به نام خداوند بخشنده مهربان

 ما نوح را به سوى قومش فرستادیم و به او گفتیم: قوم خود را انذار کن پیش از آنکه عذاب دردناک به سراغشان بیاید.نوح به آنان گفت: اى قوم، من براى شما بیم دهنده آشکارى هستم.پس خدا را بپرستید و از مخالفت او بپرهیزید و مرا اطاعت نمائید. اگر چنین کنید خدا گناهان شما را مى‏آمرزد و تا زمان معینى شما را عمر مى‏دهد، اما هنگامى که اجل الهى فرا رسد تأخیرى نخواهد داشت اگر این معنى را بفهمید.

نوح چون دید قومش سخنان او را نمى‏پذیرند گفت: پروردگارا من قوم خود را شب و روز به سوى تو دعوت کردم، اما دعوت من چیزى جز فرار از حق بر آنها نیفزود. من هر زمان که آنها را دعوت کردم، تا ایمان بیاورند و تو آنها را بیامرزى انگشتان خویش را در گوشها قرار داده و لباسهایشان را بر خود پیچیدند و در مخالفت اصرار ورزیدند و شدیدا استکبار کردند. سپس من آنها را آشکارا و پنهان به توحید و بندگى به سوى تو دعوت کردم.

به آنها گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است. تا بارانهاى پر برکت آسمان را پى‏درپى بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان یارى کند و باغهاى سر سبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد. چرا شما براى خدا عظمت قائل نیستید، در حالیکه شما را در مراحل مختلف آفریده است؟ آیا نمى‏دانید خداوند چگونه هفت آسمان را یکى بالاى دیگرى آفریده‏ و ماه را در میان آسمانها مایه روشنائى و خورشید را چراغ فروزان قرار داده است. خداوند شما را همچون گیاهى از زمین رویانید و سپس شما را به همان زمین باز مى‏گرداند و بار دیگر شما را خارج مى‏سازد.

خداوند زمین را براى شما فرش گسترده‏اى قرار داد تا از راههاى وسیع دره‏هاى آن بگذرید و به هر کجا که مى‏خواهید بروید. نوح بعد از ناامید شدن از هدایت آنها عرض کرد پروردگارا آنها نافرمانى من کردند و از کسانى پیروى نمودند که اموال و فرزندانشان چیزى جز زیانکارى بر آنها نیفزوده است.

این رهبران گمراه مکر عظیمى به کار بردند و گفتند: دست از خدایان و بتهاى خود برندارید، مخصوصا بتهاى «ودّ» و «سواع» و «یغوث» و «یعوق» و «نسر» را رها نکنید. چون آنها گروه بسیارى را گمراه کردند پس اى پروردگار بزرگ این ظالمان را جز ضلالت میفزا. نوح گفت: پروردگارا احدى از این کافران را روى زمین زنده مگذار چرا که اگر آنها را زنده بگذارى بندگانت را گمراه مى‏کنند و جز نسلى فاجر و کافر به وجود نمى‏آورند.

پروردگارا مرا بیامرز و همچنین پدر و مادرم و تمام کسانى را که با ایمان وارد خانه من شدند و همچنین جمیع مردان و زنان با ایمان را نیز ببخش و بیامرز و ظالمان را جز هلاکت میفزا. ما دعاى او را مستجاب کردیم و سرانجام همگى آنها به خاطر گناهانشان غرق شدند و در آتش دوزخ وارد گشتند و جز خدا براى خود یاورانى نیافتند. (1تا28)