خاطر بى‏ایمانى ایشان است.اگر راست مى‏گویند سخنى همانند آن را بیاورند.

آیا آنها بى‏سبب آفریده شده‏اند یا خود آفریننده خویشتن هستند؟ آیا آنها آسمان و زمین را آفریده‏اند؟ آنها اصلا طالب یقین و سخن منطقى نیستند.

آیا خزائن پروردگارت نزد آنهاست و یا بر همه چیز عالم سیطره و نفوذ دارند؟ آیا داراى نردبان و قدرتى هستند که به وسیله آن به آسمان رفته و اسرار وحى را بشنوند؟ اگر کسى چنین ادعایى دارد باید دلیل روشنى بیاورد.آیا سهم خدا دختران و سهم شما پسران است که فرشتگان را دختران خدا مى‏نامید.

اى پیامبر، آیا تو از آنها پاداشى مطالبه مى‏کنى که در زیر بار گران آن قرار دارند؟ آیا اسرار غیب نزد آنهاست و از روى آن مى‏نویسند؟ آیا مى‏خواهند براى تو نقشه شیطانى بکشند؟

اما این را باید بدانند که خود کافران در دام این نقشه‏ها گرفتار مى‏شوند.یا معبودى غیر از خداوند دارند که به آنها قول یارى داده، خداوند از آنچه براى او شریک قرار مى‏دهند منزه است.

اینان چنان لجوج هستند که اگر ببینند قطعه سنگى از آسمان براى عذاب آنها سقوط مى‏کند مى‏گویند: این یک ابر متراکم است.

پس آنها را به همین حال رها کن تا روز مرگ خود را ملاقات کنند.

روزى که نقشه‏هاى آنها سودى به حالشان نخواهد داشت و از هیچ سو یارى نمى‏شوند و براى ستمگران عذابى قبل از آن است و آن در همین دنیا است ولى اکثرشان نمى‏دانند.اى پیامبر در طریق حکم پروردگارت صبر و استقامت کن چرا که تو در حفاظت کامل ما قرار دارى و هنگامى که بر مى‏خیزى پروردگارت را تسبیح و حمد گوى‏ و همچنین به هنگام شب او را تسبیح کن و به هنگام پشت کردن ستارگان و طلوع صبح. (29تا49)