به نام خداوند بخشنده مهربان‏

کسانى که کافر شدند و مردم را از راه خدا بازداشتند خداوند اعمالشان را نابود مى‏کند و کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و به آنچه بر محمد (صلّى الله علیه وآله وسلّم) نازل شده که همه حق است و از سوى پروردگار مى‏باشد نیز ایمان آوردند، خداوند گناهانشان را مى‏بخشد و کارشان را اصلاح مى‏کند.

این به خاطر آن است که کافران از باطل پیروى کردند و مؤمنان از حقى که از سوى پروردگارشان بود تبعیت نمودند، اینگونه خداوند براى مردم زندگیشان را توصیف مى‏کند. (1تا3)

«در میدان نبرد قاطع باشید»

هنگامى که در میدان جنگ با کافران روبرو مى‏شوید گردنهایشان را بزنید و همچنان ادامه دهید تا به اندازه کافى دشمن را در هم بکوبید، در این هنگام، اسیران را محکم ببندید سپس یا بر آنها منت گذارید و آزادشان کنید یا در برابر آزادى از آنها فدیه بگیرد و این وضع همچنان ادامه یابد تا جنگ بار سنگین خود را بر زمین نهد و تمام شود و این بدان جهت گفتیم که اگر خدا مى‏خواست خودش آنها را مجازات مى‏کرد، اما مى‏خواهد بعضى از شما را با بعضى دیگر بیازماید و کسانى که در راه خدا کشته شدند خداوند هرگز اعمالشان را نابود نمى‏کند.

خداوند به زودى آنها را هدایت کرده و کار آنها را اصلاح مى‏کند و آنها را در بهشت جاویدانش که اوصاف آن را براى آنان بازگو کرده وارد مى‏کند. (4تا6)

«خدا را یارى کنید تا یاریتان کند»

اى کسانى که ایمان آورده‏اید اگر خدا را یارى کنید و به فرمانهاى او گردن نهید او نیز شما را یارى مى‏کند و گامهایتان را استوار مى‏دارد کسانى که کافر شدند مرگ بر آنها و اعمالشان نابود باد.این به خاطر آن است که از آنچه خداوند نازل کرده کراهت داشتند لذا خدا اعمالشان را حبط و نابود کرد.

آیا در زمین سیر نکردید تا ببینید عاقبت کسانى که قبل از آنها بودند چه شد؟ خداوند آنها را هلاک کرد و براى کافران امثال این مجازاتها خواهد بود.

این به خاطر آن است که خداوند مولا و سرپرست کسانى است که ایمان آوردند اما کافران مولایى ندارند. (7تا11)

«سرانجام مؤمنان و کافران»

خداوند کسانى را که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند وارد باغهائى از بهشت مى‏کند که نهرها از زیر درختانش جارى است در حالى که کافران از متاع زودگذر دنیا بهره مى‏گیرند و همچون چهارپایان مى‏خورند و سرانجام آتش دوزخ جایگاه آنهاست.

چه بسیار شهرهایى که از شهرى که تو را اى پیامبر بیرون کردند پر قدرت‏تر بودند ما همه آنها را نابود کردیم و یاورى نداشتند.آیا کسى که دلیل روشنى از سوى پروردگارش دارد همانند کسى است که زشتى اعمالش در نظرش تزئین شده و از هواى نفس پیروى مى‏کند. (12تا14)

«توصیفى از بهشت»

توصیف بهشتى که به پرهیزکاران وعده داده شده چنین است که در آن نهرهایى از آب صاف و خالص است که بد بو نشده و نهرهائى از شیر که طعم آن دگرگون نگشته و نهرهایى از شراب طهور که مایه لذت نوشندگان است و نهرهایى از عسل مصفى و براى آنها در آن از تمام انواع میوه‏ها وجود دارد و از همه بالاتر آمرزشى است از سوى پروردگارشان، آیا چنین کسانى همانند کسانى هستند که همیشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده مى‏شوند که امعاء آنها را از هم متلاشى مى‏کند. (15)

«نشانه‏هاى رستاخیز آشکار شده»

اى رسول ما، گروهى از آنان به سخنانت گوش فرا مى‏دهند اما هنگامى که از نزد تو خارج مى‏شوند به مؤمنانى که خداوند به آنها علم و دانش بخشیده از روى استهزا مى‏گویند: این مرد الان چه گفت؟ آنها کسانى هستند که خداوند بر قلبهایشان مهر زده و از هواى نفسشان پیروى مى‏کنند لذا نمى‏فهمند.

کسانى که هدایت یافته‏اند، خداوند بر هدایتشان مى‏افزاید و روح تقوى به آنها مى‏بخشد.

آیا آنها جز این انتظارى دارند که قیامت ناگهان بر پا شود آنگاه ایمان آورند در حالى که هم اکنون نشانه‏هاى آن آمده است، اما هنگامى که بیاید تذکر و ایمان آنها سودى نخواهد داشت.

پس بدان که معبودى جز اللّه نیست و براى گناه خود و مردان و زنان با ایمان استغفار کن، خداوند محل حرکت و قرارگاه شما را مى‏داند و به همه احوال شما بینا و آگاه است. (16تا19)

«از نام جهاد مى‏ترسند»

کسانى که ایمان آورده‏اند مى‏گویند: چرا سوره‏اى نازل نمى‏شود که در آن فرمان جهاد باشد، اما هنگامى که سوره محکمى نازل مى‏گردد که در آن نامى از جنگ برده شده منافقان بیمار دل را مى‏بینى که همچون کسى که در آستانه مرگ قرار گرفته به تو نگاه مى‏کنند، و باید هم چنین نظر کنند.

اما اگر اطاعت کنند و سخن سنجیده و شایسته بگویند و هنگامى که فرمان جهاد قطعیت پیدا مى‏کند به خدا راست بگویند براى آنها بهتر است.اى پیامبر به آنان بگو اگر روى گردان شوید آیا جز این انتظارى مى‏رود که در زمین فساد کنید و قطع رحم نمائید؟

 آنان کسانى هستند که خداوند از رحمت خویش دورشان ساخته، گوشهایشان را کر و چشمهایشان را کور نموده است.آیا آنها در قرآن تدبّر نمى‏کنند؟ یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است. (20تا24)

«چرا در قرآن تدبر نمى‏کنند»

کسانى که بعد از روشن شدن حق، پشت کردند شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنها را با آرزوهاى طولانى فریفته است.این به خاطر آن است که آنها به کسانى که نزول وحى الهى را کراهت داشتند گفتند: ما در بعضى از امور از شما پیروى مى‏کنیم در حالى که خداوند اسرار آنها را مى‏داند.

حال آنها چگونه خواهد بود هنگامى که فرشتگان مرگ بر صورت و پشت آنها مى‏زنند و قبض روحشان مى‏کنند.این به خاطر آن است که آنها از آنچه خداوند را به خشم مى‏آورد پیروى کردند و آنچه را موجب خشنودى اوست کراهت داشتند لذا اعمالشان را حبط و نابود کرد.(25تا28)

«منافقان از سخنانشان شناخته مى‏شوند»

آیا کسانى که در دلهایشان بیمارى است گمان کردند خدا کینه‏هایشان را ظاهر نمى‏کند؟ اى پیامبر، اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان مى‏دهیم تا آنها را با قیافه‏هایشان بشناسى، هر چند مى‏توانى از طرز سخنانشان آنها را بشناسى و خداوند از اعمال شما آگاه است.ما قطعا همه شما را آزمایش مى‏کنیم تا معلوم شود مجاهدان واقعى و صابران از میان شما کیانند و از اعمالتان خبر دهد که در باطن چه دارید. (29تا31)

«کسى که در حال کفر بمیرد بخشوده نخواهد شد»

کسانى که کافر شدند و مردم را از راه خدا باز داشتند و بعد از روشن شدن حق به مخالفت با رسول خدا برخاستند هرگز زیانى به خدا نمى‏رسانند و به زودى اعمالشان را نابود مى‏کند.اى کسانیکه ایمان آورده‏اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا را و اعمال خود را باطل مسازید.کسانى که کافر از دنیا رفتند خدا هرگز آنها را نخواهد بخشید. (32تا34)

«دشمن را به صلح ذلت بار دعوت نکنید»

اى کسانى که ایمان آورده‏اید هرگز در برابر دشمن، سست نشوید و آنها را به صلح ذلت بار و بى‏جا دعوت نکنید در حالى که شما برترید و خداوند با شماست و او چیزى از ثواب اعمالتان را کم نمى‏کند. (35)

«زندگى دنیا بازى و سرگرمى است»

زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى است و اگر ایمان بیاورید و تقوى پیشه کنید خداوند پاداشهاى شما را به نحو کامل مى‏دهد و در برابر آن چیزى از اموال شما نمى‏طلبد چرا که هرگاه اموال شما را مطالبه کند و حتى اصرار نماید، بخل مى‏ورزید، و کینه و خشم شما را آشکار مى‏سازد.آرى شما همان جمعیتى هستید که دعوت براى انفاق در راه خدا مى‏شوید و بعضى از شما بخل مى‏ورزید و هر کس بخل کند نسبت به خود بخل کرده است و خداوند بى‏نیاز است و شما همه نیازمندید و هرگاه سرپیچى کنید خداوند گروه دیگرى را بجاى شما مى‏آورد که مانند شما نخواهند بود. (36تا38)