به نام خداوند بخشنده مهربان‏

 هر آنچه در آسمانها و در زمین است خداى را تسبیح مى‏گویند و ملک و حمد تنها براى اوست و او بر هر چیزى توانا است.او کسى است که شما را بیافرید، بعضى از شما کافر و بعضى مؤمنند و خدا بدانچه مى‏کنید بیناست.آسمانها و زمین را به حق بیافرید و شما را صورتگرى کرد و صورتهاى شما را زیبا آفرید و بازگشت همه شما به سوى اوست.

او آنچه را که در آسمان و زمین است مى‏داند و نیز از آنچه پنهان کنید و یا آشکار سازید با خبر است و خدا از درون دلها آگاه است.مگر خبر آن کسانى که قبل از این کافر شدند به شما نرسیده که چگونه در دنیا و بال کفر خود را چشیدند و در آخرت هم عذابى الیم دارند و این بدان جهت بود که همواره پیامبرانشان با آیات و معجزات روشن مى‏آمدند ولى آنها مى‏گفتند: آیا یک فرد انسان ما را هدایت مى‏کند؟
 آنها در نتیجه این تکبر کافر شدند و از پذیرفتن حق اعتراض نمودند خدا هم از آنان و ایمان آوردنشان اظهار بى‏نیازى کرد چون خداوند بى‏نیاز و ستوده است
.کسانى که کافر شدند پنداشتند که مبعوث نمى‏شوند اى پیامبر به آنان بگو: آرى به پروردگارم سوگند که بطور قطع مبعوث مى‏شوید و بدانچه انجام داده‏اید خبرتان خواهند داد و این براى خدا آسان است.

پس به خدا و رسول او و نوریکه ما نازل کرده‏ایم ایمان بیاورید و بدانید که خداوند از آنچه انجام مى‏دهید آگاه است.روزى که شما را جمع مى‏کند براى یوم الجمع و آن روز روز تغابن است و کسیکه به خدا ایمان آورده و عمل صالح کرده باشد خدا گناهانش را مى‏آمرزد و در جنّاتى داخلش مى‏کند که از زیر درختانش نهرها روان است و در آن جنّات تا ابد جاودانه خواهند بود و این خود رستگارى عظیمى است‏ و کسانى که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند آنان اهل آتش و در آتش جاودانه‏اند و چه بد سرانجامى است.

هیچ مصیبتى به کسى نمى‏رسد مگر به اذن خدا و کسیکه به خدا ایمان آورد خداوند قلب او را هدایت مى‏کند و خدا به هر چیزى داناست.اى کسانیکه ایمان آورده‏اید خدا و پیامبر را اطاعت کنید که اگر اعراض کنید مسئولیتى بر دوش او نیست زیرا وظیفه رسول ما بیش از این نیست که پیام مرا به روشنى به شما میرساند.اللّه معبودى است جز او معبودى به حق وجود ندارد و مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند.

اى کسانى که ایمان آورده‏اید بعضى از فرزندان و همسران شما دشمن شمایند. از آنان بر حذر باشید و اگر عفو کنید و از خطاهاشان بگذرید و بدیهایشان را نادیده بگیرید کارى خدایى کرده‏اید چون خداى تعالى هم غفور و رحیم است.

جز این نیست که اموال و اولاد شما فتنه و مایه آزمایش شما هستند و بدانید که نزد خداوند اجرى عظیم وجود دارد. (1تا15)

«به خدا قرضى نیکو بدهید»

اى کسانیکه ایمان آورده‏اید تا آنجا که مى‏توانید از خدا بترسید و فرمانش را بشنوید و اطاعت کنید و در راه او انفاق کنید چون براى خودتان بهتر است و کسانى که موفق شده باشند خویشتن را از بخل نفسانى حفظ کنند مسلّما از رستگارانند و اگر به خدا قرضى نیکو بدهید خدا آنرا برایتان چند برابر مى‏کند و شما را مى‏آمرزد که خدا شکرگزار و حلیم است‏ و او عالم بر غیب و شهادت و عزیز و حکیم است. (16تا18)