به نام خداوند بخشنده مهربان‏

 اى رسول ما، چون منافقان ریا کار نزد تو آمدند و گفتند: که ما به یقین و حقیقت گواهى مى‏دهیم که تو رسول خدایى فریب مخور خدا مى‏داند که تو رسول اویى و گواهى مى‏دهد که منافقان سخن دروغ مى‏گویند.آنان قسمهاى دروغ خود را سپر جان خویش و مایه فریب مردم قرار داده‏اند تا بدینوسیله راه خدا را به روى خلق ببندند، بدانید که آنچه را انجام مى‏دهند عملى است بسیار ناپسند.

خداوند به خاطر آن نفاق و دروغشان که به زبان ایمان آوردند و اما بدل کافر شدند مهر قهر و ظلمت بر دلهایشان نهاد تا از حقایق ایمان چیزى درک نکنند.

اى رسول ما، چون به ظاهر و کالبد جسمانى منافقان توجه کنى به آراستگى ظاهر تو را شگفت آرند و اگر با تو سخن بگویند بسیار چرب زبانند و تو به سخنانشان گوش فرا خواهى داد اما از درون و باطن، گوئى که چوبى خشک بر دیوارند و هیچ ایمان و معرفت ندارند و به همین دلیل هر صدایى را بشنوند بر زیان خویش مى‏پندارند و همیشه در حالت ترس و دلهره مى‏باشند.

اى رسول ما، بدان که در حقیقت دشمنان دین و ایمان اینان هستند، پس از ایشان بر حذر باش، خدا ایشان را بکشد چقدر به مکر و دروغ از حق روبگردانند و هرگاه به آنها گفته شود بیائید تا رسول خدا براى شما از حق آمرزش طلبد سر به پیچند و بنگرى که با تکبر و نخوت روى مى‏گردانند.

اى پیامبر، تو چه براى آنان آمرزش بخواهى و یا نخواهى بر ایشان یکسان است و خدا هرگز آنها را نمى‏بخشد چون هرگز حاضر به تسلیم در برابر خدا نیستند که آمرزش تو بر ایشان ثمر بخش باشد و بدانکه خداوند هرگز قوم نابکار فاسق را به راه سعادت هدایت نخواهد کرد چون خواهان هدایت نیستند.

اینها همان مردم بد خواهند که مى‏گویند: بر اصحاب رسول انفاق مال نکنید تا از اطرافش پراکنده شوند، در صورتیکه گنجهاى آسمانها و زمین متعلق به خداست اما منافقان این امر را درک نمى‏کنند. آنان پنهانى مى‏گویند اگر به مدینه مراجعت کردیم البته باید یهودیان صاحب عزت و ثروت، مسلمانان ذلیل را از شهر بیرون کنند و حال آنکه عزت، مخصوص خدا و رسول و اهل ایمان است و لکن منافقان از این معنا آگه نیستند.اى کسانیکه ایمان آورده‏اید، اموال و اولادتان شما را از یاد خدا به خود مشغول نسازد و هر کس چنین کند زیانکار است چون زیانکاران نیز بر اینگونه‏اند.و از آنچه ما روزیتان کرده‏ایم در راه خدا انفاق کنید و تا مرگ شما نرسیده فرصت را از دست ندهید و گرنه بعد از رسیدن مرگ خواهید گفت: پروردگارا چه مى‏شد تا اندک زمانى مهلتم مى‏دادى صدقه دهم و از صالحان باشم.اما خداى تعالى هرگز به کسى که اجلش رسیده مهلت نخواهد داد و خدا از آنچه مى‏کنید با خبر است. (1تا11)