به نام خداوند بخشنده مهربان‏

وقتى که قیامت واقع شود مؤمنین رستگار و کفار زیانکار مى‏شوند.وقوع قیامت دروغ نیست، این واقعه تمامى روابط و معیارها را زیر و رو مى‏کند و با زلزله‏اى به وقوع مى‏پیوندد که زمین را به شدت تکان مى‏دهد، بطوریکه کوهها چون آرد خورد شوند و سپس غبارى پراکنده در فضا گردند و شما در آن سه طائفه خواهید بود.

اول اصحاب میمنت و برکت، و تو چه مى‏دانى که اصحاب میمنت چه شأن عظیمى دارند.دوم اصحاب شآمت و نحوست، و تو چه مى‏دانى که اصحاب شآمت چه شقاوتى عظیم دارند.و سوم آنهائیکه در دنیا به سوى خیرات و در آخرت به سوى مغفرت و رحمت سبقت مى‏گیرند.

سابقین همان مقربین درگاه خدا هستند که در جنات نعیمند.این طایفه در گذشتگان بیشتر و در آیندگان کمترند.اینان بر تختهاى بافته‏اى‏ روبروى هم تکیه مى‏زنند.و غلامان بهشتى پروانه‏وار به خدمتشان مى‏پردازند با ظرفهائى چون تنگ و آفتابه، و قدح شرابى معین و مخصوص مى‏آورند، شرابى که نه سر درد مى‏آورد و نه عقلشان را زایل مى‏سازد، و از میوه‏ها هر چه که اختیار کنند و از گوشت مرغ هر نوع که اشتها داشته باشند و حور العین‏هایى‏ که از شدت صفا چون لوءلوء دست نخورده‏اند.همه اینها پاداش کارهایى است که همواره انجام مى‏دادند.

در بهشت نه سخن بیهوده مى‏شنوند و نه تهمت گناه به آنها زده مى‏شود.هر چه هست سلام و سخن سالم.اما طائفه اول، نامه اعمالشان بدست راستشان داده مى‏شود و وصفى ناگفتنى دارند و در سایه سدرى بى‏خار و موزى که میوه‏هایش روى هم چیده شده‏ و سایه‏اى همیشگى‏ و آبشارى که هرگز قطع نمى‏شود و میوه‏هایى بسیار که در هیچ فصلى قطع و در هیچ حالى ممنوع نمى‏شود و در جایگاهى بلند قرار دارند.ما آن حور العین‏ها را به وصفى ناگفتنى ایجاد کردیم.و همیشه بکر قرارشان دادیم‏ و نیز شوهر دوست و هم سن شوهران، این سرنوشت مخصوص دست راستى‏ها است‏ که هم در گذشتگان بسیارند و هم در آیندگان.

اما دست چپى‏ها و چه دست چپى‏ که در آتشى نافذ و آبى جوشان‏ و سایه‏اى از دود سیاه قرار دارند که نه خنکى دارد و نه سودى مى‏بخشد.چون ایشان قبل از این در دنیا عیاش و طاغى بودند و بر شکستن سوگند محکم و عظیم، اصرار مى‏ورزیدند و بارها مى‏گفتند: آیا اگر بمیریم و خاک و استخوان شویم دوباره زنده و مبعوث مى‏گردیم، آیا هم خود ما و هم پدرانى که قرنها قبل از ما بودند نیز زنده خواهند شد؟

اى پیامبر، به آنان بگو: آرى، انسانهاى اولین و آخرین بطور قطع و یقین براى اجتماع در میقات روزى معلوم جمع خواهند شد.آنگاه شما اى گمراهان تکذیب‏گر از درخت (زقوم) خواهید خورد و شکم‏ها از آن پر خواهید ساخت‏ و آنگاه از آب جوشان متعفن روى آن خواهید نوشید و پس از آن باز هم خواهید نوشید آنچنانکه شتر هیماء دچار بیمارى استسقاء مى‏نوشد و رفع عطش نمى‏شود ، تازه همه اینها پذیرائى ابتدائى ورودشان به قیامت است. (1تا56)

«خالق همه چیز مائیم»

ما شما را آفریده‏ایم، پس چرا تصدیق نمى‏کنید؟ به من خبر دهید آیا آن نطفه‏اى که در رحمها مى‏ریزید آفریننده‏اش شما هستید و یا ما خالق آن هستیم. این ما هستیم که مرگ را بین شما مقرر کرده‏ایم و کسى نیست که از تقدیر ما سبقت بگیرد، ما بر این اساس مقدر کرده‏ایم که جماعتى مثل شما جایگزین شما شوند و شما را به خلقتى دیگر که از آن خبر ندارید ایجاد کنیم‏ و شما با وجود اینکه نشأه نخستین را دیدید چرا متذکر نمى‏شوید؟ به من از آنچه کشت مى‏کنید خبر دهید.آیا شما آن را مى‏رویانید و یا رویاننده‏اش مائیم؟

ما اگر بخواهیم مى‏توانیم آن را بوته خشکى کنیم و شما از شدت حادثه و از در تعجب به یکدیگر بگوئید:در خسارت سنگینى قرار گرفته‏ایم. بلکه به کلى از رزق محروم شدیم.به من بگوئید:آیا این آب که مى‏نوشید شما آن را نازل کرده‏اید و یا نازل کننده‏اش مائیم؟ و اگر مى‏خواستیم آن را تلخ و شورش مى‏کردیم پس چرا هنوز هم شکر نمى‏گذارید.

از آتشى که مى‏افروزید نیز به من خبر دهید، آیا درختش را که بعدا هیزم شد شما ایجاد کردید و یا پدید آرنده‏اش ما بودیم؟ ما آن را مایه تذکر و وسیله زندگى شما مردم تهى دست و بى‏کس قرار دادیم.

اى پیامبر، بنام پروردگار عظیمت تسبیح کن.مطلب آنقدر روشن است. که حاجت نیست به اینکه به سقوط ستارگان سوگند یاد کنیم، اما یاد مى‏کنیم و این سوگند اگر بدانید بسیار عظیم است.که این کتاب خواندنى شده ارجمندى است‏ که قبلا در کتابى پنهان از بشر بود که جز پاکان کسى از آن آگاه نیست، نازل شده از سوى رب العالمین است.آیا هنوز هم نسبت به این امر بى‏اعتنائى و سهل انگارى مى‏کنید و بجاى بهره بردن از قرآن، تکذیب آن را بهره خود قرار داده‏اید.پس چرا وقتى جان یکى از شما به حلقوم مى‏رسد در آن هنگام همه تماشا مى‏کنید که او دارد از دستتان مى‏رود و هیچ کارى از دستتان بر نمى‏آید در حالیکه ما از شما به او نزدیکتریم ولى شما نمى‏بینید.

پس چرا اگر روز جزائى ندارید جان او را برنمى‏گردانید اگر راست مى‏گوئید.پس بدانید که روز جزا و رستاخیزى وجود دارد و شما مردم در آن روز سه طائفه هستید، مقربین و اصحاب یمین و مکذبین. اگر آن که جانش به حلقومش رسیده از مقربین باشد، راحتى و رزق و جنت دارد و اما اگر از اصحاب یمین باشد در آن روز به تو اى پیامبر، سلام خواهند کرد و از ناحیه آنان جز خیر و سلامتى به تو نخواهد رسید و اما اگر از تکذیب گران و گمراهان باشد پذیرایى وى از آب جوشان‏ و حرارت آتش خواهد بود.بدرستى که این همان حق القین است‏ پس به نام پروردگار عظیمت تسبیح گوى.(57تا95)