به نام خداوند بخشنده مهربان

‏ آنها از چه چیز از یکدیگر سؤال مى‏کنند؟ از خبر بزرگ و با اهمیت رستاخیز، همان خبرى که پیوسته در آن اختلاف دارند، چنین نیست که آنها فکر مى‏کنند و به زودى خواهند فهمید. مسلّما چنین نیست که آنها مى‏پندارند، پس به زودى خواهند دانست.(1تا5)

«اینها همه را براى شما آفریدیم»

آیا زمین را محل آرامش شما و کوهها را میخهائى براى زمین قرار ندادیم؟ ما شما را به صورت زوجها آفریدیم‏ و خواب شما را مایه آرامشتان‏ و شب را پوششى‏ و روز را وسیله‏اى براى زندگى و معاش شما قرار دادیم‏ و بر فراز شما هفت آسمان محکم بنا کردیم‏ و چراغى روشن و حرارت بخش آفریدیم‏ و از ابرهاى باران‏زا آبى فراوان نازل کردیم‏ تا به وسیله آن، دانه گیاه بسیار برویانیم، و باغهائى پر درخت را به وجود آوردیم.(6تا16)

«آنگاه که روز موعود فرا رسد»

آن روز روز جدائى و میعاد همگان است. روزى که در صور دمیده شود و شما فوج فوج وارد محشر مى‏شوید و آسمان گشوده مى‏شود و به صورت درهاى متعدّدى در مى‏آید و کوهها به حرکت در مى‏آید و به صورت سرابى مى‏شود. جهنم کمینگاهى بزرگ و محل بازگشتى‏ براى طغیانگران است‏ که مدتهاى طولانى در آن مى‏مانند.

در آنجا نه چیز خنکى مى‏چشند و نه نوشیدنى گوارائى‏ جز آبى سوزان و مایعى از چرک و خون، این مجازاتى است موافق و مناسب اعمال آنها چرا که امیدى به حساب نداشتند و آیات ما را به کلى تکذیب کردند و ما همه چیز را احصا و ثبت کرده‏ایم‏ پس بچشید که چیزى جز عذاب بر شما نمى‏افزائیم. (17تا30)

«پاداش پرهیزکاران»

براى پرهیزگاران مسلّما پیروزى بزرگى است. باغهائى سرسبز و انواعى از انگورها و حوریانى بسیار جوان و هم سن و سال‏ و جامهائى لبریز و پیاپى از شراب طهور، در آنجا نه سخن لغو و بیهوده‏اى مى‏شنوند و نه دروغى. این جزائى است از سوى پروردگارت و عطیه‏اى است کافى، همان پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آن دو است، پروردگار رحمان، و هیچکس حق ندارد بى‏اجازه او سخن بگوید و یا شفاعتى کند.(31تا37)

«روزى که کافران گویند اى کاش خاک بودیم»

مسلّما وعده‏هایى که درباره قیامت داده شده در آن روز واقع مى‏شود، روزى که روح و ملائکه در یک صف قیام مى‏کنند و هیچ یک جز به اذن خداوند رحمان سخن نمى‏گویند و آنگاه که مى‏گویند نیز، صواب مى‏گویند.

آن روز، حق است، و هر کس بخواهد مى‏تواند راهى بسوى پروردگارش برگزیند، و ما شما را از عذاب نزدیکى بیم مى‏دهیم، این عذاب در روزى خواهد بود که انسان آنچه را از قبل با دستهاى خود فرستاده مى‏بیند و کافر مى‏گوید: اى کاش خاک بودم و هرگز زنده نمى‏شدم. (38تا40)