بنام خداوند بخشنده مهربان‏

سوگند به آنها که براى انجام فرمان الهى صف کشیده‏اند و آنها که قویّا نهى مى‏کنند و باز مى‏دارند و آنها که پى‏درپى ذکر خدا را تلاوت مى‏کنند که معبود شما مسلّما یکتاست.او پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آنهاست و همچنین پروردگار مشرقهاست.

ما آسمان پائین را به وسیله ستارگان تزئین نمودیم‏ و آن را از ورود هر شیطان خبیثى حفظ کردیم.آنها نمى‏توانند به سخنان فرشتگان عالم بالا گوش فرا دهند و هرگاه بخواهند چنین کنند از هر سو هدف تیرها قرار خواهند گرفت‏ و به شدت به عقب رانده مى‏شوند و براى آنان عذاب دائم است.

مگر آنها که در لحظه‏اى کوتاه براى استراق سمع به آسمان نزدیک شوند که شهاب ثاقب آنها را تعقیب مى‏کند. (1تا10)

«کسانى که هرگز حق را نمى‏پذیرند»

اى رسول ما از منکران قیامت بپرس آیا آفرینش و رستاخیز آنان سختتر است یا آفرینش فرشتگان و آسمانها و زمین، در حالى که ما آنان را از گل چسبنده ساده‏اى آفریدیم.

اى پیامبر، تو از انکار آنها تعجب مى‏کنى چون به معاد یقین دارى اما آنها آن را مسخره مى‏کنند چون آن را محال مى‏پندارند.و به همین دلیل هنگامى که به آنها تذکر داده مى‏شود هرگز متذکر نمى‏گردند و هنگامى که معجزه‏اى را ببینند دیگران را نیز به استهزاء دعوت مى‏کنند و مى‏گویند این فقط سحر آشکارى است.

آنها مى‏گویند آیا هنگامى که ما مردیم و خاک و استخوان شدیم بار دیگر برانگیخته خواهیم شد و یا پدران نخستین ما باز مى‏گردند؟ بگو: آرى همه شما زنده مى‏شوید، در حالى که خوار و کوچک خواهید بود.تنها یک صیحه عظیم واقع مى‏شود ناگهان همه از قبرها بر مى‏خیزند و نگاه مى‏کنند و مى‏گویند اى واى بر ما امروز همان روز جزاست.آرى این همان روز جدایى است که شما آن را تکذیب مى‏کردید یعنى روز جدائى حق از باطل. در این هنگام به فرشتگان دستور داده مى‏شود ظالمان و همردیفان آنها و آنچه را جز خدا مى‏پرستیدند جمع کنید و به سوى دوزخ هدایتشان کنید و آنها را متوقف سازید که باید بازپرسى شوند. شما چرا از هم یارى نمى‏طلبید.اینها در آن روز تسلیم قدرت خداوند خواهند بود و در این حال آنها رو به یکدیگر کرده و از هم سؤال مى‏کنند.

گروهى مى‏گویند: شما رهبران گمراه ما، از طریق خیر خواهى و نیکى وارد شدید اما جز مکر و فریب چیزى در کارتان نبود.

آنها در جواب مى‏گویند: شما خودتان اهل ایمان نبودید، ما هیچگونه سلطه‏اى بر شما نداشتیم بلکه شما خود قومى طغیانگر بودید.

اکنون فرمان خدا بر همه ما مسلم شده و همگى از عذاب او مى‏چشیم‏ آرى ما شما را گمراه کردیم همانگونه که خود گمراه بودیم.

همه آنها پیشوایان و پیروان گمراه در آن روز در عذاب الهى مشترکند.آرى ما اینگونه با مجرمان رفتار مى‏کنیم‏ چرا که وقتى به آنها «لا اله الا اللّه» گفته مى‏شد استکبار مى‏کردند.و پیوسته مى‏گفتند: آیا خدایان خود را به خاطر شاعر دیوانه‏اى رها کنیم؟
چنین نیست، او حق را آورده و پیامبران پیشین را تصدیق کرده است
.اما شما مستکبران کور دل به طور مسلم عذاب دردناک الهى را خواهید چشید.و جز به اعمالى که انجام مى‏دادید جزا داده نمى‏شوید جز بندگان مخلص پروردگار که از همه این مجازات‏ها بر کنارند.

براى این بندگان مخلص روزى معین و ویژه‏اى است، میوه‏هاى گوناگون پرارزش‏ و اینکه آنها در باغهاى پر نعمت مورد احترامند.و بر تختها روبروى یکدیگر تکیه زده‏اند و گرداگرد آنها قدحهاى لبریز از شراب طهور و پاکیزه مى‏گردانند، شرابى که سفید و درخشنده و لذتبخش براى نوشندگان است.

شرابى که نه در آن مایه فساد عقل است و نه موجب مستى مى‏گردد.و نزد آنها همسرانى است که جز به شوهران خود عشق نمى‏ورزند و چشمانى درشت و زیبا دارند.گوئى از لطافت و سفیدى همچون تخم مرغهایى هستند که در زیر بال و پر مرغ پنهان مانده و دست انسان هرگز آن را لمس نکرده است.

در حالى که آنها غرق در گفتگو هستند و بعضى رو به بعضى دیگر کرده سؤال مى‏کنند یکى از آنها مى‏گوید: من همنشینى داشتم،که پیوسته مى‏گفت: آیا به راستى تو این سخن را باور کرده‏اى‏ که وقتى ما مردیم و خاک و استخوان شدیم بار دیگر زنده مى‏شویم و جزا داده خواهیم شد؟

پس از آن مى‏گوید: آیا شما مى‏توانید خبرى از او بگیرید؟ اینجاست که به جستجو بر مى‏خیزد و نگاهى مى‏کند ناگهان او را در وسط جهنم مى‏بیند و به او مى‏گوید: به خدا سوگند چیزى نمانده بود که مرا نیز به هلاکت بکشانى.و اگر نعمت و لطف پروردگارم نبود من نیز از احضار شدگان در دوزخ بودم.

اى دوستان آیا ما دیگر نمى‏میریم و در بهشت جاودانه خواهیم بود و جز همان مرگ اول مرگى به سراغ ما نخواهد آمد و ما هرگز مجازات نخواهیم شد؟ راستى این پیروزى بزرگى است‏ آرى براى رسیدن به این پاداش، تلاشگران باید بکوشند.

آیا این نعمتهاى جاویدان بهشت بهتر است یا درخت نفرت‏انگیز و تلخ زقوم؟ ما آن را مایه درد و رنج ظالمان قرار دادیم.درختى است که از قعر جهنم مى‏روید و شکوفه‏هاى آن مانند سرهاى شیاطین است‏ که مجرمان از آن مى‏خورند و شکم خود را از آن پر مى‏کنند و سپس بر روى آن آب داغ و متعفنى مى‏نوشند و آنگاه به سوى دوزخ بازگردانده مى‏شوند چرا که آنها پدران خود را گمراه یافتند و با وجود این باز هم به دنبال آنان رفتند.

قبل از آنان، اکثر پیشینیان نیز گمراه شدند.ما در میان آنها انذار کنندگانى فرستادیم‏ بنگر عاقبت انذار شوندگان چگونه بود؟ مگر بندگان مخلص ما که از عذاب در امان ماندند. (11تا74)

«ما دعاى نوح را اجابت کردیم»

نوح ما را ندا کرد و ما دعاى او را اجابت کردیم و چه خوب اجابت کننده‏اى هستیم.ما او و خاندانش را از اندوه بزرگ رهائى بخشیدیم

و فرزندانش را بازماندگان روى زمین قرار دادیم‏ و نام نیکش را در میان امتهاى بعد باقى گذاردیم.

سلام باد بر نوح در میان جهانیان، ما اینگونه نیکوکاران را پاداش مى‏دهیم‏ چرا که او از بندگان با ایمان ما بود.پس از آن، دیگران که دشمنان وى بودند را غرق نمودیم. (75تا82)

«نقشه ابراهیم براى بتها»

یکى از پیروان نوح، ابراهیم بود.اى رسول ما بیاد بیاور زمانى را که ابراهیم با قلب سلیم به پیشگاه پروردگارش آمد.در آن هنگام که به پدر و قومش گفت: اینها چه چیز است که مى‏پرستید؟

آیا غیر از خدا به سراغ این معبودان دروغین مى‏روید؟ شما درباره پروردگار عالمیان چه گمان مى‏برید؟ سپس نگاهى به ستارگان افکند و به قومش گفت: من بیمارم و نمى‏توانم همراه شما در جشن شرکت کنم.آنها از او روى برتافته و به او پشت کردند و به سرعت دور شدند.

پس از رفتن آنها، ابراهیم وارد بتخانه شد و مخفیانه نگاهى به معبودان آنها کرد و از روى تمسخر گفت: چرا از این غذاها که نذر شما کرده‏اند نمى‏خورید؟ اصلا چرا سخن نمى‏گوئید؟ سپس با دست راست و با نیروئى هر چه تمامتر ضربه‏اى محکم بر پیکر آنها فرود آورد و همه را جز بت بزرگ درهم شکست.قوم او پس از اطلاع با سرعت به نزد وى آمدند.

ابراهیم به آنها گفت: آیا چیزى را مى‏پرستید که با دست خود مى‏تراشید؟ با اینکه خداوند هم شما را آفریده و هم بتهائى را که مى‏سازید آنها گفتند: بناى بلندى براى او بسازید و او را در جهنمى از آتش بیفکنید.آنها طرح و نقشه‏اى براى نابودى ابراهیم کشیده بودند ولى ما آنها را پست و مغلوب ساختیم.

ابراهیم از این مهلکه جان سالم بدر برد و گفت: من به سوى پروردگارم مى‏روم او مرا هدایت خواهد کرد.پس از آن گفت: پروردگارا به من فرزندى صالح ببخش.ما ابراهیم را به نوجوانى بردبار و پر استقامت بشارت دادیم‏ و هنگامى که فرزندش به سن بلوغ رسید به او گفت: فرزندم من در خواب دیده‏ام که باید تو را در راه خدا ذبح کنم. بنگر نظر تو چیست؟ گفت: پدرم هر چه دستور دارى اجرا کن به خواست خدا مرا از صابران خواهى یافت.

هنگامى که هر دو تسلیم و آماده شدند و ابراهیم صورت فرزند را بر خاک نهاد تا او را قربانى کند او را ندا دادیم که اى ابراهیم‏ آنچه را در خواب مأموریت یافتى انجام دادى ما اینگونه نیکوکاران را جزا مى‏دهیم.این کار مسلّما امتحان مهم و آشکارى است‏ ما بجاى فرزندش ذبح عظیمى را فداى او کردیم‏ و نام نیک او را در امتهاى بعد باقى گذاردیم.سلام بر ابراهیم باد.ما اینگونه نیکوکاران را پاداش مى‏دهیم.

ابراهیم از بندگان با ایمان ما است.ما او را به اسحاق، پیامبرى صالح بشارت دادیم.ما به او و اسحاق برکت دادیم و از دودمان آنها افرادى نیکوکار به وجود آمدند و افرادى که آشکارا به خود ستم کردند. (83تا113)

«موسى و هارون»

ما به موسى و هارون نعمت بخشیدیم‏ و آندو و قومشان را از اندوه بزرگ نجات دادیم‏ و آنها را یارى کردیم تا بر دشمنان خود پیروز شدند.

ما به آنها کتاب آسمانى دادیم‏ و آنها را به راه راست هدایت کردیم‏ و ذکر خیر آنها را در قوم بعد باقى گذاردیم‏ سلام بر موسى و هارون، ما اینگونه نیکوکاران را پاداش مى‏دهیم.آنها از بندگان مؤمن ما بودند.(114تا122)

«الیاس رسول»

الیاس نیز از رسولان ما بود.اى پیامبر به خاطر بیاور هنگامى که به قومش گفت: آیا تقوى پیشه نمى‏کنید؟ آیا بت بعل را مى‏خوانید و بهترین خالق را رها مى‏سازید؟ خدایى که پروردگار شما و پروردگار نیاکان شماست.اما آنها او را تکذیب کردند. ولى مسلّما همگى در دادگاه عدل الهى احضار مى‏شوند مگر بندگان مخلص خدا.ما نام نیک الیاس را در میان امتهاى بعد برقرار ساختیم.سلام بر آل یاسین.ما اینگونه نیکوکاران را پاداش مى‏دهیم‏ و او از بندگان مؤمن ما است. (123تا132)

«شهر لوط عبرتى براى شما»

لوط نیز از رسولان ما بود.اى رسول ما به خاطر بیاور زمانى را که او و خاندانش را بجز پیرزنى که در میان قوم باقى ماند و به سرنوشت آنان دچار شد نجات دادیم، سپس بقیه را نابود کردیم‏ و شما پیوسته صبحگاهان و شبانگاه از کنار ویرانه‏هاى شهرهاى آنها عبور مى‏کنید آیا نمى‏اندیشید؟

«یونس و آزمایش الهى»

یونس نیز از پیامبران ما بود.اى رسول ما بیاد بیاور زمانى را که به سوى کشتى پر از جمعیت و متاع فرار کرد و به خاطر سنگینى کشتى و نجات آن از طوفان با سرنشینان آن کشتى قرعه کشید و قرعه به نام او اصابت کرد و مغلوب شد و او را به دریا افکندند و ماهى بزرگى او را بلعید در حالى که مستحق ملامت بود چون در برابر نافرمانى قومش استقامت ننمود و آنها را رها کرد.

اگر او از تسبیح کنندگان و شکرگذاران نبود تا روز قیامت در شکم ماهى باقى مى‏ماند ما او را نجات دادیم‏ و او را در یک سرزمین خشک خالى از گیاه افکندیم در حالى که بیمار بود و ما در آن بیابان خشک کدو بنى براى او رویاندیم تا در سایه برگهاى پهنش بیاساید و سپس او را به سوى قومش که یکصد هزار نفر و یا بیشتر از آن بود فرستادیم.آنها نیز ایمان آوردند و تا مدت معلومى آنان را از مواهب زندگى بهره‏مند ساختیم. (133تا148)

«تهمتهاى ناروا و رسوا»

اى پیامبر، از آنان بپرس، آیا پروردگار تو دخترانى دارد و پسران از آن آنهاست؟ آیا ما فرشتگان را به صورت دختران آفریدیم و آنها ناظر بر این آفرینش بودند؟ بدان که آنها با این سخن تهمت بزرگى به خدا مى‏زنند آنها مى‏گویند:خداوند فرزندى آورده، اما آنها قطعا دروغ مى‏گویند:

آیا دختران را بر پسران ترجیح داده،شما چگونه حکم مى‏کنید؟ آیا متذکر نمى‏شوید؟ آیا شما دلیل روشنى در این باره دارید؟ کتابتان را بیاورید اگر راست مى‏گوئید.

آنان میان خدا و جن خویشاوندى و نسبتى قائل شدند در حالیکه جنیان به خوبى مى‏دانستند که این بت پرستان در دادگاه الهى احضار مى‏شوند.خداوند از توصیفى که آنها مى‏کنند منزه است.مگر توصیفى که به وسیله بندگان مخلص خدا از روى معرفت صورت مى‏گیرد.

اى گروه بت پرستان، شما و آنچه پرستش مى‏کنید هرگز نمى‏توانید کسى را با آن فریب دهید مگر کسانى که مى‏خواهند در آتش دوزخ بسوزند و هر یک از فرشتگان مى‏گویند: ما مقام معلومى داریم‏ و همگى براى اطاعت فرمان خدا به صف ایستاده‏ایم‏ و ما همگى تسبیح گوى او هستیم.

بت پرستان در دنیا پیوسته مى‏گفتند:

اگر یکى از کتب پیشینیان نزد ما بود، ما از بندگان مخلص خدا بودیم.اما هنگامى که این کتاب بر آنها نازل شد آنان به آن کافر شدند ولى به زودى نتیجه کار خود را خواهند دانست. (149تا160)

«حزب خدا پیروز است»

وعده قطعى ما براى بندگان مرسل ما از قبل مسلم شده‏ که آنها یارى مى‏شوند و لشکر ما در تمام صحنه‏ها پیروزند.اى پیامبر، از آنها روى بگردان تا زمان معینى که فرمان جهاد صادر شود و وضع آنها را بنگر که چه بى‏محتوا است اما به زودى آنها نتیجه اعمال خود را خواهند دید.آیا آنها براى عذاب ما عجله مى‏کنند؟ اما هنگامى که عذاب ما در صحن خانه‏هایشان فرود آید صبحگاهان بدى خواهند داشت.تو تا چندى، روى از ایشان برتاب‏ و بر رفتارشان نظاره کن به زودى خواهند دید.

منزه است پروردگار، خداوند عزت و قدرت از توصیفهائى که آنها مى‏نمایند و سلام بر رسولان‏ و حمد و ستایش مخصوص خداوندى است که پروردگار عالمیان است. (161تا182)