به نام خداوند بخشنده مهربان‏

اى پیامبر، خداوند سخن آن کس را که با تو در مورد همسرش مجادله مى‏کرد و به خدا شکایت مى‏برد شنید و خدا بگو مگوى شما را مى‏شنود که خدا شنواى دانا است.

کسانى از شما که بعضى از زنان خود را ظُهار مى‏کنند و به آنان مى‏گوید: پشت تو پشت مادر من است، به صرف این گفتار، همسران، مادران ایشان نمى‏شوند بلکه مادران، تنها همانهائى هستند که ایشان را زائیده‏اند و این مردان، سخنان ناپسند و خلاف حقیقت مى‏گویند و خدا داراى عفو و مغفرت است. و کسانى که بعضى از زنان خود را ظهار مى‏کنند و سپس از آنچه گفته‏اند پشیمان مى‏شوند کفاره عملشان آزاد کردن یک برده قبل از تماس با زنان است.این اندرزى است که با آن موعظه مى‏شوید و خدا به آنچه مى‏کنید آگاه است.

اگر کسى نتوانست برده آزاد کند کفّاره‏اش گرفتن دو ماه روزه پشت سر هم است قبل از آنکه با آن همسرش تماس حاصل کند و اگر کسى توانایى این هم را نداشت کفاره‏اش اطعام شصت مسکین است و این بدان جهت است که به خدا و رسولش ایمان بیاورید و آنچه گفته شد حدود خدا است و کافران عذابى دردناک دارند.

بطور یقین کسانى که با خدا و رسولش مخالفت مى‏کنند خوار و ذلیل مى‏شوند همچنانکه پیشینیان آنان ذلیل شدند چون با اینکه ما آیاتى روشن نازل کردیم هیچ بهانه‏اى براى مخالفت ندارند و کافران عذابى خوار کننده دارند.و این عذاب در روزى است که خدا همه آنها را مبعوث مى‏کند و بدانچه کرده‏اند خبر مى‏دهد چون خدا اعمال آنان را شمرده و خود آنان فراموش کرده‏اند و خدا بر هر چیزى ناظر و گواه است. (1تا6)

اى پیامبر، آیا توجه نکرده‏اى که خدا آنچه را در آسمانها و در زمین است مى‏داند و هیچ نجواى سه نفرى نیست مگر آنکه او چهارمشان است و هیچ پنج نفرى نیست مگر اینکه او ششمى ایشان است و هیچ کمتر و بیشترى نیست مگر اینکه هر جا که باشند او با ایشان است. آنگاه در روز قیامت به ایشان خبر مى‏دهد که چه کردند چون خدا به هر چیزى دانا است.

اى پیامبر، آیا ندیدى کسانى را که از نجوى و در گوشى صحبت کردن نهى شدند و باز بدانچه نهى شدند برگشتند و به گناه و دشمنى و نافرمانى رسول پچ‏پچ کردند و چون نزدت مى‏آیند تحیت و سلامى به تو مى‏دهند که خداى تعالى آن طور تحیتى بتو نداده و در دل خود و یا نزد همفکران خود اظهار دلواپسى مى‏کنند که نکند خدا به جرم آنچه مى‏گوئیم عذابمان کند. ایشان را مگر همان جهنم چاره کند و در آن خواهند افتاد و چه بد محل بازگشتى است.هان اى کسانیکه ایمان آوردید وقتى با یکدیگر نجوا مى‏کنید به گناه و دشمنى و نافرمانى رسول نجوا مکنید بلکه به احسان و تقوى نجوا کنید و از خدائیکه بسوى او محشور مى‏شوید بترسید.

نجوى تنها و تنها از ناحیه شیطان است تا کسانى که ایمان آورده‏اند دلواپس شوند ولى هیچ ضررى به آنها نمى‏زند مگر به اذن خدا، و مؤمنین باید بر خدا توکل کنند.اى کسانى که ایمان آورده‏اید وقتى که به شما گفته مى‏شود در مجالس جا بدهید، جا بدهید تا خدا هم جاى شما را در بهشت وسعت دهد و وقتى هم گفته مى‏شود برخیزید تا شخص عالمى بنشیند برخیزید که خداى تعالى مؤمنین را به یک درجه، و علم داده شدگان را به چند درجه برترى داده و خدا به آنچه مى‏کنید با خبر است. (7تا11)

اى کسانیکه ایمان آورده‏اید وقتى که مى‏خواهید با رسول خدا نجوى کنید قبلا به فقرا صدقه بدهید این براى شما بهتر و به پاکى نزدیکتر است چون با این عمل رعایت حال فقیران نیز در صحبت کردن با پیامبر مى‏گردد اما اگر نداشتید خدا آمرزگار و رحیم است.گویا از دادن صدقه قبل از هر نوبت نجوى دریغ مى‏ورزیدید و از فقر مى‏ترسید پس حال که صدقه نمى‏دهید و خدا هم شما را عفو کرده به نماز و زکوه و اطاعت خدا و رسول بپردازید و خدا از آنچه مى‏کنید با خبر است.

اى پیامبر، آیا ندیدى آن مردم منافق را که روى از حق گرداندند و خدا بر آنان غضب کرد نه آنان از شمایند و نه شما از ایشان و با اینکه حق را مى‏دانند سوگند دروغ مى‏خورند.خداى تعالى براى آنان عذابى سخت آماده کرده چون هر عملى را انجام مى‏دادند عمل ناشایستى مى‏باشد.سوگندهاى خود را سپر قرار داده و از راه خدا جلوگیرى کردند به همین جهت عذابى خوار کننده دارند.مالها و فرزندان، آنها را به اندازه خردلى بى‏نیازشان نکرد. ایشان یاران دوزخ و در آن جاودانند.

روزى که خداوند همه آنها را مبعوث مى‏کند براى او هم سوگند مى‏خورند همانطور که براى شما سوگند مى‏خورند و گمان مى‏کنند که تکیه‏گاهى محکم دارند. آگاه باشید که آنها دروغ مى‏گویند.شیطان بر آنها مسلط شده و یاد خدا را از دلهایشان برده، اینان حزب شیطانند، آگاه باشید که حزب شیطان از زیانکارانند.بطور قطع کسانى که با خدا و رسولش مخالفت و دشمنى مى‏کنند در زمره خوارترین مردمند.اى پیامبر بگو: خداى تعالى چنین تقدیر کرده و گفته است که من و رسولانم سرانجام غالبیم، آرى خداوند، عزیز و قوى است. (1هیچ قومى را نخواهى یافت که ایمان به خدا و روز جزا داشته باشند و در عین حال با کسانیکه دشمنى خدا و رسولش مى‏کنند دوستى کنند هر چند دشمن خدا و رسول، پدران و یا فرزندان و یا برادرانشان و یا قوم و قبیله‏شان باشند.

براى اینکه خداوند در دلهایشان ایمان را نوشته و به روحى از خودش تأئیدشان کرده و در جنّاتى که نهرها در زیر درختانش جارى است داخلشان مى‏کند تا در آن جاودانه باشند خدا از ایشان راضى شد و ایشان از خدا راضى شدند اینان حزب خدایند. آگاه باش که حزب خدا تنها رستگارانند.(12تا22)