بنام خداوند بخشنده مهربان‏

 ستایش مخصوص خداوندى است که آفریننده آسمانها و زمین است، خداوندى که فرشتگان را رسولانى قرار داد که صاحب بالهاى دوگانه و سه گانه و چهارگانه‏اند. او هر چه بخواهد در آفرینش مى‏افزاید و بر هر چیزى قادر است.

خداوند در هر رحمتى را به سوى مردم بگشاید کسى نمى‏تواند مانع آن شود و هر چه را از دیگران باز دارد کسى غیر از او قادر به فرستادن آن نیست و او عزیز و حکیم است.

اى مردم به یاد آورید نعمت خدا را بر خودتان، آیا خالقى غیر از خدا وجود دارد که شما را از آسمان و زمین روزى دهد؟ هیچ معبودى جز او نیست با این حال چگونه به سوى باطل منحرف مى‏شوید؟ (1تا3)

«دنیا و شیطان شما را نفریبد»

اى پیامبر، اگر تو را تکذیب کنند پیامبران پیش از تو نیز مورد تکذیب قرار گرفتند و همه کارها به سوى خدا باز مى‏گردد.

اى مردم وعده خداوند حق است مبادا زندگى دنیا شما را فریب دهد و به کرم خدا مغرور سازد.

مسلما شیطان دشمن شماست، او را دشمن خود بدانید، او فقط حزبش را به این دعوت مى‏کند که اهل آتش سوزان جهنم باشد.

کسانى که راه کفر در پیش گرفتند بهره آنها عذاب شدید است و آنها که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند مغفرت و پاداش بزرگ از آن آنهاست.

آیا کسى که عمل بدش براى او تزئین شده و آن را خوب و زیبا مى‏بیند مانند کسى است که واقع را آن چنان که هست مى‏بیند؟ خداوند هر کس را بخواهد به خاطر اعمال نادرستش گمراه مى‏کند و هر کس را بخواهد و شایسته هدایت بداند هدایت مى‏کند بنابر این اى رسول ما به خاطر شدت تأسف براى آنها جان خود را از دست مده که خداوند به آنچه انجام مى‏دهند عالم است.

خداى شما کسى است که بادها را فرستاد تا ابرهایى را به حرکت درآورند، ما این ابرها را به سوى سرزمین مرده‏اى مى‏رانیم و به وسیله آن زمین را بعد از مردنش زنده مى‏کنیم، رستاخیز نیز همین‏گونه است.

کسى که خواهان عزت است باید آن را از خدا بخواهد چون تمام عزت براى خداست. سخنان پاکیزه به سوى او صعود مى‏کند و عمل صالح را بالا مى‏برد و آنها که نقشه‏هاى سوء مى‏کشند عذاب شدید براى آنهاست و مکر آنها نابود مى‏شود.

خداوند شما را از خاک آفرید، سپس از نطفه، سپس شما را به صورت همسران یکدیگر قرار داد. هیچ جنس ماده‏اى باردار نمى‏شود و وضع حمل نمى‏کند مگر به علم او، و هیچ انسانى عمر طولانى نمى‏کند و هیچ کس از عمرش کاسته نمى‏شود مگر اینکه در کتاب علم خداوند ثبت است اینها همه براى خداوند آسان است. (4تا11)

«دریاى شور و شیرین»

این دو دریا یکسان نیستند، این دریائى که آبش گوارا و شیرین و نوشیدنش خوشگوار است و این یکى که شور و تلخ و گلوگیر است اما از هر دو گوشت تازه مى‏خورید و وسائل زینتى استخراج کرده و مى‏پوشید و کشتى‏ها را در آن مى‏بینى که آنها را مى‏شکافند و به پیش مى‏روند تا از فضل خداوند بهره گیرید شاید شکر نعمتهاى او را به جا بیاورید.

«حاکمیت مطلق از آن خداست»

اوست که شب را در روز و روز را در شب داخل مى‏کند، و خورشید و ماه را مسخر شما گردانیده و هر کدام از آنها تا سرآمد معینى به حرکت خود ادامه مى‏دهد، این است خداوند و پروردگار شما، حاکمیت در سراسر عالم از آن اوست و کسانى را که جز او مى‏خوانید و مى‏پرستید حتى به اندازه پوست نازک هسته خرما حاکمیت و مالکیت ندارند.

اگر آنها را بخوانید صداى شما را نمى‏شنوند و اگر بشنوند به شما پاسخ نمى‏گویند و در روز قیامت، شرک و پرستش شما را منکر مى‏شوند و هیچکس مانند خداوند آگاه و خبیر تو را از حقایق با خبر نمى‏سازد.(13تا14)

«هیچکس بار گناه دیگرى را به دوش نمى‏کشد»

اى مردم همه شما نیازمندان به خدا هستید و تنها خداوند است که بى‏نیاز و شایسته هرگونه حمد و ستایش است. اگر او بخواهد شما را مى‏برد و خلق جدیدى را مى‏آورد و این براى خدا غیر ممکن و مشکل نیست.

هیچ گنهکارى بار گناه دیگرى را بر دوش نمى‏کشد مگر اینکه در گناه او سهیم باشد و اگر شخص گنهکارى دیگرى را براى حمل گناه خود بخواند چیزى از آن را بر دوش نخواهد گرفت، هر چند از نزدیکان او باشد، تو فقط کسانى را مى‏توانى انذار کنى که از پروردگار خود در پنهانى مى‏ترسند و نماز را بر پا مى‏دارند و هر کس پاکى و تقوى پیشه کند نتیجه آن به خودش باز مى‏گردد و بازگشت همگان به سوى خداست. (15تا18)

«نور و ظلمت مساوى نیستند»

اى پیامبر نابینا و بینا، ظلمتها و روشنائى، سایه آرامبخش و باد سوزان و داغ، مردگان و زندگان، هرگز یکسان و مساوى نیستند.

خداوند پیام خود را به گوش هر کس بخواهد مى‏رساند و تو نمى‏توانى سخن خود را به گوش آنها که در قبرها خفته‏اند برسانى‏ تو تنها انذار کننده و هشدار دهنده هستى و اگر آنها ایمان نیاورند تو مسئول آنان نیستى. (19تا23)

«هر امتى در گذشته هشدار دهنده‏اى داشته است»

اى پیامبر، ما تو را به حق براى بشارت و انذار و هشدار فرستادیم و هر امتى در گذشته انذار کننده‏اى داشته است. هرگاه تو را تکذیب کنند تعجب نکن چون کسانى که پیش از آنها بودند نیز پیامبران خود را تکذیب کردند. آنها با دلائل روشن و کتابهاى پند و موعظه و کتب آسمانى روشنگر به سراغ آنها آمدند اما کوردلان ایمان نیاوردند. سپس من کافران را بعد از اتمام حجت گرفتم و سخت مجازات کردم ببین مجازات من نسبت به آنها چگونه بود؟ (24تا26)

«تنها عالمان از خدا مى‏ترسند»

اى رسول ما آیا ندیدى که خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد و به وسیله آن میوه‏هایى با رنگهاى گوناگون از زمین خارج ساخت و جاده‏هایى به رنگ سفید و سرخ و رنگهاى مختلف دیگر و گاه به رنگ کاملا سیاه آفریده است‏ و همچنین از انسانها و جنبندگان و چهارپایان با رنگهاى مختلف به وجود آورد؟ آرى حقیقت این است که از میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او مى‏ترسند و خداوند عزیز و غفور است. (27تا28)

«معامله پر سود»

کسانى که کتاب الهى را تلاوت مى‏کنند و نماز را بر پا مى‏دارند و از آنچه به آنها روزى داده‏ایم پنهان و آشکار انفاق مى‏کنند تجارت پر سودى را امید دارند که نابودى و کساد در آن نیست. آنها این اعمال صالح را انجام مى‏دهند تا خداوند اجر و پاداش کامل به آنها دهد و از فضلش بر آنها بیفزاید که او آمرزنده و شکرگزار است. (29تا30)

«وارثان حقیقى کتاب الهى»

اى رسول ما، آنچه از کتاب به تو وحى کردیم حق و هماهنگ با کتب پیش از آن است و خداوند نسبت به بندگانش خبیر و بیناست.

سپس این کتاب آسمانى را به گروهى از بندگان برگزیده خود میراث دادیم، اما از میان آنها عده‏اى بر خود ستم کردند و عده‏اى میانه رو بودند و عده‏اى به اذن خدا در نیکیها از همه پیشى گرفتند و این فضیلت بزرگى است.

پاداش آنها باغهاى جاویدان بهشت است که وارد آن مى‏شوند در حالى که به دستبندهائى از طلا و مروارید آراسته‏اند و لباسشان در آنجا از حریر است. آنها مى‏گویند: حمد و ستایش براى خداوندى است که اندوه را از ما بر طرف ساخت چرا که پروردگار ما غفور و شکور است.

خداوندى که با فضل خود ما را در این سراى اقامت جاویدان جاى داد که نه در آنجا رنجى به ما مى‏رسد و نه سستى و واماندگى. (31تا35)

«کیفر کفران کنندگان در دوزخ»

کسانى که کافر شدند، آتش دوزخ براى آنهاست و هرگز فرمان مرگ آنها صادر نمى‏شود تا بمیرند و نه چیزى از عذاب دوزخ از آنها تخفیف داده مى‏شود. اینگونه هر کفران کننده‏اى را کیفر مى‏دهیم.

آنها در دوزخ فریاد مى‏زنند پروردگارا ما را خارج کن تا عمل صالح به جا آوریم غیر از آنچه انجام مى‏دادیم. به آنها گفته مى‏شود آیا شما را به اندازه‏اى که انسان در آن متذکر شود عمر ندادیم و انذار کننده الهى به سراغ شما نیامد؟ پس عذاب را بچشید که براى ظالمان هیچ یاورى نیست‏ بدانید که خداوند از غیب آسمانها و زمین آگاه است و هم او آنچه را در درون دلهاست مى‏داند. (36تا38)

«خداست که زمین و آسمان را نگه داشته است»

او کسى است که شما را جانشین در زمین قرار داد، هر کس کافر شود به زیان خودش خواهد بود و کافران را کفرشان جز خشم و غضب در نزد پروردگار چیزى نمى‏افزاید و نیز کفرشان جز زیان و خسران چیزى بر آنها اضافه نمى‏کند.

اى رسول ما، بگو: به من بگوئید: این معبودانى را که شریک خدا قرار داده‏اید چه چیزى از زمین را آفریده‏اند و آیا در آفرینش آسمانها شریکى دارند و یا ما به ایشان کتابى نازل کرده و در آن از وجود چنین شریکى خبر داده‏ایم و این مشرکین دلیلى بر شرک خود دارند نه، هیچیک از اینها نیست بلکه جز این نبوده که این ستمگران به یکدیگر وعده‏هاى دروغین مى‏دهند.

خداوند آسمانها و زمین را نگه مى‏دارد تا از نظام خود منحرف نشوند و هرگاه منحرف گردند کسى جز او نمى‏تواند آنها را نگاه دارد او حکیم و غفور است. (39تا41)

«سوگند شکستگان»

آنها با نهایت تأکید سوگند خوردند که اگر پیامبرى انذار کننده به سراغشان بیاید هدایت یافته‏ترین امتها خواهند بود، اما هنگامى که پیامبرى براى آنها آمد جز فرار و فاصله گرفتن از حق چیزى بر آن نیفزودند.اینها همه به خاطر آن بود که در زمین استکبار جستند و حیله‏گریهاى سوء داشتند، اما این حیله‏گریهاى سوء تنها دامان صاحبانش را مى‏گیرد. آیا آنها جز سنّت پیشینیان و عذابهاى دردناک آنها را انتظار دارند؟ هرگز براى سنت خدا تبدیلى نخواهى یافت و نیز هرگز براى سنت الهى تغییرى نمى‏یابى.

آیا آنها در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانى که پیش از آنها بودند چگونه شد؟ همانها که از اینها قوى‏تر و پر قدرت‏تر بودند نه چیزى در آسمان و نه چیزى در زمین از حوزه قدرت او بیرون نخواهد رفت چون او دانا و تواناست. (42تا44)

«هر کس سرآمدى معین دارد»

اگر خداوند بخواهد مردم را به خاطر کارهاى نادرستشان مجازات کند هیچ جنبنده‏اى را بر روى زمین باقى نخواهد گذاشت. اما به لطفش آنها را تا سرآمد معینى به تأخیر مى‏اندازد و مهلت مى‏دهد تا خود را اصلاح کنند. اما هنگامى که اجل آنها فرا رسد خداوند هر کس را به مقتضاى عملش جزا مى‏دهد که او نسبت به بندگانش بیناست و از اعمال و نیات آنان آگاه است. (45)