بنام خداوند بخشنده مهربان‏

سوگند به قرآن مجید، آنها تعجب کردند که پیامبرى انذار کننده و هشدار دهنده از میان خودشان آمده و کافران گفتند: این چیز عجیبى است.

آنها همچنین گفتند: آیا هنگامى که ما مردیم و خاک شدیم دوباره به زندگى باز مى‏گردیم؟ این برگشتى بعید و غیر قابل قبول است.ولى ما مى‏دانیم آنچه را زمین بعد از مردن انسانها از بدن آنها مى‏کاهد و نزد ما کتابى است که همه چیز در آن محفوظ است.آنها حق را هنگامى که به سراغشان آمد تکذیب کردند لذا پیوسته در کار پراکنده خود متحیّرند.

آیا به آسمانى که بالاى سرشان است نگاه نکردند که چگونه ما آن را بنا کرده‏ایم؟ و چگونه به وسیله ستارگان، آن را زینت بخشیده‏ایم و هیچ شکاف و ناموزونى در آن نیست؟ و زمین را گسترش دادیم، و در آن کوههاى عظیمى افکندیم و از هر نوع گیاه بهجت افزا رویاندیم‏ تا وسیله بینائى و بیدارى براى هر بنده توبه کارى باشد.و از آسمان آبى پر برکت فرستادیم و به وسیله آن باغها و دانه‏هائى را که درو مى‏کنند رویاندیم‏ و نخلهاى بلند قامت که میوه‏هاى متراکم دارند.

همه اینها به منظور بخشیدن روزى به بندگان است و به وسیله باران زمین مرده را زنده کردیم آرى زنده شدن مردگان نیز همین گونه است.

اى رسول ما، پیش از این مردم، قوم نوح اصحاب الرس و قوم ثمود و قوم عاد و فرعون و لوط نیز پیامبرانشان را تکذیب کردند. و اصحاب ایکه که قوم شعیب بودند و قوم تبع هر یک فرستادگان الهى را تکذیب کردند و وعده عذاب درباره آنها تحقق یافت.

آیا ما از آفرینش نخستین عاجز ماندیم که بر زنده شدن مردگان قادر نباشیم، اما آنها با این همه دلایل روشن باز هم در آفرینش مجدّد تردید دارند. (1تا15)

«همه سخنان شما نوشته مى‏شود»

ما انسان را آفریدیم و وسوسه‏هاى نفس او را مى‏دانیم و ما از رگ قلبش به او نزدیکتریم.به خاطر بیاورید هنگامى که دو فرشته راست و چپ که ملازم و همراه انسان هستند اعمال او را دریافت مى‏دارند.هیچ سخنى را انسان تلفظ نمى‏کند مگر اینکه نزد آن فرشته‏اى مراقب و آماده انجام مأموریت است. (16تا18)

«در قیامت چشمها تیزبین مى‏شود»

سرانجام سکرات مرگ به حق مى‏رسد و به انسان گفته مى‏شود این همان چیزى است که از آن مى‏گریختى‏ و در صور دمیده مى‏شود، آن روز، روز تحقق وعده‏هاى وحشتناک است‏ و هر انسانى وارد محشر مى‏گردد در حالى که همراه او سوق دهنده و گواهى است‏ و به او خطاب مى‏شود تو از این صحنه و دادگاه بزرگ غافل بودى و ما پرده را از چشم تو کنار زدیم و امروز چشمت کاملا تیزبین است. (19تا22)

«همنشینان انسان در قیامت»

فرشته همنشین او مى‏گوید: این نامه اعمال اوست که نزد من حاضر و آماده است.خداوند فرمان مى‏دهد: در جهنم بیفکنید هر کافر متکبر و لجوج را.همان کسى که شدیدا مانع خیر است، متجاوز است، و در شک و تردید بسر مى‏برد.

آن کسى که معبود دیگرى با خدا قرار داده آرى او را در عذاب شدید بیفکنید.در این هنگام همنشین او که از شیاطین است مى‏گوید: پروردگارا من او را به طغیان وانداشتم لکن او خود در گمراهى دور و درازى بود.خداوند مى‏گوید: نزد من جدال و مخاصمه نکنید من قبلا با شما اتمام حجت کرده‏ام، سخن من تغییرناپذیر است و من هرگز به بندگانم ستم نخواهم کرد.به خاطر بیاورید روزى را که به جهنم مى‏گوئیم آیا پر شده‏اى؟ و او مى‏گوید آیا افزون بر این هم وجود دارد؟ (23تا30)

«پرهیزگاران در قیامت»

در آن روز بهشت به پرهیزگاران نزدیک مى‏شود و فاصله‏اى با آنها ندارد.این چیزى است که به شما وعده داده شده و براى کسانى است که به سوى خدا باز مى‏گردند و پیمانها و احکام او را حفظ مى‏کنند آن کس را که از خداوند رحمان در نهان بترسد و با قلبى پر انابه در محضر او حاضر شود به آنها مى‏گویند به سلامت وارد بهشت شوید امروز روز جاودانى است.هر چه بخواهند در آنجا براى آنها هست و نزد ما نعمتهاى اضافى دیگرى است که به فکر هیچکس نمى‏رسد. (31تا35)

«براى مجرمان راه گریزى نیست»

چه بسیار اقوامى را که قبل از آنها هلاک کردیم، اقوامى که از آنها قویتر بودند و شهرها را گشودند آیا راه فرارى براى این مجرمین وجود دارد؟ در این امر تذکرى است براى آن کس که عقل دارد یا گوش فرا دهد و حضور یابد. (36تا37)

«خداوند بر زنده کردن مردگان قادر است»

ما آسمانها و زمین و آنچه را در میان آنهاست در شش دوران بیافریدیم و هیچگونه رنج و تعبى به ما نرسیده پس چگونه زنده کردن مردگان براى ما مشکل است؟ اى رسول ما در برابر آنچه مى‏گویند شکیبا باش و تسبیح و حمد پروردگارت را قبل از طلوع آفتاب و پیش از غروب بجا آور و در بخشى از شب و بعد از سجده او را تسبیح کن. (38تا40)

«صیحه رستاخیز»

اى پیامبر گوش فرا ده و منتظر روزى باش که منادى از مکان نزدیک ندا مى‏دهد، روزى که همگان صیحه رستاخیز را مى‏شنوند و آن روز، روز خروج است.مائیم که زنده مى‏کنیم و مى‏میرانیم و بازگشت، تنها به سوى ما است.

روزى که زمین از روى آنها شکافته مى‏شود و به سرعت از قبرها خارج مى‏گردند و این جمع کردن براى ما آسان است.ما به آنچه آنها مى‏گویند آگاهتریم و تو مأمور به اجبار آنها نیستى، بنابر این به وسیله قرآن کسانى را که از عذاب من مى‏ترسند متذکر ساز. (40تا45)