بنام خداوند بخشنده مهربان‏

بزرگ و پر برکت است کسى که قرآن را بر بنده‏اش نازل کرد تا جهانیان را بترساند و از عذاب و کیفر الهى بر حذر دارد.

خداوندى که حکومت و مالکیت آسمانها و زمین از آن اوست، و فرزندى براى خود انتخاب نکرده و شریکى در حکومت و مالکیت ندارد و همه چیز را آفرید و دقیقا اندازه‏گیرى کرد. (1تا2)

«تهمتهاى بزرگ و ناروا»

بت‏پرستان و مشرکین غیر از خداوند معبودانى را براى خود انتخاب نموده‏اند که چیزى را نمى‏آفرینند بلکه خودشان نیز آفریده شده‏اند و نه مالک سود و زیان خود هستند و نه مالک مرگ و حیات و رستاخیزشان.

کافران گفتند: این سخنان، تنها دروغى است که او ساخته و گروهى او را بر این کار یارى داده‏اند. آنان با این سخن، ظلم و دروغ بسیار بزرگى را مرتکب شدند.

آنان گفتند:این همان افسانه‏هاى پیشینیان است که وى از روى آنها رو نویس کرده و هر صبح و شام بر او املا مى‏شود.

اى پیامبر به آنان بگو: این سخنان و آیات را کسى نازل کرده است که اسرار آسمانها و زمین را مى‏داند و او غفور و رحیم است. (3تا6)

«بهانه‏هاى واهى»

کفار و مشرکین گفتند: چرا این رسول غذا مى‏خورد؟ و در بازارها راه مى‏رود چرا فرشته‏اى بر او نازل نشده که همراه وى مردم را انذار کند و بترساند یا گنجى از آسمان براى او فرستاده شود یا باغى داشته باشد که از میوه آن بخورد و امرار معاش کند و ستمگران نیز گفتند: شما تنها از یک انسان مجنون پیروى مى‏کنید.

اى پیامبر ببین چگونه براى تو مثلها زدند و گمراه شدند آنچنانکه قدرت پیدا کردن راه را ندارند. زوال ناپذیر و بزرگ است خدایى که اگر بخواهد براى تو بهتر از این مى‏دهد، باغهایى که از زیر درختانش نهر جارى باشد و اگر بخواهد براى تو قصرهاى مجلل قرار مى‏دهد.

اینها همه بهانه است بلکه آنها قیامت را تکذیب کرده‏اند و ما براى کسى که قیامت را انکار کند آتش سوزانى مهیا کرده‏ایم.

هنگامى که این آتش آنها را از دور مى‏بیند صداى وحشتناک و خشم آلود او را که با نفس زدن شدید همراه است مى‏شنوند.

و هنگامى که در مکان تنگ و محدودى از آن افکنده مى‏شوند، در حالى که در غل و زنجیر، فریاد واویلاى آنها بلند مى‏شود.

به آنها گفته مى‏شود امروز یک بار واویلا نگویید بلکه بسیار واویلا سر دهید بگو آیا این بهتر است یا بهشت جاویدانى که به پرهیزکاران وعده داده شده بهشتى که پاداش اعمال آنها و قرارگاهشان است‏ و هر چه بخواهند در آنجا براى آنها فراهم است جاودانه در آن خواهند ماند این وعده‏اى است مسلم که پروردگارت به عهده گرفته است. (7تا16)

«آن روز که عابدان و معبودان گمراه محاکمه مى‏شوند»

اى پیامبر، به خاطر بیاور روزى را که خدا همه آنها و معبودانى را که غیر از خدا پرستش مى‏کردند جمع مى‏کند و به آنها مى‏گوید: آیا شما این بندگان مرا گمراه کردید؟ یا خود گمراه شدند؟ آنها در پاسخ مى‏گویند منزهى تو، براى ما شایسته نبود که غیر از تو اولیائى برگزینیم ولى آنان و پدرانشان را از نعمتها برخوردار نمودى تا اینکه آنها به جاى شکر نعمت یاد تو را فراموش کردند و هلاک شدند.

خداوند به آنها مى‏گوید ببینید این معبودان شما آنچه را مى‏گوئید تکذیب کردند و اکنون قدرت ندارید عذاب الهى را بر طرف سازید یا از کسى یارى بطلبید. و هر کس از شما ظلم و ستم کند عذاب شدیدى به او مى‏چشانیم. (17تا19)

«همه پیامبران این‏گونه بودند»

اى پیامبر، ما هیچ یک از رسولان را پیش از تو نفرستادیم مگر اینکه غذا مى‏خوردند و در بازارها راه مى‏رفتند اى مردم ما بعضى از شما را وسیله امتحان بعضى دیگر قرار دادیم آیا صبر و شکیبایى مى‏کنید و از عهده امتحانات بر مى‏آئید. اى رسول ما بدان که پروردگار تو بصیر و بینا بوده و هست. (20)

«تقاضاى محال» آنها که امیدى به حضور در پیشگاه ما در روز رستاخیز را ندارند و آن روز را انکار مى‏کنند مى‏گویند:

چرا فرشتگان بر ما نازل نمى‏شوند و یا پروردگارمان را با چشم خود نمى‏بینیم؟ آنها درباره خود تکبّر ورزیدند و طغیان بزرگى کردند.

آنها به این آرزوى خود خواهند رسید اما در آن روز که فرشتگان را مى‏بینند روز بشارت براى مجرمان نخواهد بود بلکه روز مجازات آنان است و آنها خواهند گفت: ما را امان دهید و ما را معاف دارید.

ما به سراغ اعمالى که آنها انجام داده‏اند مى‏رویم و آنها را همچون ذرات غبار پراکنده در هوا مى‏کنیم و محو خواهیم کرد چون این اعمال آنها آلوده به شرک است.

اما بهشتیان در آن روز قرارگاهشان از همه بهتر و استراحت‏گاهشان نیکوتر است. (21تا24)

«آن روز که آسمان با ابرها شکافته شود»

اى رسول ما، به خاطر بیاور روزى را که آسمان با ابرها و همه سیارات و خورشید و ماه از هم شکافته شود و فرشتگان نازل مى‏گردند.

در آن روز، حکومت از آن خداوند رحمان است و آن روز، روز سختى براى کافران خواهد بود. (25تا26)

«دوستان گمراه کننده»

اى پیامبر، به خاطر بیاور روزى را که ظالم از شدت حسرت لب به دندان مى‏گزد و مى‏گوید: اى کاش با رسول خدا راهى را برگزیده بودم‏ واى بر من، کاش فلان شخص گمراه کننده را بعنوان دوست خود انتخاب نکرده بودم.

او مرا از یاد حق گمراه ساخت بعد از آنکه آگاهى به سراغ من آمده بود و شیطان همیشه مخذول کننده انسان بوده و او را به خذلان و گمراهى مى‏کشاند. (27تا29)

«آنها که قرآن را ترک کردند»

پیامبر عرض کرد پروردگارا این قوم من از قرآن دورى جستند.

خداوند فرمود: اى پیامبر، ما از بین مجرمین و کسانیکه در برابر دعوت پیامبران لجاجت به خرج داده و تسلیم نشدند و نسبت به آنها دشمنى مى‏نمودند این دشمنان را در برابر هر پیامبرى آشکار ساخته و به او شناساندیم و براى تو نیز همین بس که خدا هادى و یاور تو است کافران‏

گفتند: چرا قرآن یکجا بر او نازل نمى‏شود؟ این به خاطر آن است که قلب تو را محکم داریم و آن را تدریجا بر تو خواندیم.

آنها هیچ مثلى براى تو نمى‏آورند مگر اینکه ما حق را براى تو مى‏آوریم و تفسیرى بهتر و پاسخى دندان‏شکن که آنها مجبور به تسلیم شوند، همانهایى که بر صورتهایشان به سوى جهنم محشور مى‏شوند بدترین محل را دارند و گمراه‏ترین افرادند. (30تا34)

«چرا از این حوادث عبرت نمى‏گیرید؟»

ما به موسى کتاب آسمانى دادیم، و برادرش هارون را براى کمک همراهش ساختیم‏ و گفتیم به سوى این قوم که آیات ما را تکذیب کردند بروید اما قوم او مخالفت کردند و ما هم شدیدا آنها را در هم کوبیده و نابود کردیم.

و قوم نوح را هنگامى که رسولان ما را تکذیب کردند غرق نمودیم و آنها را درس عبرتى براى مردم قرار دادیم و براى ستمگران عذاب دردناکى فراهم ساختیم.همچنین قوم عاد و ثمود و اصحاب همانهایى که درخت صنوبر را مى‏پرستیدند و اقوام بسیار دیگرى را که در این میان بودند هلاک کردیم‏ و براى هر یک از آنها مثلها زدیم و چون سودى نداد هر یک از آنها را در هم شکستیم و نابود کردیم.

این مشرکان و کافران از کنار شهرى که باران شر که بارانى از سنگهاى آسمانى بر آن باریده بود و قوم لوط در آن مسکن داشتند گذشتند آیا آن را ندیدند؟ آرى دیدند اما آنها عبرت نگرفته و به رستاخیز ایمان نیاوردند. (35تا40)

«آنها از چهارپایان گمراهترند»

اى رسول ما، آنها هنگامى که تو را مى‏بینند تنها به باد استهزایت مى‏گیرند و مى‏گویند آیا این کسى است که خدا به عنوان رسول مبعوث کرده است؟ اگر ما بر پرستش خدایانمان استقامت نکنیم بیم آن مى‏رود که او ما را گمراه سازد. اما هنگامى که عذاب الهى را دیدند به زودى خواهند فهمید چه کسى گمراه بوده است؟ آیا دیدى کسى را که هواى نفس خویش را معبود خود برگزیده است؟ آیا تو مى‏توانى او را هدایت کنى و یا به دفاع از او برخیزى؟آیا گمان مى‏برى اکثر آنها مى‏شنوند یا مى‏فهمند؟ آنها تنها مانند چهارپایان بلکه گمراهترند. (41تا44)

«حرکت سایه‏ها»

اى پیامبر، آیا ندیدى چگونه پروردگارت سایه را گسترده؟ و اگر مى‏خواست آن را ساکن قرار مى‏داد و ما براى اثبات سکون و حرکت سایه‏ها خورشید را دلیل قرار داده‏ایم‏ سپس آن را آهسته آهسته جمع مى‏کنیم.

او کسى است که شب را براى شما لباس قرار داد و روز را مایه حرکت و حیات‏ و او کسى است که بادها را بشارتگرانى پیش از رحمتش فرستاد. ما از آسمان آبى پاک کننده نازل کردیم‏ تا به وسیله آن سرزمین مرده را زنده کنیم و آن را براى نوشیدن در اختیار مخلوقاتى که آفریده‏ایم مانند چهارپایان و انسانهاى بسیار بگذاریم.

ما این آیات را به صورتهاى گوناگون در میان آنها قرار دادیم تا متذکر شوند ولى بیشتر مردم جز انکار و کفر کارى نکردند. (45تا50)

«از کافران اطاعت مکن»

اى پیامبر، اگر مى‏خواستیم در هر شهر و دیارى پیامبرى مى‏فرستادیم و از بار مسئولیت تو کم مى‏کردیم‏ بنابر این به گفته‏هاى کافران در این باره اعتنا مکن و از آنان اطاعت منما و بوسیله قرآن با آنها جهادى بزرگ و در خور ستایش بنما. (51تا52)

«قدرت مطلقه خداوند»

او کسى است که دو دریا را در کنار هم قرار داد یکى گوارا و شیرین و دیگرى شور و تلخ و در میان آنها برزخ و مانعى قرار داد تا با هم مخلوط نشوند و گوئى همدیگر را دفع مى‏کنند.

او کسى است که از آب انسانى را آفرید و او را نسب و سبب قرار داد و نسلش را به این طریق گسترش داد و پروردگار تو همواره قادر است، آنها غیر از خدا چیزهایى را مى‏پرستند که نه به آنها سودى مى‏رساند و نه زیانى و کافران در برابر پروردگارشان در طریق کفر کمککار یکدیگرند. (53تا55)

«پاداش من هدایت مردم است»

اى پیامبر، تو را جز به عنوان بشارت دهنده و انذار کننده نفرستادیم‏ بگو: من در برابر ابلاغ این آئین، هیچگونه پاداشى از شما مطالبه نمى‏کنم، تنها پاداش من هدایت شدن کسانى است که بخواهند راهى بسوى پروردگارشان برگزینند.

اى رسول ما، بر خداوندى توکل کن که هرگز نمى‏میرد و تسبیح و حمد او به جاى آور و همین بس که او از گناهان بندگانش آگاه است.

او خدائى است که آسمانها و زمین و آنچه را در میان ایندو است در شش دوران آفرید سپس قدرت خود را بر عرش مستولى کرد و به تدبیر جهان پرداخت. او خداوند رحمن است و از او بخواه که از همه چیز آگاه است. (56تا59)

«برجهاى آسمانى»

هنگامى که به مشرکین و کفار گفته شود براى خداى رحمان سجده کنید مى‏گویند رحمان کیست؟ آیا ما براى چیزى سجده کنیم که تو به ما دستور مى‏دهى، این سخن را تکرار مى‏کنند و بر نفرتشان افزوده مى‏شود.جاودان و پربرکت است آن خدائى که در آسمانها برجهاى آسمانى که همان صورتهاى مخصوص فلکى است قرار داد و در میان آن خورشید روشن و ماه نور بخش را آفرید. او کسى است که شب و روز را جانشین یکدیگر قرار داد براى آنهایى که بخواهند متذکر شوند یا شکرگذارى کنند. (60تا62)

«بندگان خاص خدا»

بندگان خاص خداوند رحمن آنها هستند که با آرامش و بى‏تکبر بر زمین راه مى‏روند و هنگامى که جاهلان آنها را مخاطب مى‏سازند به آنها سلام مى‏کنند و با بى‏اعتنائى و بزرگوارى مى‏گذرند. آنها کسانى هستند که شبانگاه براى پروردگارشان سجده و قیام مى‏کنند و مى‏گویند پروردگارا عذاب جهنم را از ما برطرف گردان که عذابش سخت و پردوام‏ و جایگاه و محل اقامتى بد و ناپسند است. آنها کسانى هستند که هرگاه انفاق کنند نه اسراف مى‏کنند و نه سخت‏گیرى بلکه در میان ایندو، حد اعتدالى دارند. آنها کسانى هستند که معبود دیگرى را با خداوند نمى‏خوانند و انسانى را که خداوند، خونش را حرام شمرده جز به حق به قتل نمى‏رسانند و زنا نمى‏کنند و هر کس چنین کند مجازاتش را خواهد دید. چنین کسى عذابش در قیامت مضاعف مى‏گردد و با خوارى همیشه در آن خواهد ماند. مگر کسى که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد که خداوند، گناهان این گروه را به حسنات تبدیل مى‏کند و خداوند آمرزنده و مهربان است. و کسى که توبه کند و عمل صالح به جاى آورد به سوى خدا بازگشت مى‏کند و پاداش خود را از او دریافت مى‏نماید.

آنها کسانى هستند که به باطل شهادت نمى‏دهند و در مجالس باطل شرکت نمى‏کنند و هنگامى که با لغو و بیهودگى برخورد کنند بزرگوارانه از آن مى‏گذرند.آنها افرادى هستند که هرگاه آیات پروردگارشان به آنها گوشزد شود کر و کور روى آن نمى‏افتند و ایمانشان از روى بصیرت و آگاهى است.

آنها کسانى هستند که مى‏گویند: پروردگارا از همسران و فرزندان ما، مایه روشنى چشم ما قرار ده و ما را پیشواى پرهیزگاران بنما.

آنها هستند که درجات عالى بهشت در برابر شکیبائى‏شان به آنان پاداش داده مى‏شود و در آن با تحیّت و سلام روبرو مى‏شوند.

جاودانه در آن خواهند ماند چه قرارگاه خوب و چه محل اقامت جالبى. (63تا76)

«ارزش شما به دعا و ایمان شما است»

اى رسول ما به مخالفین بگو: اگر دعا و ایمان شما نباشد پروردگار من براى شما ارزشى قائل نیست. شما آیات خدا و پیامبران را تکذیب کردید و این عمل دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد. (77)