بنام خداوند بخشنده مهربان‏

 این چنین خداى عزیز و حکیم به سوى تو و انبیاء قبل از تو وحى فرستاد، خدائیکه آنچه در آسمانها و زمین است ملک اوست و على و عظیم است.این وحى آن قدر عظیم است که نزدیک است آسمان که مبدأ نزولش مى‏باشد شکافته شود و ملائکه نیز به دنبال این وحى الهى او را تسبیح و حمد مى‏گویند و براى ساکنان زمین استغفار مى‏کنند و اعلام مى‏دارند که بدانید خداوند آمرزگار رحیم است‏ و کسانى که غیر از خدا اولیائى انتخاب مى‏کنند بدانند که خداوند مراقب آنهاست و تو بر آنان وکالت ندارى.

اى پیامبر، اینچنین به سویت قرآنى عربى را وحى کردیم تا مردم مکه و پیروان آن را انذار و هشدار دهى و از روز قیامت که روز جمع شدن همه موجودات است و هیچ شکى در آن نیست بترسانى. روزى که دسته‏اى در بهشت و دسته‏اى در جهنم خواهند بود، با اینکه اگر خدا مى‏خواست مى‏توانست آنها را یک گروه قرار دهد اما سنّت او بر این است تا هر کس را که شایسته هدایت باشد در رحمتش داخل سازد و ستمگران هیچ سرپرست و یاورى نداشته باشند.

آیا براستى غیر از خدا اولیائى گرفته‏اند؟ اینها بدانند که تنها خداست که ولى و سرپرست بندگان است و تنها اوست که مردگان را زنده مى‏کند و تنها اوست که بر هر کارى قادر است، و در هر چیز که اختلاف کنید داورى در آن تنها به عهده خداست، متوجه باشید که این خداست که پروردگار من است و تنها بر او توکل مى‏کنم و به سوى او باز مى‏گردم.آرى، همان کسى که پدید آورنده آسمانها و زمین است و از جنس خود شما برایتان همسران آفرید و نیز چهارپایان را به صورت زوج قرار داد و به این وسیله نسل شما و چهارپایان را زیاد کرد. هیچ چیزى مثل او نیست و او شنوا و بینا است.کلیدهاى رحمت آسمانها و زمین از آن اوست روزى را براى هر کس بخواهد گشاده مى‏کند و براى هر که بخواهد تنگ مى‏گیرد، آرى او به هر چیزى دانا است.

برایتان از دین، همان را تشریح کرد که نوح را بدان توصیه فرمود و آنچه که ما به تو وحى کردیم و به ابراهیم و موسى و عیسى توصیه نمودیم این بود که دین را به پا دارید و در آن تفرقه راه نیندازید. اینکه شما مشرکین را به سویش دعوت مى‏کنید بر آنان گران مى‏آید و این خداست که هر کس را بخواهد و شایسته ببیند براى تقرب به درگاه خود بر مى‏گزیند و کسانى را به سوى خود هدایت مى‏کند که همواره در امور به او مراجعه نمایند.

در دین تفرقه نکردند مگر بعد از آنکه بحقانیت دین یقین داشتند و حسدى که به یکدیگر مى‏ورزیدند وادارشان کرد تفرقه کنند و اگر حکم ازلى خدا نرفته بود که تا مدتى معین زنده بمانند کارشان را یکسره مى‏کردیم چون اینان که با علم به حقانیت، آن را انکار کردند باعث شدند نسلهاى بعدى در شکى عمیق قرار گیرند و به همین جهت تو دعوت خود را بکن همانطور که مأمور شده‏اى و استقامت بورز و دنبال هواهاى آنان مرو و بگو: من خود به آنچه خدا از کتاب نازل کرده ایمان دارم و مأمور شده‏ام بین شما عدالت برقرار کنم، پروردگار ما و شما همان اللّه است. نتیجه اعمال ما عاید خود ما مى‏شود و از شما هم عاید خودتان، هیچ حجتی بین ما و شما نیست خدا بین ما جمع میکند و بازگشت همه بسوی اوست

کسانى که علیه ربوبیّت خداوند اجتماع مى‏کنند بعد از آنکه مردم آن را پذیرفتند حجتشان نزد پروردگارشان باطل است و غضب خداوند شامل آنان است و عذابى شدید دارند.

خدا همان کسى است که کتاب و میزان را به حق نازل کرد و تو چه میدانى شاید قیامت نزدیک باشد.آنهائى که ایمانى به قیامت ندارند در آمدنش عجله مى‏کنند و کسانیکه ایمان دارند از آمدنش بیمناکند و میدانند که حق است.

اى پیامبر، آگاه باش آنهائیکه در انکار قیامت لجبازى و اصرار مى‏ورزند، در ضلالتى سخت دور قرار دارند.خدا به بندگانش لطف دارد هر که را بخواهد روزى مى‏دهد و او قوى و عزیز است.کسیکه بهره آخرت مى‏خواهد به بهره‏اش مى‏افزائیم و کسیکه تنها بهره دنیا مى‏خواهد تنها از دنیا او را بهره‏مند مى‏سازیم و دیگر در آخرت بهره‏اى ندارد.نکند این مشرکین شرکائى دارند که بر ایشان دینى تشریع کرده که خدا به آن اذن نداده، اگر کلمه فصل و قضاء حتمى پروردگار نبود کار هلاکتشان یکسره مى‏شد و ستمکاران عذابى دردناک دارند.

ستمگران را مى‏بینى که از آنچه کرده‏اند بیمناکند اما بلاى همان اعمال بر سرشان خواهد آمد و کسانى که اعمال صالح انجام داده‏اند در باغهاى بهشت قرار گرفته و نزد پروردگار خود از هر چه بخواهند برخوردارند و فضل بزرگ همین است.

 این همانست که خداوند بندگان خود را بدان بشارت مى‏دهد، به بندگانیکه ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادند، بگو: من از شما در برابر رسالتم مزدى طلب نمى‏کنم بجز مودت و دوستى نسبت به اقرباء و نزدیکانم و کسیکه علاوه بر مودت، احسانى هم بکند ما حسن آن احسان را برایش اضافه مى‏کنیم، که خدا آمرزگار و قدردان است.

آنها درباره مودت مى‏گویند افتراء بر خدا بسته است بگو: اگر من به خدا دروغ ببندم خدا اگر بخواهد مهر بر دلم مى‏زند و خدا سرانجام باطل را از بین برده و حق را بوسیله کلماتش به کرسى مى‏نشاند، که او دانا به نهفته‏هاى دلهاست.

اوست خدائیکه توبه را از بندگانش مى‏پذیرد و از گناهان عفو مى‏فرماید و به آنچه مى‏کنید داناست‏ و دعاى کسانیکه ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند را مستجاب نموده و از فضل خود بیش از آنچه خواسته‏اند میدهد و اما کفار عذابى سخت دارند.و اگر خدا رزق را براى بندگانش فراخ مى‏کرد در زمین طغیان مى‏کردند، و لکن هر چه را بخواهد به اندازه نازل مى‏کند چونکه او از وضع بندگانش با خبر و بیناست.

او کسى است که بعد از نومیدى خلق، بر ایشان باران مى‏فرستد و رحمت خود را گسترش مى‏دهد، و تنها او سرپرستى ستوده است‏ و یکى از آیاتش خلقت آسمانها و زمین و جنبندگانى است که در آن دو منتشر کرده و هر وقت بخواهد مى‏تواند آنها را جمع‏آورى کند و آنچه مصیبت به شما برسد به خاطر اعمالى است که بدست خود کرده‏اید و خدا از بسیارى از آن گناهان در مى‏گذرد و شما نمى‏توانید خدا را در زمین به ستوه آورید و غیر از خدا سرپرست و یاورى ندارید.

یکى دیگر از آیاتش کشتیهاى کوه پیکرى است که در دریاها حرکت مى‏کنند و اگر بخواهد باد را از حرکت نگه مى‏دارد، آن وقت در وسط دریا بى‏حرکت مى‏مانند. بدرستى در این کشتیها آیتهائى است براى هر خویشتن‏دار و شکرگذار و یا به جرم آنچه کرده‏اند عقابشان مى‏کند و او بسیارى از گناهان را اغماض مى‏نماید و آنهائیکه در آیات ما جدال مى‏کنند خود مى‏دانند که قرارگاهى ندارند، پس آنچه را که در دست دارید از مادیات زندگى بیشتر دنیا است که به شما داده‏اند و آنچه نزد خداست براى مردم با ایمان که بر پروردگار خود توکل مى‏کنند بهتر و باقى‏تر است.

کسانى که از گناهان کبیره و از فواحش اجتناب مى‏کنند و چون غضبناک مى‏شوند مجرم را مى‏بخشند و کسانیکه دعوت پروردگار خود را اجابت نموده و نماز بپا مى‏دارند و امورشان در بینشان به مشورت نهاده مى‏شود و از آنچه روزیشان کرده‏ایم انفاق مى‏کنند و کسانیکه چون مورد ستم قرار مى‏گیرند از یکدیگر در رفع ظلم دشمن یارى مى‏طلبند و چون بخواهند عمل بدى را کیفر دهند به همان اندازه کیفر دهند، البته اگر کسى از کیفر دادن صرف نظر کند و به این وسیله دشمنش را ببخشد و باعث اصلاح او شود پاداشش به عهده خداست که او ستمگران را دوست نمى‏دارد.

اما مظلوم حق انتقام گرفتن را دارد و اگر انتقام گرفت از نظر قانون محکوم نیست‏ بلکه محکوم قانونى آنهایى هستند که به مردم ظلم مى‏کنند و بدون داشتن دلیل و حقى مى‏خواهند در زمین ظلم و فساد کنند آنان عذاب دردناکى را دارند.

البته اگر کسى صبر کند و بر ستمگر خود ببخشد، این از خصلتهاى بس بزرگ است‏ و کسیکه خدا گمراهش کند بعد از خدا دیگر سرپرستى نخواهد داشت.اى رسول ما، ستمگران را خواهى دهید که چون عذاب را مى‏بینند مى‏گویند: آیا راه بازگشتى هست؟ و مى‏بینى آنها را که بر آتش عرضه مى‏شوند در حالى که از شدت ذلت، حالتى از خشوع دارند به آتش مى‏نگرند و آنهائیکه ایمان آوردند مى‏گویند: زیانکاران کسانى هستند که در قیامت هم خود را باختند و هم خاندان خود را، آرى بدانند که ستمگران در عذابى دائمى خواهند بود و بر خلاف دنیا دیگر از اولیاء بغیر خدا هیچ ولى که یاریشان دهد نخواهند داشت و کسیکه خدا گمراهش کرده باشد هیچ راه نجاتى ندارد.

اى مردم، دعوت پروردگارتان را بپذیرید قبل از آنکه روزى بیاید که از ناحیه خدا برگشت برایتان ممکن نیست، در آن روز دیگر هیچ پناهگاهى ندارید و نمى‏توانید جرائم خود را انکار کنید.اى رسول ما با این حال اگر باز هم اعراض کردند و این دعوت را اجابت نکردند ناراحت مشو که ما تو را به نگهبانى آنها نفرستادیم و تو جز رساندن پیام ما وظیفه‏اى ندارى و این اعراضها از طبیعت بشر است هر وقت رحمتى از خود را به انسان مى‏چشانیم به آن خوشحالى مى‏کند و همینکه آثار سوء گناهش گریبانش را گرفت کفران را از سر مى‏گیرد چون انسان کافر پیشه است.ملک آسمانها و زمین از آن خداست، هر چه مى‏خواهد مى‏آفریند به هر کس بخواهد پسر مى‏دهد و یا هم پسران و هم دختران عطا مى‏نماید و هر کس را هم بخواهد عقیم مى‏نماید که او دانائى توانا و قادر است.

هیچ بشرى را نمى‏رسد که با خدا تکلم کند مگر به یکى از سه طریق، یا از طریق وحى و یا از وراء حجاب و یا آنکه فرشته رسولى بفرستد. پس به اذن خود هر چه مى‏خواهد به او وحى مى‏کند که خدا بلند مرتبه فرزانه است‏ و همینطور ما روحى از امر خود را بسوى تو وحى کردیم و گرنه تو نه مى‏دانستى کتاب چیست؟ و نه مى‏دانستى ایمان چیست و لکن ما بودیم که آن را نورى کردیم تا بوسیله آن هر که از بندگانمان را خواستیم هدایت کنیم و تو به یقین بسوى صراط مستقیم هدایت مى‏کنى‏ صراط خدائیکه آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است ملک اوست آگاه باش که بازگشت همه امور به خداست. (1تا53)