به نام خداوند بخشنده مهربان‏

این آیات کتاب حکیم است‏ که مایه هدایت و رحمت براى نیکوکاران است.همانهایى که نماز را بر پا مى‏دارند، زکات را ادا مى‏کنند و به آخرت یقین دارند.آنها بر طریق هدایت پروردگارشان هستند و آنها در حقیقت همان رستگارانند.

بعضى از مردم به سخنان باطل و بیهوده گوش فرا مى‏دهند و براى یادگیرى آنها اموال خود را خرج مى‏کنند تا مردم را از روى جهل و نادانى به آنها علاقه‏مند ساخته و گمراهشان نمایند و در مقابل، آیات الهى را به استهزا و سخریه گیرند. براى آنان عذاب خوار کننده است.

هنگامى که آیات ما بر او خوانده مى‏شود مستکبرانه روى برمى‏گرداند گوئى آن را نشنیده و اصلا گوشهایش سنگین است. او را به عذاب دردناک بشارت ده.ولى کسانى که ایمان آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند باغهاى پر نعمت بهشت از آن آنهاست. جاودانه در آن خواهند ماند، این وعده مسلم الهى است و اوست عزیز و حکیم. (1تا9)

«آیا معبودان شما چیزى آفریده‏اند؟»

پروردگار و معبود شما همان کسى است که آسمانها را بدون ستونى که قابل رؤیت باشد آفرید، و در زمین کوههائى افکند تا شما را نلرزاند و از هرگونه جنبنده روى آن منتشر ساخت.

ما از آسمان آبى نازل کردیم و به وسیله آن در روى زمین انواع گوناگونى از جفتهاى گیاهان پر ارزش رویاندیم.این آفرینش خداست، شما هم به من نشان دهید معبودانى که غیر او هستند چه چیز را آفریده‏اند؟ اما این ظالمان در گمراهى آشکارند و هرگز تفکر نمى‏کنند. (10تا11)

«احترام به پدر و مادر»

ما به لقمان حکمت دادیم و به او گفتیم شکر خدا را به جاى آور، هر کس شکرگزارى کند به سود خویش کرده و آن کس که کفران کند زیانى به خدا نمى‏رساند چرا که خداوند بى‏نیاز و ستوده است.

اى پیامبر، به خاطر بیاور هنگامى را که لقمان به فرزندش در حالى که او را موعظه مى‏نمود گفت پسرم چیزى را شریک خدا قرار مده که شرک، ظلم عظیمى است.

ما به انسان در باره پدر و مادرش سفارش کردیم، خصوصا مادرش که با ناتوانى روز افزون حامله وى بوده و دو سال شیرخوارگى او را تحمل مى‏کرده که شکر براى من و براى پدر و مادرت به جا آور که بازگشت همه شما به سوى من است.

اما هرگاه آنان تلاش کنند که موجودى را شریک من قرار دهى که نسبت به آن علم و آگاهى ندارى چون چنین چیزى وجود ندارد از آنها اطاعت مکن ولى در دنیا با آنها به طور شایسته‏اى رفتار کن و پیروى از راه کسانى بنما که به سوى من آمده‏اند، سپس بازگشت همه شما به سوى من است و من شما را از آنچه عمل مى‏کردید آگاه مى‏کنم.

پسرم، اگر به اندازه سنگینى دانه خردلى عمل نیک یا بد باشد و یا در دل سنگى یا در گوشه‏اى از آسمانها و زمین قرار گیرد خداوند آن را در قیامت براى حساب مى‏آورد چرا که خداوند دقیق و آگاه است.

پسرم، نماز را برپا دار، و امر به معروف و نهى از منکر کن و در برابر مصائبى که به تو مى‏رسد با استقامت و شکیبا باش که این امر از کارهاى مهم و اساسى است. پسرم، با بى‏اعتنائى از مردم روى مگردان و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبر مغرورى را دوست ندارد.پسرم، در رفتارت اعتدال را رعایت کن و از صداى خود بکاه و هرگز فریاد مزن که زشت‏ترین صداها، صداى خران است. (12تا19)

«تکیه‏گاهى مطمئن»

اى پیامبر آیا ندیدى خداوند آنچه را در آسمانها و زمین است مسخر شما کرده و نعمتهاى خود را چه نعمتهاى ظاهر و چه نعمتهاى باطن بر شما گسترده و افزون ساخته است؟ ولى بعضى از مردم بدون هیچ دانش و هدایت و کتاب روشنى درباره خدا مجادله مى‏کنند.

هنگامى که به آنها گفته شود از آنچه خدا نازل کرده پیروى کنید مى‏گویند: نه، ما از چیزى پیروى مى‏کنیم که پدران خود را بر آن یافتیم. آیا حتى اگر شیطان آنها را دعوت به آتش فروزان کند باز هم از او پیروى مى‏کنند؟ کسى که توجه بى‏شائبه و خالص خود را متوجه خدا کند در حالى که نیکوکار باشد به دستگیره محکمى چنگ زده و به تکیه‏گاه اطمینان بخشى تکیه کرده است و عاقبت همه کارها به سوى اوست.

اى رسول ما، هر کس کافر شود کفرش تو را غمگین نسازد بازگشت همه آنها به سوى ماست و ما آنها را از اعمالى که انجام داده‏اند و نتایج شوم آن آگاه خواهیم ساخت، خداوند از آنچه در درون سینه‏هاست آگاه است.ما مقدار کمى از متاع ناچیز دنیا را در اختیار آنان مى‏گذاریم سپس آنها را مجبور به تحمل عذاب شدید مى‏کنیم. (20تا24)

«خدا حق و غیر او باطل است»

اى پیامبر، هرگاه از مشرکان سؤال کنى چه کسى آسمانها و زمین را آفریده است مسلّما مى‏گویند اللّه. بگو: پس ستایش هم خاص خداست. ولى اکثر آنها نمیدانند.از آن خداست آنچه در آسمانها و زمین است چرا که خداوند بى‏نیاز و شایسته ستایش است.

اگر آنچه از درختان که روى زمین است قلم شوند و دریا براى آن مرکب گردد و هفت دریا به آن افزوده گردد اینها همه تمام مى‏شوند اما کلمات خدا پایان نمى‏گیرد، خداوند عزیز و حکیم است. آفرینش و زندگى مجدد همه شما همانند یک فرد بیش نیست. خداوند شنوا و بینا است.

اى رسول ما آیا نمى‏بینى که خداوند شب را در روز و روز را در شب داخل مى‏کند؟ و خورشید و ماه را مسخر شما ساخته؟ و هر کدام تا سرآمد معینى به حرکت خود ادامه مى‏دهند؟ خداوند به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است.

اینها همه دلیل بر آن است که خداوند حق است و آنچه را غیر از او مى‏خوانند باطل است و خداوند بلند مقام و بزرگ مرتبه است.

اى رسول ما آیا نمى‏بینى که چگونه کشتیها به پهنه دریاها به فرمان خدا و به برکت نعمت او حرکت مى‏کنند؟ او مى‏خواهد گوشه‏اى از آیاتش را به شما نشان دهد که در اینها آیات و نشانه‏هائى است براى کسانى که شکیبا و شکرگزارند.

و هنگامى که موجى همچون موجى در سفرهاى دریائى آنها را بپوشاند و بالاى سر آنها قرار گیرد خدا را با اخلاص مى‏خوانند، اما هنگامى که آنها را به خشکى رسانید و نجاتشان داد بعضى راه اعتدال را در پیش مى‏گیرند و به ایمان و عهد خود وفادار مى‏مانند در حالى که عده‏اى دیگر فراموش کرده و راه کفر را در پیش مى‏گیرند و آیات ما را هیچکس جز پیمان‏شکنان کفران کننده انکار نمى‏کنند. (25تا32)

«وسعت علم خداوند»

اى مردم از خدا بترسید و از روزى بیم داشته باشید که نه پدر جزاى اعمال فرزند خود را تحمل مى‏کند و نه فرزند چیزى از جزاى پدر را، مسلّما وعده الهى حق است. مبادا زندگى دنیا شما را بفریبد و مبادا شیطان شما را مغرور سازد.

آگاهى از زمان قیامت مخصوص خداست و اوست که باران را نازل مى‏کند و آنچه در رحم مادران است مى‏داند و هیچکس نمى‏داند فردا چه مى‏کند و هیچکس نمى‏داند در چه سرزمینى مى‏میرد فقط خداوند عالم و آگاه است. (33تا34)