بنام خداوند بخشنده مهربان‏

این کتابى است که از سوى خداوند عزیز و حکیم نازل شده است.ما این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم. خدا را پرستش کن و دین خود را براى او خالص گردان.آگاه باشید دین خالص از آن خداست و آنها که غیر از خدا اولیاى خود قرار داده‏اند و دلیلشان این بود که اینها را نمى‏پرستیم مگر به خاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند، خداوند روز قیامت میان آنها در آنچه اختلاف داشتند داورى مى‏کند. خداوند آن کس را که دروغگو و کفران کننده است هرگز هدایت نمى‏کند. (1تا3)

«خدا نیازى به فرزند ندارد»

اگر به فرض محال خدا مى‏خواست فرزندى انتخاب کند از میان مخلوقاتش آنچه را مى‏خواست بر مى‏گزید، منزه است از اینکه فرزندى داشته باشد او خداوند واحد قهار است.

آسمانها و زمین را به حق آفرید، شب را بر روز مى‏افکند و روز را به شب و روز و شب را مسخر فرمان خویش قرار داد هر کدام تا سرآمد معینى به حرکت خود ادامه مى‏دهند آگاه باشید او قادر و بخشنده است.

او شما را از نفس واحدى آفرید و همسرش را از باقیمانده گل او خلق کرد و براى شما هشت زوج از چهارپایان بیافرید و شما و چهارپایانتان را در شکم مادرانتان آفرینشى بعد از آفرینش دیگر در میان تاریکیهاى سه‏گانه مى‏بخشد. این است خداوند، پروردگار شما، که حکومت در عالم هستى از آن اوست هیچ معبودى جز او وجود ندارد با این حال چگونه از راه حق منحرف مى‏شوید؟ اگر کفران کنید خداوند از شما بى‏نیاز است و هرگز کفران را براى بندگانش نمى‏پذیرد و اگر شکر او را به جاى آورید آن را براى شما مى‏پسندد و هیچ گنهکارى گناه دیگرى را به دوش نمى‏کشد سپس بازگشت همه شما به سوى پروردگارتان است و شما را از آنچه انجام مى‏دادید آگاه مى‏سازد چرا که به آنچه در سینه‏هاست آگاه است. (4تا7)

«جاهلان و عالمان مساوى نیستند»

هنگامى که به انسان زیانى برسد پروردگار خود را مى‏خواند و به سوى او باز مى‏گردد اما هنگامى که نعمتى از خود به او عطا کند آنچه را به خاطر آن قبلا خدا را مى‏خواند به فراموشى مى‏سپرد و براى خداوند شبیه‏هایى قرار مى‏دهد تا مردم را از راه او منحرف سازد، بگو: اى انسان چند روزى از کفرت بهره گیر که از اصحاب دوزخى‏ آیا کسى که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام مى‏باشد و از عذاب آخرت مى‏ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است با کسى که کفر مى‏ورزد مساوى است؟ بگو: آیا کسانى که مى‏دانند با کسانى که نمى‏دانند یکسانند؟ تنها صاحبان مغز و اندیشه متذکر مى‏شوند و پند مى‏گیرند. (8تا9)

«زیانکاران واقعى»

اى پیامبر بگو: اى بندگان من که ایمان آورده‏اید از مخالفت پروردگارتان بترسید. براى کسانى که در این دنیا نیکى کرده‏اند پاداش نیک است و زمین خداوند وسیع است هرگاه تحت فشار ظالمین قرار گرفتید مى‏توانید هجرت کنید که صابران اجر و پاداش خود را بى‏حساب دریافت مى‏دارند.

بگو: من مأمورم که تنها خدا را پرستش کنم در حالى که دینم را براى او خالص نمایم‏ و مأمورم که نخستین مسلمان باشم.بگو: اگر من نافرمانى پروردگارم کنم از عذاب روز بزرگ قیامت مى‏ترسم.بگو من در حالى که دین خود را براى خدا خالص نموده‏ام تنها او را پرستش مى‏کنم.

شما هر کس جز او را مى‏خواهید بپرستید.

بگو: زیانکاران واقعى کسانى هستند که سرمایه وجود خویش و بستگانشان را در روز قیامت از دست داده‏اند، آگاه باشید زیان آشکار همین است.

براى آنها از بالاى سرشان طبقاتى از آتش، و در زیر پایشان نیز طبقاتى از آتش است این چیزى است که خداوند با آن، بندگانش را مى‏ترساند. اى بندگان من از نافرمانى من بپرهیزید و بترسید. (10تا16)

«بندگان واقعى خدا»

کسانى که از عبادت طاغوت اجتناب کردند و به سوى خداوند بازگشتند بشارت از آن آنهاست پس این چنین بندگان را بشارت ده.کسانى که سخنان را مى‏شنوند و از نیکوترین آنها پیروى مى‏کنند، آنها کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده و آنها خردمندانند.

اى پیامبر، آیا تو مى‏توانى کسى را که فرمان عذاب درباره او قطعى شده رهائى بخشى؟ آیا تو مى‏توانى کسى را که در درون آتش است برگیرى و بیرون بیاورى؟ ولى آنها که تقواى الهى پیشه کردند غرفه‏هائى در بهشت دارند، بر فراز آنها غرفه‏هاى دیگرى بنا شده و از زیر آن نهرها جارى است، این وعده الهى است و خداوند در وعده خود تخلف نمى‏کند. (17تا21)

«کسانى که بر فراز مرکبهایى از نورند»

اى پیامبر، آیا ندیدى که خداوند از آسمان آبى فرستاد و آن را به صورت چشمه‏هایى در زمین وارد نمود سپس با آن زراعتى را خارج مى‏سازد که الوان مختلف دارد، بعد این گیاه خشک مى‏شود، به گونه‏اى که آن را زرد و بى‏روح مى‏بینى، سپس آن را در هم مى‏شکند و خرد مى‏کند، در این ماجرا تذکرى براى صاحبان مغز و اندیشه است.

آیا کسى که خدا سینه‏اش را براى قبول اسلام گشاده کرده و بر فراز مرکبى از نور الهى قرار گرفته همانگونه که به وسیله قطرات حیات بخش باران به گیاهان نعمت زندگى بخشیده مانند کوردلانى است که نور هدایت به قلبشان راه نیافته است، واى بر آنها که قلبهائى سخت در برابر ذکر خدا دارند. آنها در گمراهى آشکارند. (21تا22)

«قرآن بهترین کلام»

خداوند، بهترین سخن را نازل کرده. کتابى که آیاتش را از نظر لطف و زیبائى و عمق محتوا همانند یکدیگر است. آیاتى مکرر دارد که شوق‏انگیز است و از شنیدن آیاتش لرزه بر اندام کسانى که در برابر پروردگارشان خاشعند مى‏افتد. سپس برون و درونشان نرم و متوجه ذکر خدا مى‏شود، این هدایت الهى است که هر کس را بخواهد با آن راهنمایى مى‏کند و هر کس را خداوند به خاطر لجاجتش گمراه سازد راهنمایى براى او نخواهد بود.

آیا کسى که با صورت خود عذاب دردناک الهى را لمس کرده و سعى در دور کردن آتش عذاب از خود را دارد مانند کسى است که هرگز آتش دوزخ به او نخواهد رسید و به ظالمان گفته مى‏شود بچشید آنچه را که بدست مى‏آورید.ک

سانى که قبل از آنها بودند نیز آیات ما را تکذیب نمودند و عذاب الهى از جائى که فکر نمى‏کردند به سراغ آنها آمد.خداوند خوارى را در زندگى این دنیا به آنها چشانید و عذاب آخرت شدیدتر است اگر مى‏دانید. (23تا26)

«قرآنى که هیچ کژى در آن نیست»

ما براى مردم در این قرآن از هر نوع مثلى زدیم شاید متذکر شوند.قرآنى است فصیح و خالى از هرگونه کجى و نادرستى شاید پرهیزگارى پیشه کنند.

خداوند مثالى زده است: مردى را که مملوک شرکائى است که درباره او پیوسته به مشاجره مشغولند و مردى را که تنها تسلیم یکنفر است، آیا این دو یکسانند؟
حمد مخصوص خدا است ولى اکثر آنها نمى‏دانند
.اى پیامبر، تو مى‏میرى آنها نیز خواهند مرد.سپس شما روز قیامت نزد پروردگارتان مخاصمه مى‏کنند. (27تا31)

«ستمکارتر از همه چه کسى است»

ستمکارتر از کسى که بر خدا دروغ بندد و سخن صدق را که سراغ او آمده تکذیب کرده کیست؟ آیا در جهنم جاى این ستمکار کافر نیست؟ اما کسى که سخن صدق بیاورد و کسى که آن را تصدیق کند آنها پرهیزگارانند آنچه بخواهند نزد پروردگارشان موجود است و این است جزاى نیکوکاران.تا خدا بدترین اعمال را که انجام داده‏اند بیامرزد و آنها را به بهترین اعمالى که انجام مى‏دادند پاداش دهد. (32تا35)

«خدا براى محافظت از تو کافى است»

اى رسول ما، آیا خداوند براى نجات و حفظ بنده‏اش کافى نیست؟ اما آنها تو را از غیر او مى‏ترسانند و هر که را خدا؟ گمراه گرداند برایش راهبرى نیست‏ و هر کس را خدا هدایت کند هیچ گمراه کننده‏اى نخواهد داشت آیا خداوند قادر و صاحب انتقام نیست؟ اى پیامبر اگر از آنها بپرسى چه کسى آسمانها و زمین را آفریده است حتما مى‏گویند:

خدا. بگو: آیا هیچ درباره معبودانى که غیر از خدا مى‏خوانید اندیشه مى‏کنید که اگر خدا زیانى براى من بخواهد آیا مى‏توانند آن را بر طرف سازند؟ و یا اگر رحمتى براى من اراده کند آیا آنها توانائى دارند جلو او را بگیرند؟ بگو: خدا مرا کافى است و همه متوکلان باید بر او توکل کنند.

بگو: اى قوم من، شما هر چه در توان دارید انجام دهید، من نیز به وظیفه خود عمل مى‏کنم، اما به زودى خواهید دانست، چه کسى عذاب خوار کننده دنیا به سراغش مى‏آید و سپس عذاب جاویدان بر او وارد مى‏گردد. (36تا40)

«خداوند ارواح را هنگام مرگ و خواب مى‏گیرد»

ما این کتاب آسمانى را براى مردم به حق بر تو نازل کردیم، هر کس هدایت را پذیرد به نفع خود او است. و هر کس گمراهى را برگزیند تنها به زیان خود او خواهد بود و تو مأمور اجبار آنها به هدایت نیستى.

خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مى‏کند و ارواحى را که نمرده‏اند نیز به هنگام خواب مى‏گیرد، سپس ارواح کسانى را که فرمان مرگ آنها را صادر کرده نگهمیدارد و ارواح دیگرى را که باید زنده بمانند باز مى‏گرداند تا سر آمد معینى، در این امر نشانه‏هاى روشنى است براى کسانى که تفکر مى‏کنند.

آیا غیر از خدا شفاعتگرانى براى خود گرفته‏اند؟ بگو آیا هر چند اختیار چیزى را نداشته باشند و نیندیشند؟ بگو: تمام شفاعت از آنان خدا است زیرا حاکمیت آسمانها و زمین از آن او است و سپس همه به سوى او باز مى‏گردید. (41تا44)

«آنها که از نام خدا وحشت دارند»

هنگامى که خداوند به یگانگى یاد مى‏شود دلهاى کسانى که به آخرت ایمان ندارند مشمئز و متنفر مى‏گردد اما هنگامى که از معبودهاى دیگر یاد مى‏شود آنها خوشحال مى‏شوند.بگو: خداوندا اى آنکه آفریننده آسمانها و زمین توئى و آگاه از اسرار نهان و آشکار هستى تو در میان بندگانت در آنچه اختلاف داشتند داورى مى‏کنى.

اگر ستمکاران، تمام آنچه را روى زمین است مالک باشند، و همانند آن بر آن افزوده شود حاضرند همه را فدا کنند تا از عذاب شدید روز قیامت رهایى یابند و از سوى خدا براى آنها امورى ظاهر مى‏شود که هرگز گمان نمى‏کردند.در آن روز اعمال بدى را که انجام داده‏اند براى آنها ظاهر مى‏شود و آنچه را استهزاء مى‏کردند بر آن واقع مى‏گردد.(45تا48)

«آنها که تنها در سختیها به یاد خدا هستند»

هنگامى که انسان را زیانى رسد ما را براى حل مشکلش مى‏خواند پس هنگامى که به او نعمتى دهیم مى‏گوید: این نعمت را به خاطر کاردانى خودم به دست آوردم. بلکه این وسیله آزمایش آنهاست ولى اکثرشان نمى‏دانند.

همین سخن را کسانى که قبل از آنها بودند گفتند: ولى آنچه را بدست آوردند براى آنها سودى نداشت.سپس نتیجه بد اعمالشان به آنها رسید و ظالمان این گروه از اهل مکه نیز به زودى گرفتار سیّئات اعمالى را که انجام داده‏اند خواهند شد و هرگز نمى‏توانند از چنگال عذاب الهى بگریزند.

آیا آنها ندانستند که خداوند روزى را براى هر کس بخواهد گسترده یا تنگ مى‏سازد؟ در این امر، آیات و نشانه‏هائى است براى گروهى که ایمان مى‏آورند. (49تا52)

«خداوند همه گناهان را مى‏آمرزد»

اى رسول ما بگو: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد.

و به درگاه پروردگارتان باز گردید و در برابر او تسلیم شوید پیش از آنکه عذاب به سراغ شما آید سپس از سوى هیچکس یارى نشوید.

و از بهترین دستوراتى که از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده پیروى کنید پیش از آنکه عذاب الهى به طور ناگهانى به سراغ شما آید در حالى که از آن خبر ندارید.

این دستورات به خاطر آن است که مبادا کسى روز قیامت بگوید: افسوس بر من از کوتاهیهائى که در طاعت فرمان خدا کردم و آیات او را به سخریه گرفتم.و مبادا بگوید:اگر خداوند مرا هدایت مى‏کرد از پرهیزگاران بودم.یا هنگامى که عذاب را مى‏بیند بگوید:آیا مى‏شود بار دیگر به دنیا بازگردم تا از نیکوکاران باشم؟ آرى آیات من به سراغ تو آمد اما آن را تکذیب کردى و تکبر ورزیدى و از کافران بودى. (53تا59)

«کلیدهاى آسمان و زمین نزد خداست»

در روز قیامت، کسانى را که بر خدا دروغ بستند مى‏بینى که صورتهایشان سیاه است، آیا در جهنم جایگاهى براى متکبران نیست؟ خداوند کسانى را که تقوى پیشه کردند با رستگارى رهایى مى‏بخشد، هیچ بدى به آنها نمى‏رسد و هرگز غمگین نخواهند شد.

خداوند خالق همه چیز است و حافظ و ناظر بر همه اشیاء، کلیدهاى آسمان و زمین از آن اوست و کسانى که به آیات خداوند کافر شدند زیانکارند.

اى پیامبر به آنان بگو: اى جاهلان آیا به من دستور مى‏دهید غیر خدا را عبادت کنم؟

اى رسول ما، به تو و همه انبیاى پیشین وحى شده که اگر مشرک شوى تمام اعمالت نابود مى‏شود و از زیانکاران خواهى بود بلکه تنها خدا را عبادت کن و از شکرگزاران باش.آنها خدا را آنگونه که شایسته است نشناختند در حالى که تمام زمین در روز قیامت در قبضه قدرت اوست و آسمانها پیچیده در دست اوست، خداوند منزه و بلند مقام است از شریکهایى که براى او درست مى‏کنند(60تا67)

«آنگاه که در صور دمیده شود»

در آن روز در صور دمیده مى‏شود و تمام کسانى که در آسمانها و زمین هستند مى‏میرند مگر کسانى که خدا بخواهد، و سپس بار دیگر در صور دمیده مى‏شود. ناگهان همگى به پا مى‏خیزند و در انتظار حساب و جزا هستند.

زمین در آن روز به نور پروردگارش روشن مى‏شود و نامه‏هاى اعمال را پیش مى‏نهند و پیامبران و گواهان را حاضر مى‏سازند و در میان آنها به حق داورى مى‏شود و به کسى ستم نخواهد شد و به هر کس آنچه انجام داده است بى‏کم و کاست داده مى‏شود و او نسبت به آنچه انجام مى‏دادند از همه آگاهتر است.

کسانى که کافر شدند گروه گروه به سوى جهنم رانده مى‏شوند وقتى به دوزخ مى‏رسند درهاى آن گشوده مى‏شود و نگهبانان دوزخ به آنها مى‏گویند: آیا رسولانى از میان شما نیامدند که آیات پروردگارتان را براى شما بخوانند و از ملاقات این روز شما را بر حذر دارند؟ مى‏گویند: آرى، پیامبران آمدند و آیات الهى را بر ما خواندند ولى فرمان عذاب الهى بر کافران مسلم شده است.

به آنها گفته مى‏شود: از درهاى جهنم وارد شوید و جاودانه در آن بمانید چه بد جایگاهى است جایگاه متکبران.

و کسانى که تقواى الهى پیشه کردند گروه گروه به سوى بهشت برده مى‏شوند هنگامى که به آن مى‏رسند درهاى بهشت گشوده مى‏شود و نگهبانان به آنها مى‏گویند: سلام بر شما گوارا باد برایتان این نعمتها داخل بهشت شوید و جاودانه در آن بمانید.

آنها مى‏گویند: حمد و ستایش مخصوص خداوندى است که به وعده خویش درباره ما وفا کرد و زمین بهشت را میراث ما قرار داد که هر جا را بخواهیم منزلگاه خود قرار دهیم چه خوب است پاداش عمل کنندگان.در آن روز فرشتگان را مى‏بینى که بر گرد عرش خدا حلقه زده‏اند و حمد او مى‏گویند و در میان بندگان به حق داورى مى‏شود و سرانجام گفته مى‏شود حمد مخصوص پروردگار جهانیان است. (68تا75)