بنام خداوند بخشنده مهربان‏

 این سوره‏اى است که ما آن را فرو فرستادیم و عمل به احکام و اعتقاد به آیاتش را واجب ساختیم و در آن، آیات بنیّات نازل کردیم شاید شما متذکر شوید.

زن و مرد زنا کار بى همسر را هر یک صد تازیانه بزنید و هرگز در اجراى حکم خدا رأفت و ترحّم بى‏جا از خود نشان ندهید اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید و باید گروهى از مؤمنان، مجازات آنها را مشاهده کنند تا این مجازات هم عبرتى براى گنهکاران باشد و هم براى دیگران.

مرد زناکار جز با زن زناکار و یا مشرک سزاوار ازدواج نیست و زن زناکار را جز مرد زناکار یا مشرک به ازدواج خود در نمى‏آورد و این کار بر مؤمنان تحریم شده است. (1تا3)

«مجازات تهمت»

کسانى که زنان پاکدامن را به زنا متهم مى‏کنند و سپس چهار شاهد عادل براى ادعاى خود نمى‏آورند آنها را هشتاد تازیانه بزنید و شهادتشان را هرگز نپذیرید که آنها فاسقند مگر کسانى که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند غفور و رحیم است. (4تا5)

«اتهام به همسر»

کسانى که همسران خود را متهم به عمل منافى عفت مى‏کنند و گواهانى جز خودشان ندارند هر یک از آنها باید چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهد که از راستگویان است‏ و در پنجمین بار بگوید: لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد.

آن زن نیز مى‏تواند کیفر زنا را به این طریق از خود دور کند که چهار بار خدا را به شهادت طلبد که آن مرد دروغ مى‏گوید و در مرتبه پنجم بگوید: غضب خدا بر او باد اگر آن مرد از راستگویان است.

و اگر فضل و رحمت خدا شامل حال شما نبود و اینکه او توبه‏پذیر و حکیم است بسیارى از شما به مجازات الهى گرفتار مى‏شدید. (6تا10)

«تهمت به همسر پیامبر»

کسانى که آن تهمت عظیم را مطرح کردند گروهى از خود شما مؤمنان بودند، اما گمان نکنید که این ماجرا براى شما شر است، بلکه خیر شما در آن است که دشمنان و منافقان را رسوا ساخت. آنها هر کدام سهم خود را از این گناهان که مرتکب شدند دارند و کسى که منشأ این تهمت بود و بخش عظیم آن را بر عهده گرفت عذاب بزرگى در انتظار اوست.

چرا هنگامى که این تهمت را شنیدید، مردان و زنان با ایمان نسبت به کسى که به منزله عضوى از اعضاء مسلمانان بود گمان خیر نبردند؟ و چرا نگفتید این یک دروغ بزرگ و آشکار است.

چرا چهار شاهد براى آن نیاوردند؟ اکنون که چنین گواهانى نیاوردند بدانید که آنان در پیشگاه خداوند از دروغگویانند.

و اگر فضل و رحمت الهى در دنیا و آخرت نصیب شما نمى‏شد به خاطر این گناهى که کردید عذاب سختى به شما مى‏رسید.

به خاطر بیاورید زمانى را که به استقبال این دروغ بزرگ رفتید و این شایعه را از زبان یکدیگر نقل مى‏کردید و با دهان خود سخنى مى‏گفتید که به آن یقین نداشتید و گمان مى‏کردید این مسأله کوچکى است در حالى که نزد خدا بزرگ است.

چرا هنگامى که آن را شنیدید نگفتید براى ما مجاز نیست که درباره این شایعه تکلم کنیم خداوندا منزهى تو، این بهتان بزرگى است.

خداوند، شما را اندرز مى‏دهد که هرگز چنین کارى را تکرار نکنید اگر ایمان دارید.

خداوند اینگونه آیات خود را براى شما بیان مى‏کند و بدانید که او علیم و حکیم است.

کسانى که دوست دارند، زشتیها در میان مردم با ایمان شایع شود عذاب دردناکى هم در دنیا و هم در آخرت برایشان وجود خواهد داشت، خداوند از عواقب شوم اینگونه گناهان آگاه است اما شما نمى‏دانید.

اگر فضل و رحمت خدا شامل حال شما نبود و اینکه خدا مهربان و رحیم است مجازات سختى دامانتان را فرا مى‏گرفت (11تا20)

«به دنبال شیطان نروید»

اى کسانى که ایمان آورده‏اید از گامهاى شیطان پیروى نکنید که هر کس قدم جاى قدمهاى شیطان بگذارد او را گمراه خواهد ساخت، چرا که او امر به فحشاء و منکر مى‏کند و اگر فضل و رحمت الهى به سراغ شما نمى‏آمد احدى از شما هرگز پاک نمى‏شد ولى خداوند هر که را شایستگى داشته باشد تزکیه مى‏کند و او شنوا و داناست. (21)

«انفاق به مستمندان را ترک نکنید»

آنها که داراى برترى مالى و وسعت زندگى هستند نباید در مورد نزدیکان و مستمندان و مهاجرانى که در ماجراى تهمت به همسر پیامبر هم صدا بودند به عنوان مجازات آنها دریغ نمایند و به آنها سختگیرى نموده و سوگند یادکنند که از انفاق درباره آنان دریغ نمایند آنها باید عفو کنند و صرف نظر نمایند آیا دوست نمیدارید خداوند نیز شما را ببخشد؟ بدانید که خداوند غفور و رحیم است.(22)

«آنان که به زنان پاکدامن تهمت مى‏زنند»

کسانى که زنان پاکدامن و بى‏خبر از هر آلودگى و مؤمن را متهم مى‏سازند در دنیا و در آخرت از رحمت الهى بدورند و عذاب بزرگى در انتظارشان است.در آن روز که زبانها و دستها و پاهایشان بر ضد آنها به اعمالى که مرتکب مى‏شدند گواهى مى‏دهند و خداوند در آن روز جزاى واقعى آنها را بى‏کم و کاست مى‏دهد و مى‏دانند که خداوند حق مبین است. (23تا25)

«پاکان و ناپاکان»

زنان خبیث و ناپاک از آن مردان خبیث و ناپاک و مردان پاک نیز تعلق به زنان پاک دارند اینان هستند که از نسبتهائى که به آنها داده مى‏شود مبرا و دور هستند و براى آنها آمرزش الهى و روزى پر ارزش است. (26)

«بدون اجازه به خانه دیگران وارد نشوید»

اى کسانى که ایمان آورده‏اید در خانه‏هاى غیر از خانه خود بدون اجازه وارد نشوید و چون داخل شدید بر اهل آن سلام کنید این براى شما بهتر است، شاید متذکر شوید. و اگر کسى را در آن نیافتید باز هم وارد نشوید تا به شما اذن داده شود. (الى 27)

و اگر اهل خانه به شما اذن نداده و گفتند باز گردید، بازگردید که براى شما پاکیزه‏تر است و خداوند به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است.

گناهى بر شما نیست که وارد خانه‏هاى غیر مسکونى که در آنها متاعى متعلق به شما وجود دارد بدون اجازه وارد شوید و خدا آنچه را که آشکار مى‏کنید و یا پنهان مى‏دارید مى‏داند.(27تا29)

«به نامحرمان نگاه نکنید»

اى پیامبر، به مؤمنان بگو چشمهاى خود را از نگاه به نامحرمان باز دارند و فروج خود را حفظ کنند این براى آنها پاکیزه‏تر است خداوند از آنچه انجام مى‏دهید آگاه است‏ و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را از نگاه هوس آلود برگیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند و اطراف روسرى‏هاى خود را بر سینه خود افکنند تا گردن و سینه پوشیده شود و زینت خود را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان یا زنان هم کیششان (نه زنان یهود و نصارى چون ممکن است زنان مسلمان را در پیش شوهرانشان وصف کنند) و یا بردگانشان که از کنیزان مى‏باشند و یا افراد سفیه که تمایلى به زن ندارند و یا کودکانى که از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نیستند، ظاهر نسازند. آنها نباید هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین بزنند تا زینتهایشان آشکار شود و صداى خلخال که بر پا دارند به گوش رسد و همگى به سوى خدا باز گردید اى مؤمنان تا رستگار شوید.(30تا31)

«از مخارج ازدواج نهراسید»

مردان و زنان بى‏همسر و همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را همسر دهید، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بى‏نیاز مى‏سازد چون خداوند واسع و آگاه است. آنها که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنان را به فضلش بى‏نیاز سازد و آن بردگانى از شما که تقاضاى مکاتبه و بستن قرار داد مخصوص براى آزادى را دارند اگر رشد و صلاح در آنها احساس مى‏کنید، و بعد از آزادى توانائى زندگى مستقل را دارند قرار داد ببندید و مقدارى از اموالى را که خدا به شما داده است به او بدهید و کنیزان خود را که مى‏خواهند پاک بمانند براى تحصیل متاع دنیا مجبور به خود فروشى نکنید و هر کس آنان را بر این کار مجبور نماید و سپس پشیمان شود خداوند بعد از این اکراه غفور و رحیم است‏ ما براى شما آیاتى فرستادیم که حقایق بسیارى را تبین مى‏کند و اخبارى از کسانیکه پیش از شما بودند را بازگو مى‏نماید و موعظه و اندرزى است براى پرهیزکاران.(32تا34)

«نور آسمانها و زمین»

خداوند نور آسمانها و زمین است، مثل نور او همانند چراغدانى است که در آن، چراغى پر فروغ باشد، و آن چراغ در حبابى قرار گیرد، حبابى شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان، این چراغ با روغنى افروخته مى‏شود که از درخت پر برکت زیتونى گرفته شده که نه در جانب مشرق روئیده و نه در جانب مغرب تا در نتیجه سایه آن در جانب مخالف بیفتد و میوه‏اش بخوبى نرسد و روغنش صاف و زلال نشود بلکه در وسط قرار دارد و میوه‏اش رسیده و روغنش زلال است آنچنانکه نزدیک است بدون تماس با آتش شعله‏ور شود. نورى است بر فراز نور و خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت مى‏کند و خداوند به هر چیزى آگاه است.

این چراغ پر فروغ در خانه‏هایى قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهاى آنرا بالا برند تا از دستبرد شیاطین و هوسبازان در امان باشد همان خانه‏هایى که نام خدا در آن برده مى‏شود و صبح و شام در آن تسبیح مى‏گویند.

مردانى که نه تجارت و نه معامله آنها را از یاد خدا و بر پا داشتن نماز و اداى زکات غافل نمى‏کند آنها از روزى مى‏ترسند که دلها و چشمها در آن زیر و رو مى‏شود هدف این است که خداوند آنها را به بهترین اعمالى که انجام داده‏اند پاداش دهد و از فضلش بر پاداش آنها بیفزاید و خداوند هر کس را بخواهد بى‏حساب روزى مى‏دهد.(35تا38)

«اعمالى که مانند سراب است»

کسانى که کافر شدند اعمالشان همچون سرابى است در یک کویر، که انسان تشنه آن را از دور آب مى‏پندارد، اما هنگامى که به سراغ آن مى‏آید چیزى نمى‏یابد و خدا را نزد آن مى‏یابد و حساب او را صاف مى‏کند و خداوند سریع الحساب است.

یا همچون ظلماتى است در یک دریاى پهناور، که موج آن را پوشانیده و بر فراز آن موج دیگرى است، و بر فراز آن ابرى تاریک، ظلمتهایى است یکى بر فراز دیگر آنچنان که هرگاه دست خود را خارج کند ممکن نیست آن را ببینید و کسى که خدا نورى براى او قرار نداده نورى براى او نخواهد بود.(39تا40)

«همه موجودات خدا را تسبیح مى‏گویند»

اى پیامبر آیا نمى‏دانى که تمام آنان که در آسمان و زمین هستند و همچنین پرندگان به هنگامى که برفراز آسمان بال گسترده‏اند خدا را تسبیح مى‏کنند؟ هر یک از آنها نماز و تسبیح خود را مى‏داند و خداوند به آنچه انجام مى‏دهند عالم است‏ و از براى اوست حکومت آسمانها و مالکیت آسمانها و زمین و بازگشت تمامى موجودات به سوى اوست.

«عبرت از آفریده‏هاى خداوند»

اى رسول ما، آیا نمى‏بینى که خداوند ابرهایى را به آرامى به حرکت در مى‏آورد و سپس میان آنها پیوند مى‏دهد و بعد آن را متراکم مى‏سازد، در این حال دانه‏هاى باران را مى‏بینى که از لابلاى آن خارج مى‏شود و از ابرهایى که شبیه به کوههاى عظیم در آسمان هستند دانه‏هاى تگرگ نازل مى‏کند و هر کس را بخواهد به وسیله آن زیانى مى‏رساند و از هر کس بخواهد این زیان را بر طرف مى‏کند، نزدیک است درخشندگى برق آن ابرها چشم‏ها را ببرد)

خداوند شب و روز را دگرگون مى‏سازد و در این عبرتى است براى صاحبان بصیرت‏ و خداوند هر جنبنده‏اى را از آب آفریده، گروهى از آنها بر شکم خود راه مى‏روند و گروهى بر دو پاى خود و گروهى بر چهار پا راه مى‏روند، خداوند هر چه را اراده کند مى‏آفریند چرا که او بر همه چیز تواناست.(41تا45)

«آنها که به داورى خدا ایمان ندارند ستمگرند»

ما آیات روشنگرى را نازل کرده‏ایم و خدا هر که را که شایسته هدایت بداند به صراط مستقیم هدایت خواهد کرد، گروهى از این مردم مى‏گویند ما به خدا و پیامبر ایمان داریم و از خدا و رسولش اطاعت مى‏کنیم، اما بعد از این ادعا گروهى از آنان رویگردان مى‏شوند آنها در حقیقت مؤمن نیستند.

و هنگامى که از آنها دعوت شود که به سوى خدا و پیامبرش بیایند تا در میان آنان داورى کند گروهى از آنان رویگردان مى‏شوند ولى اگر داورى به نفع آنها بوده باشد و حق به آنها داده شود با نهایت تسلیم به سوى او مى‏آیند.

آیا در دلهاى آنها بیمارى است و یا شک و تردید دارند؟ یا مى‏ترسند خدا و رسولش بر آنها ستم کند؟ اما خود اینها ستمگرند.

اما مؤمنان هنگامى که به سوى خدا و رسولش دعوت شوند تا میان آنان داورى کند سخنشان تنها این است که مى‏گویند شنیدیم و اطاعت کردیم‏ و کسانى که خدا و پیامبرش را اطاعت کنند و از پروردگار بترسند و از مخالفت فرمانش بپرهیزند آنها رستگارانند.

اى پیامبر گروهى از منافقان با نهایت تأکید سوگند یاد کردند که اگر به آنان فرمان دهى از خانه خود بیرون مى‏روند و اموال خود را در اختیار تو قرار مى‏دهند و از هر نظر تسلیم تو هستند. بگو: سوگند یاد نکنید، شما طاعت خالصانه نشان دهید که خداوند به آنچه عمل مى‏کنید آگاه است. (الى 53)

به آنان بگو: خدا و پیامبرش را اطاعت کنید و اگر سرپیچى کنید پیامبر مسئول اعمال خویش است و شما مسئول اعمال خود اما اگر از او اطاعت کنید هدایت خواهید شد و بر پیامبر چیزى جز ابلاغ آشکار نیست.(46تا54)

«فرمانروایى مستضعفان بر زمین»

خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند وعده مى‏دهد که آنها را قطعا خلیفه روى زمین خواهد کرد و همانگونه که پیشینیان را خلافت روى زمین بخشید. و دین و آئینى را که براى آنها پسندیده پا بر جا و ریشه دار خواهد ساخت و خوف و ترس آنها را به آرامش و امنیت مبدل مى‏کند، آنچنانکه تنها مرا مى‏پرستند و چیزى را براى من شریک نخواهند ساخت و کسانى که بعد از آن کافر شوند فاسقند. (55)

«فرار از مجازات خدا ممکن نیست»

اى کسانیکه ایمان آورده‏اید نماز را بر پا دارید و زکات را بدهید و رسول خدا را اطاعت کنید تا مشمول رحمت او شوید اى پیامبر گمان مبر که کافران مى‏توانند از چنگال مجازات الهى در زمین فرار کنند، جایگاه آنها آتش است و چه بد جایگاهى است.

«رعایت اوقات خصوصى پدر و مادر»

اى کسانیکه ایمان آورده‏اید باید بردگان شما و همچنین کودکانتان که به حد بلوغ نرسیده‏اند در سه وقت از شما اجازه بگیرند: قبل از نماز فجر و در نیمروز هنگامى که لباسهاى معمولى خود را بیرون مى‏آورید، و بعد از نماز عشاء این سه وقت خصوصى براى شماست اما بعد از این سه وقت گناهى بر شما و بر آنها نیست که بدون اذن وارد شوند و با یکدیگر برخورد و تماس داشته باشید اینگونه خداوند آیات را براى شما تبیین مى‏کند و خداوند عالم و حکیم است.

هنگامى که اطفال شما به سن بلوغ رسند باید در همه اوقات اجازه بگیرند همانگونه که اشخاصى که پیش از آنها بودند اجازه مى‏گرفتند، اینچنین خداوند آیاتش را براى شما بیان مى‏کند و خدا عالم و حکیم است.

و زنان از کار افتاده و پیرى که امید به ازدواج ندارند گناهى بر آنها نیست که لباسهاى روئین خود را بر زمین بگذارند به شرط اینکه در برابر مردم خودآرائى نکنند و اگر خود را بپوشانند براى آنها بهتر است و خداوند شنوا و داناست. (56تا60)

«خانه‏هاى مجاز براى غذا خوردن»

بر نابینا و افراد شل و لنگ و بیمار که گمان مى‏کنند طبق سنت گذشته‏اى که بین شما بود نباید با شما هم غذا شده و باعث ناراحتى شما شوند گناهى نیست که با شما هم غذا شوند و بر شما نیز گناهى نیست که از خانه‏هاى خودتان مانند خانه‏هاى فرزندان یا همسرانتان که خانه خود شما محسوب مى‏گردد بدون اجازه خاصى غذا بخورید، و همچنین خانه‏هاى پدرانتان، یا خانه‏هاى مادرانتان و یا خانه‏هاى خواهرانتان و یا خانه‏هاى عموهایتان و یا خانه‏هاى دائیهایتان و یا خانه‏هاى خاله‏هایتان و یا خانه‏اى که کلیدش در اختیار شماست و یا خانه‏هاى دوستانتان بر شما گناهى نیست که به طور دسته جمعى یا جداگانه غذا بخورید.

و هنگامى که داخل خانه‏اى شدید بر خویشتن سلام کنید، سلام و تحیتى از سوى خداوند، سلام و تحیتى پر برکت و پاکیزه، اینگونه خداوند، آیات را براى شما بیان مى‏کند شاید اندیشه کنید. (61)

«پیامبر را تنها رها مکنید»

مؤمنان واقعى کسانى هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده و هنگامى که در کار مهمى همراه با او باشند بدون اجازه او به جایى نمى‏روند، کسانى که از تو اجازه مى‏گیرند همانهایى هستند که براستى به خدا و پیامبرش ایمان آورده‏اند، در این صورت هرگاه براى بعضى از کارهاى مهم خود از تو اجازه بخواهند هر کس از آنها را که بخواهى و صلاح بدانى اجازه ده و براى آنها استغفار کن که خداوند غفور و رحیم است.

دعوت پیامبر را که شما را براى مسأله مهمى مى‏خواند مانند دعوت بعضى از شما نسبت به بعضى دیگر تلقى نکنید خداوند کسانى از شما را که پشت سر دیگران پنهان مى‏شوند و یکى پس از دیگرى فرار مى‏کنند مى‏شناسد، آنها که مخالفت فرمان او مى‏کنند باید از این بترسند که فتنه‏اى دامنشان را بگیرد یا عذاب دردناک به آنها برسد.

آگاه باشید که آنچه در آسمانها و زمین است براى خداست و او روش و عقیده و نیت شما را مى‏داند.

اى پیامبر، روزى که آنها به سوى خدا باز مى‏گردند آنان را از اعمالى که انجام داده‏اند آگاه مى‏سازد چرا که او بر هر چیزى آگاه است. (62تا64)