به نام خداوند بخشنده مهربان‏

سوگند به ستاره هنگامى که افول و غروب مى‏کند که هرگز دوست شما محمد، منحرف نشده و مقصد را گم نکرده است‏ و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏گوید.آنچه آورده چیزى جز وحى نیست که به او وحى شده است.

آن کس که قدرت عظیمى دارد او را تعلیم داده، همانکس که توانائى فوق العاده و سلطه بر همه چیز دارد، در حالى که در افق اعلى قرار داشت‏ و او همان جبرئیل امین بود که در غار حرا به پیامبر نزدیک و نزدیکتر شد تا آنکه فاصله او به اندازه دو کمان یا کمتر بود.

در اینجا خداوند آنچه را وحى کردنى بود توسط جبرئیل به بنده‏اش وحى نمود و قلب او در آنچه دید هرگز دروغ نمى‏گفت.آیا درباره آنچه دیده با او مجادله مى‏کنید؟

پیامبر بار دیگر نیز جبرئیل را مشاهده کرد، در شب معراج نزد سدره المنتهى‏ که جنت المأوى در آنجاست.در آن هنگام که چیزى مانند نور خیره کننده‏اى سدره المنتهى را پوشانده بود.و چشم او هرگز منحرف نشد و طغیان ننمود.او پاره‏اى از آیات و نشانه‏هاى بزرگ پروردگارش را مشاهده کرد. (1تا18)

«بتها ساخته و پرداخته هواى نفس شماست»

اى مشرکان، به من بگوئید آیا بتهاى لات و عزى‏ و منات که سومین آنهاست دختران خدا هستند؟ آیا سهم شما پسر است و سهم او دختر، در حالى که به گمان شما دختران کم ارزش‏تر از پسران هستند.در این صورت این تقسیمى است غیر عادلانه.اینها فقط نامهائى است که شما و پدرانتان بر آنها گذاشته‏اید و هرگز خداوند دلیل و حجّتى بر آن نازل نکرده، آنان فقط از گمانهاى بى‏اساس و هواى نفس پیروى مى‏کنند در حالى که هدایت از سوى پروردگارشان براى آنها آمده است. (19تا23)

«شفاعت تنها به اذن خداست»

آیا آنچه انسان تمنّا دارد به آن مى‏رسد؟ در حالى که آخرت و دنیا از آن خداست‏ و چه بسیار فرشتگانى که در آسمانها هستند و شفاعت آنها سودى نمى‏بخشد مگر بعد از آنکه خدا براى هر کس بخواهد و راضى باشد اجازه شفاعت دهد. (24تا26)

«ظن و گمان انسان را به حق نمى‏رساند»

کسانى که به آخرت ایمان ندارند فرشتگان را دختر خدا نامگذارى مى‏کنند.اما آنها هرگز به این سخن یقین ندارند و تنها از ظن و گمان پیروى مى‏کنند با اینکه گمان هرگز انسان را بى‏نیاز از حق نمى‏کند.اى پیامبر حال که چنین است از اینها که از ذکر ما روى مى‏گردانند و جز زندگى مادى دنیا را نمى‏طلبند اعراض کن.این آخرین حد آگاهى آنهاست، پروردگار تو کسانى را که از راه او گمراه شده‏اند به خوبى مى‏شناسد و به هدایت یافتگان از همه داناتر است. (27تا30)

«خودستائى نکنید»

اى پیامبر آنچه در آسمانها و در زمین است براى خدا است تا بدکاران را به خاطر اعمال بدشان کیفر دهد و نیکوکاران را در برابر اعمال نیکشان پاداش عطا کند.

همانها که از گناهان کبیره و اعمال زشت دورى مى‏کنند، بدان که آمرزش پروردگار تو گسترده است و او نسبت به شما از همه آگاهتر است. از آن هنگام که شما را از زمین آفرید و در آن موقع که به صورت جنینهایى در شکم مادرانتان بودید بر احوال شما آگاه بود، پس خودستائى نکنید چرا که او پرهیزگاران را بهتر مى‏شناسد. (31تا32)

«هر کس مسئول اعمال خویش است»

اى پیامبر، آیا آن کس را که از انفاق در راه خدا رویگردان شد و کمى عطا کرد و بیشتر امساک نمود به گمان اینکه دیگرى گناه او را به دوش مى‏کشد مشاهده کردى؟ آیا نزد او علم غیب است و یقین دارد که دیگران گناه او را بر دوش مى‏کشند.

آیا از آنچه در کتب موسى در این باره نازل شده‏ و یا در کتب ابراهیم که وظیفه خود را بطور کامل ادا کرد نیز آمده است بى‏اطلاع مى‏باشد؟

 آیا نمى‏داند که هیچکس بار گناه دیگرى را به دوش نمى‏گیرد و اینکه براى انسان بهره‏اى جز سعى و کوشش او نیست‏ و اینکه سعى‏اش به زودى دیده مى‏شود و به نتیجه‏اش مى‏رسد و سپس به او جزاى کافى داده خواهد شد؟

آیا از کتب پیشین به او نرسیده است که همه امور به سوى پروردگارت باز مى‏گردد و اینکه اوست که مى‏خنداند و مى‏گریاند و اوست که مى‏میراند و زنده مى‏کند.اوست که دو زوج مؤنث و مذکر را از نطفه‏اى که خارج مى‏شود و در رحم مى‏ریزد مى‏آفریند و اینکه بر خداست ایجاد عالم دیگر و اوست که بى‏نیاز مى‏کند و سرمایه باقى مى‏بخشد و اینکه اوست پروردگار ستاره شعرى، همان ستاره‏اى که مشرکان آن را مى‏پرستند و شریک خدا قرار مى‏دهند؟

 آیا به این انسان نرسیده است که خداوند قوم عاد نخستین‏ و قوم ثمود را هلاک کرد و کسى از آنها را باقى نگذارد و همچنین قوم نوح را که پیش از آنها بودند چرا که آنان از همه ظالمتر و طغیانگرتر بودند؟

همان خدایى که شهرهاى زیر و رو شده قوم لوط را بر زمین کوبید، سپس آنها را با عذاب سنگین پوشانید ، بگو: در کدامیک از نعمتهاى پروردگارت تردید دارى؟ (33تا55)

«همه براى او سجده کنید»

اى مردم، بدانید که این پیامبر، بیم دهنده‏اى از بیم دهندگان پیشین است‏ و آنچه باید نزدیک شود نزدیک شده است و آن همان قیامت است، و هیچکس جز خدا نمى‏تواند شدائد و سختیهاى آن را بر طرف سازد، آیا از این سخن تعجب مى‏کنید و مى‏خندید و گریه نمى‏کنید و پیوسته در غفلت و بى‏خبرى بسر مى‏برید؟ از خدا بترسید و همه براى خدا سجده کنید و او را پرستش نمائید. (سجده واجب)(56تا62)