به نام خداوند بخشنده مهربان‏

 پر برکت است خدائیکه ملک بدست اوست و او بر هر چیزى تواناست.او کسى است که مرگ و حیات را آفریده تا شما را بیازماید که کدامتان خوش رفتارترید و او عزیزى آمرزنده است.آن خدائیکه هفت طبقه آسمان را آفرید و تو اى پیامبر در آفرینش خداى رحمان هیچ تفاوتى نمى‏بینى، بدقت نظر کن آیا هیچ فطورى و اختلالى در نظام عالم به چشمت مى‏خورد؟

مسلما اینطور نیست و اگر دوباره نظر بیندازى پلک چشمت از خستگى مى‏افتد و اختلافى را مشاهده نخواهى کرد.ما آسمان دنیا را با چراغهائى زینت دادیم و آنها را وسیله رجم شیطانها قرار دادیم تا براى شنیدن اخبار غیبى به آسمان نزدیک نشوند و براى آن شیطانها عذابى دردناک تهیه کرده‏ایم‏ و کسانى هم که به پروردگار خود کافر شدند عذاب جهنم را در پیش رو دارند و براى آنان بد بازگشتگاهى است.زمانیکه آنان را در آتش مى‏افکنند از آتش صداى نفسى مى‏شنوند که با همان نفس، ایشان را چون هوا به داخل خود مى‏کشد در حالى که فوران مى‏کند و گوئى از شدت غضب مى‏خواهد متلاشى شود، هر فوجى که داخل آن مى‏گردد خازنان آتش مى‏پرسند مگر پیامبرى بیم رسان برایتان نیامد؟ مى‏گویند: چرا آمد ولى ما زیر بار نرفتیم و گفتیم خدا هیچ پیامى نازل نکرده و شما با سایرین هیچ فرقى ندارید جز اینکه در ضلالتى بزرگ هستید.

آنها با حسرت و پشیمانى مى‏گویند: وا حسرتا اگر به سخنان پیامبران گوش داده و تعقل کرده بودیم از دوزخیان نبودیم‏ پس در آخر به گناه خود اعتراف مى‏کنند که سودى به حالشان ندارد و خطاب قهر فرا رسد که اهل آتش قهر، از رحمت خدا دور باد. محققا کسانى که از پروردگار خود با اینکه او را ندیده‏اند حساب مى‏برند و دلواپسى دارند آمرزش و اجرى بزرگ دارند. (1تا12)

و شما سخن خود را چه فاش بگوئید و چه پنهان بدارید او داناى به اسرار نهفته در سینه‏هاست‏ و چگونه ممکن است آن خدائیکه همه چیز را آفریده و لطیف و خبیر است دانا نباشد؟

اوست کسى که زمین را براى شما رام کرده، پس در اقطار آن آمد و شد کنید و از رزق آن بخورید و بدانید که بار دیگر زنده مى‏شوید و به سوى او باز مى‏گردید.آیا از قهر خدائى که در آسمان مقتدر و حکم فرماست ایمنید که شما را به زمین فرو برد در حالى که زمین چون دریا به موج و اضطراب درافتد.

آیا از قهر خداى مقتدرى که در زمین و آسمان حکم فرماست ایمن هستید که تند بادى بفرستد و بر سر شما سنگ ببارد تا بدانید که وعده عذاب من چگونه است.این غفلت، تنها مخصوص شما نیست، کسانى هم که قبل از شما بودند پیامبران را تکذیب کردند و نمى‏دانید که به عقوبتى گرفتار شدند و چگونه نسلشان قطع شد.

اى پیامبر، آیا پرواز مرغان بر بالاى سر خود را ندیدند که چگونه پر و بال خود را باز و بسته مى‏کنند و جز خداى رحمان کسى آنها را در فضا نگه نمى‏دارد؟ آرى او به هر چیزى بیناست.آیا کسى که سپاه و مددکارى براى شما باشد و همه گونه شما را یارى تواند کرد در جهان جز خداى مهربان کسى هست؟ هرگز نیست.پس کافران به خدا، به هر چیزى غیر خدا توجه کنند براى آنها جز غرور و فریبى بیش نیست.

آیا اگر پروردگار عالم به شما رزق ندهد، کسیکه شما آن را خدا مى‏دانید، مى‏تواند به شما روزى بدهد؟ نه، هرگز، بلکه این کفار با وجود روشن بودن حق از آن روى گردان هستند و در گریز از آن لجاجت مى‏ورزند.پس حداقل به این سؤال پاسخ دهند کسى که به جاى استفاده از پاها با سر و صورت روى زمین مى‏خزد راه یافته‏تر است و در راه درست حرکت مى‏کند یا آن کس که مستقیم و در صراط مستقیم گام بر مى‏دارد؟

 اى پیامبر، بگو: او همان کسى است که شما را هستى داد و برایتان گوش و چشم و دل قرار داد اما شما اندکى شکرگزارى مى‏کنید. بگو: او همان کسى است که شما خاکیان را در زمین خلق کرد و بسوى او محشور خواهید شد. آنان به خاطر همین نفور و ناسپاسیشان مى‏گویند این وعده‏ایکه درباره روز رستاخیز مى‏دهید چه وقت انجام مى‏شود اگر راست مى‏گوئید؟ بگو: علم آن تنها و تنها نزد خداست و من فقط بیم رسانى روشنگر هستم. (13تا26)

و همینکه آن وعده را نزدیک ببینند اثر نومیدى و خسران در چهره کفار نمایان مى‏شود و به آنان گفته خواهد شد این است آنچه قبلا وعده‏اش را به شما دادند و شما مى‏پرسیدید پس کى مى‏رسد.بگو: به من خبر دهید اگر فرضا خدا مرا و پیروان مرا هلاک کند و یا بر ما رحم کند چه دخالتى در سرنوشت شما کفار دارد و کافران را چه کسى از عذاب دردناک پناه مى‏دهد؟ بگو: آن کس همان خداى رحمان است که ما به او ایمان آوردیم و بر او توکل کردیم، پس به زودى خواهید دانست چه کسى در ضلالت آشکار است. بگو: اگر آبى که شما بدان زنده‏اید در طبقات زمین فرو برود چه کسى است که آبى گوارا برایتان بیاورد؟ (27تا30)