به نام خداوند بخشنده مهربان

‏ آنچه در آسمانها و زمین است براى خدا تسبیح مى‏گوید بخاطر اینکه او عزیز و حکیم است.ملک آسمانها و زمین از آن اوست هموست که زنده مى‏کند و مى‏میراند و او بر هر چیزى تواناست.او اول و آخر و ظاهر و باطن است و او به هر چیزى داناست.او کسى است که آسمانها و زمین را در شش روز بیافرید و سپس قدرت خویش را بر عرش اعمال فرمود و به تدبیر امور عالم پرداخت.

او مى‏داند چه قطره آبى و چه تخم گیاهى داخل زمین مى‏شود و چه گیاهى سر از زمین بیرون مى‏آورد، چه شعاعى از آفتاب به زمین مى‏تابد و چه فرشته‏اى نازل و چه فرشته‏اى از زمین بر مى‏گردد و چه بخارى از زمین بالا مى‏رود و چه عملى از بندگان صعود مى‏کند و او با شماست هر جا که باشید و خدا به آنچه مى‏کنید بیناست.ملک آسمانها و زمین از آن اوست و بازگشت همه امور به سوى خدا است.اوست که شب را در شکم روز فرو مى‏برد و روز را در شکم شب داخل مى‏کند و او به آنچه در خاطره‏ها و دلها است آگاه است.

به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آنچه ما از دست دیگران گرفته و به شما داده‏ایم انفاق کنید، پس کسانى که از شما ایمان بیاورند و انفاق کنند اجرى بزرگ خواهند داشت‏ و چرا به خدا و رسولش ایمان نیاورید با اینکه او از شما پیمان گرفته بود اگر به پیمان خود ایمان دارید.

او کسى است که آیاتى روشن بر بنده خود نازل کرد تا شما را از ظلمت‏ها بسوى نور بیرون کند، بدرستى که خدا نسبت به شما رئوف و رحیم است.

چرا باید در راه خدا انفاق نکنید؟ با اینکه میراث آسمانها و زمین از آن خداست و از شما آنانکه قبل از فتح انفاق کردند و کارزار نمودند با دیگران برابر نیستند. آنان نسبت به کسانیکه بعد از فتح مکه انفاق نموده و کارزار کردند درجه‏اى عظیم‏تر دارند البته خدا به هر دو طائفه وعده احسان داده و خدا بر آنچه انجام مى‏دهید آگاه است.

کیست که به خدا قرضى نیکو دهد تا خدا آن را برایش مضاعف کند و در نزد خدا براى آنان اجرى ارجمند وجود دارد. (1 الى و آن در روزى است که مردان و زنان مؤمن را مى‏بینى که نورشان از پیش رو و از دست راستشان در حرکت است. و به آنان گفته مى‏شود بشارت باد بر شما در امروز به بهشتهائى که از دامنه‏اش نهرها روان است. و شما در آن جاودانید، و این خود رستگارى عظیمى است.

در آن روز مردان و زنان منافق به مردم با ایمان مى‏گویند:کمى مهلت دهید تا ما هم به شما ملحق شویم و از نور شما اقتباس کنیم به ایشان گفته مى‏شود به عقب برگردید، به زندگى دنیایتان و از آنجا نور بیاورید، در همین هنگام است که دیوارى میانه این دو طایفه به وجود مى‏آید که در باطنش براى مؤمنین رحمت و در ظاهرش براى منافقین عذاب است.منافقین به مؤمنین بانگ مى‏زنند که مگر ما با شما نبودیم؟ جواب مى‏دهند چرا بودید و لکن شما خود را بفریفتید و هلاک کردید چون همواره در انتظار رسیدن گرفتاریها براى دین و متدینین بودید و در حقانیت دین شک داشتید و آرزوى اینکه به زودى نور دین خاموش مى‏شود شما را مغرور کرد تا آنکه مرگتان فرا رسید و سرانجام شیطان شما را به خدا مغرور کرد و در نتیجه در امروز دیگر از شما و از کفار فدیه و عوض پذیرفته نمى‏شود، منزل‏گاه شما آتش است که سزاوار شماست که بد بازگشتگاهى است.

آیا وقت آن نرسیده است که آنانکه ایمان آورده‏اند دلهایشان به ذکر خدا و معارف حقه‏ایکه نازل کرده نرم شود؟ و مانند اهل کتاب که پیش از این مى‏زیستند نباشند که بر اثر مهلت زیاد دچار قساوت قلب شده و بیشترشان فاسق شدند؟

 بدانید که خداست که زمین را بعد از مردنش زنده مى‏کند، ما آیات را برایتان بیان کردیم تا شاید تعقل کنید و بدانید مردان و زنانیکه صدقه مى‏دهند و به خدا نیز قرض نیکو مى‏پردازند پاداشى مضاعف خواهند داشت و اجرى ارجمند در انتظارشان مى‏باشد. و کسانى که به خدا و رسولان او ایمان آوردند، ایشان نیز در نزد پروردگارشان مقامى همچون صدیقین و شهدا دارند و از اجر و نور آنان برخوردارند اما کسانى که کافر شده و آیات ما را تکذیب کردند، ایشان اصحاب دوزخند بدانید که زندگى دنیا بازیچه و لهو و زینت و تفاخر بین شما و تکاثر در اموال و اولاد است و این مانند آن بارانى مى‏ماند که کفار از روئیدن گیاهانى که به وسیله آن باران روئیده‏اند به شگفت در آیند و گیاهان به منتهى درجه رشد برسند و در آن هنگام به زردى گرائیده و خشک مى‏شوند. دنیاى کفار نیز چنین است. البته در آخرت هم عذاب شدید است و هم مغفرت و رضوانى از سوى خدا، زندگى دنیا جز فریب دهنده‏اى نمى‏باشد.پس به سوى مغفرتى از پروردگارتان و بهشتى که عرض آن به اندازه عرض آسمان و زمین است بشتابید که براى کسانى آماده شده که به خدا و رسولان او ایمان آوردند و این فضلى است از خدا که به هر کس بخواهد مى‏دهد و خدا داراى فضلى عظیم است.

هیچ مصیبتى نه در زمین و نه در نفس خود شما به شما نمى‏رسد مگر آنکه قبل اینکه آن را حتمى و عملى کنیم در کتابى نوشته شده بود که آزمایشى است براى شما و این براى خدا آسان است‏ و این را بدان جهت خاطرنشان ساختیم تا دیگر از آنچه از دستتان مى‏رود غمگین نشوید و به آنچه عاید شما مى‏گردد خوشحالى نکنید که خدا هیچ متکبر فخر فروش را دوست نمى‏دارد، همانهائى که بخل مى‏ورزند و مردم را هم به بخل وا مى‏دارند و کسى که از انفاق اعراض کند باید بداند که خدا متعالى و بى‏نیاز است که تمامى اعمالش ستوده است.

چگونه از انفاق شانه خالى مى‏کنید با اینکه ما رسولان خود را همراه با معجزات روشن گسیل داشتیم و با ایشان کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به قسط و عدالت قیام کنند و آهن را که نیروى شدید در آن است و منافع بسیارى دیگر براى مردم دارد نیز نازل کردیم تا با سلاحهاى آهنین از عدالت دفاع کنند و خدا نیز معلوم کند چه کسى خدا و فرستادگان او را ندیده یارى مى‏کند در حالى که خدا خودش هم نیرومند و عزیز است.

و با اینکه نوح و ابراهیم را فرستادیم و نبوت و کتابرا در ذریه او قرار دادیم در عین حال بعضى از آنان راه یافته و بسیارى از ایشان فاسق شدند. بدنبال آن، رسولان خود را گسیل داشتیم و عیسى بن مریم را فرستادیم و به او انجیل دادیم و در دل پیروانش رأفت و رحمت و رهبانیتى که خود آنان بدعتش را نهاده بودند و ما بر آنان واجب نکرده بودیم قرار دادیم. اما منظور آنان جز رضاى خدا نبود ولى آنگونه که باید رعایت آن رهبانیت نکردند و در نتیجه به کسانى از ایشان که ایمان آورده بودند اجرشان را دادیم و بسیارى از ایشان فاسق شدند.

اى کسانیکه ایمان آورده‏اید به این پایه از ایمان اکتفا نکنید، تقوى پیشه کرده و به احکام الهى عمل کنید و به رسول او ایمان بیاورید تا دوباره رحمت خود را به شما بدهد و برایتان نورى قرار دهد که در پرتو آن به راه راست هدایت شوید و بوسیله آن زندگى کنید و شما را بیامرزد و خدا آمرزگار و رحیم است.

این بدان جهت است که اهل کتاب نپندارند که مؤمنین به اسلام راهى به فضل خدا ندارند و اینکه بدانند که فضل بدست خدا است و آنرا به هر کس بخواهد مى‏دهد و خدا داراى فضلى عظیم است. (1تا29)