بنام خداوند بخشنده مهربان‏

 اى کسانیکه ایمان آورده‏اید چیزى را بر خدا و رسولش مقدم نشمرید و پیشى مگیرید و تقواى الهى پیشه کنید که خداوند شنوا و دانا است.اى کسانى که ایمان آورده‏اید صداى خود را فراتر از صداى پیامبر نکنید و در برابر او بلند سخن نگوئید و داد و فریاد نزنید آنگونه که بعضى از شما در برابر بعضى مى‏کنند: مبادا اعمال شما نابود گردد در حالى که نمى‏دانید.

آنها که صداى خود را نزد رسول خدا کوتاه مى‏کنند کسانى هستند که خدا قلوبشان را براى تقوى خالص نموده و براى آنها آمرزش و پاداش عظیمى است، ولى کسانیکه از پشت حجره‏ها بلند صدا مى‏زنند اکثرشان نمى‏فهمند.هرگاه آنها صبر مى‏کردند تا خود به سراغشان بیائى براى آنها بهتر بود و خداوند آمرزنده است. (1تا5)

«به خبرهاى فاسقان توجه نکنید»

اى کسانى که ایمان آورده‏اید اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بیاورد درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهى از روى نادانى آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید.

بدانید رسول خدا در میان شماست، هرگاه در بسیارى از امور از شما اطاعت کند به مشقت خواهید افتاد ولى خداوند ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهایتان زینت بخشیده و به عکس، کفر و فسق و گناه را منفور شما قرار داده است، کسانى که داراى این صفا تند هدایت یافتگانند.

خداوند بر شما فضل و نعمتى از سوى خود بخشیده و خداوند دانا و حکیم است. (6تا8)

«بین مؤمنان صلح برقرار کنید»

هرگاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پرداختند در میان آنها صلح برقرار سازید و اگر یکى از آنها بر دیگرى تجاوز کند با طایفه ظالم پیکار کنید تا به فرمان خدا بازگردد، هرگاه بازگشت و زمینه صلح برقرار شد در میان آن دو بر طبق عدالت صلح برقرار سازید و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد.مؤمنان برادر یکدیگرند، بنابر این میان دو برادر خود صلح برقرار سازید و تقواى الهى پیشه کنید تا مشمول رحمت او شوید. (9تا10)

«مواعظ»

اى کسانى که ایمان آورده‏اید نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را استهزاء کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند و نه زنانى از زنان دیگر شاید آنان بهتر از اینان باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیبجوئى قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسى بعد از ایمان نام کفر بگذارید و آنها که توبه نکنند ظالم و ستمگرند.

اى کسانیکه ایمان آورده‏اید از بسیارى از بسیارى از گمانها بترسید چرا که بعضى از گمانها گناه است و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید و هیچیک از شما دیگرى را غیبت نکند آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ به یقین همه شما از این امر کراهت دارید، تقوى پیشه کنید که خداوند توبه‏پذیر و مهربان است. (11تا12)

«تنها تقوى است که کرامت مى‏بخشد»

اى مردم، ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولى گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست خداوند دانا و خبیر است. (13)

«تفاوت اسلام و ایمان»

عربهاى بادیه نشین گفتند: ایمان آوردیم، بگو: شما ایمان نیاورده‏اید لیکن بگوئید اسلام آورده‏ایم چون هنوز ایمان در قلب شما وارد نشده است و اگر از خدا و رسولش اطاعت کنید پاداش اعمال شما را به طور کامل مى‏دهد، خداوند غفور و رحیم است.

مؤمنان واقعى کسانى هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده‏اند سپس هرگز شک و تردیدى به خود راه نداده و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد کرده‏اند آنها راستگویانند. (14تا15)

«منت نگذارید که مسلمان شده‏اید»

اى رسول ما، بگو: آیا خدا را از ایمان خود با خبر مى‏سازید، او تمام آنچه را در آسمانها و زمین است مى‏داند و خداوند از همه چیز آگاه است.

آنها بر تو منت مى‏گذارند که اسلام آورده‏اند، بگو: اسلام را بر من منت مگذارید، بلکه خداوند بر شما منت مى‏گذارد که شما را به سوى ایمان هدایت کرده اگر در ادعاى ایمان خود راستگو هستید.خداوند غیب آسمانها و زمین را مى‏داند و نسبت به آنچه انجام مى‏دهید بیناست. (16تا18)