به نام خداوند بخشنده مهربان‏

آنچه که در آسمانها و در زمین است براى خدا تسبیح مى‏گوید و او خدائى عزیز و حکیم است.اى کسانى که ایمان آورده‏اید چرا چیزهایى را به مردم مى‏گوئید که خود عمل نمى‏کنید بدانید که اگر به آنچه مى‏گوئید عمل نکنید خشم بزرگى در نزد خداوند در انتظار شما خواهد بود.

محقّقا خداوند کسانى را که در راه او به صف کارزار مى‏ایستند دوست مى‏دارد اینان مانند بنیانى ساخته شده از قلع مى‏باشند.(1تا4)

«پیامبران و منحرفین»

موسى به قوم خود گفت: اى قوم، چرا مرا آزار مى‏دهید با اینکه مى‏دانید که من فرستاده خدا به سوى شما هستم. اما وقتى مردم از راه حق منحرف شدند و سخنان موسى را نادیده گرفتند خدا دلهایشان را منحرف کرد و خدا مردم فاسق را هدایت نمى‏کند.

عیسى بن مریم نیز به بنى اسرائیل گفت: من فرستاده خدا به سوى شما هستم در حالى که کتاب آسمانى قبل از خود یعنى تورات را تصدیق مى‏کنم و به آمدن رسولى بعد از خودم که نامش احمد است بشارت مى‏دهم. ولى همینکه آیات روشن بر ایشان آورد گفتند:این سحرى است آشکار.چه کسى ستمکارتر از کسى است که بر خدا دروغ و افتراء ببندد با اینکه به سوى اسلام دعوت مى‏شود و خدا مردم ستمکار را هدایت نمى‏کند.مى‏خواهند نور خدا را با دهانهایشان خاموش کنند اما خدا نور خود را تمام و کمال محفوظ مى‏دارد هر چند که کافران کراهت داشته باشند.او کسى است که رسول خود را به هدایت و ابلاغ دین خود فرستاد تا آن را بر همه ادیان غلبه دهد هر چند که مشرکین کراهت داشته باشند. (5تا9)

«تجارتى که باعث نجات از عذاب است»

اى کسانیکه ایمان آورده‏اید آیا مى‏خواهید شما را به تجارتى راه نمایم که از عذابى دردناک نجاتتان مى‏دهد؟ آن تجارت این است که به خدا و رسولش ایمان آورید و در راه خدا با اموال و جانهایتان جهاد کنید این براى شما خیر است اگر طالب آگاهى باشید.چون اگر چنین کنید خداى تعالى گناهانتان را مى‏آمرزد و به جنّاتى داخلتان مى‏کند که از زیر درختانش نهرها روان است و مساکنى طیّب و پاکیزه در باغهاى عدن و جاودانه دارد و این خود رستگارى عظیمى است.سود دیگر این تجارت که مورد علاقه شما هم هست نصرتى از خدا و فتحى نزدیک است و تو اى پیامبر مؤمنین را بشارت ده.

اى کسانى که ایمان آورده‏اید یاران خدا باشید همانگونه که عیسى بن مریم هم به حواریین گفت: از شما چه کسى مرا در راه خدا یارى مى‏کند؟ حوارئین گفتند: مائیم انصار خدا پس طائفه‏اى از بنى اسرائیل ایمان آوردند و طائفه‏اى کافر شدند و ما آنانکه ایمان آوردند را علیه دشمنانشان یارى کردیم و نیرومند و غالب شدند. (10تا14)