بنام خداوند بخشنده مهربان‏

رومیان مغلوب شدند و این شکست در سرزمین نزدیکى رخ داد، اما آنها بعد از مغلوب شدن در طى چند سال به زودى غلبه خواهند کرد.

همه کارها از آن خداست، چه قبل و چه بعد از این شکست و پیروزى، و در آن روز مؤمنان به سبب یارى پروردگار خوشحال خواهند شد.

خداوند هر کسى را بخواهد نصرت و یارى مى‏دهد و او عزیز و حکم است.

این چیزى است که خدا وعده کرده و وعده الهى هرگز تخلف نمى‏پذیرد، ولى اکثر مردم نمى‏دانند.آنها تنها ظاهرى از زندگى دنیا را مى‏دانند و از آخرت و پایان کار بى‏خبرند. (1تا7)

«عاقبت بدکاران»

آیا این مردم در دل خود نیندیشیدند که خداوند آسمانها و زمین و آنچه را میان آن دوست جز به حق و براى زمان معینى نیافریده ولى بسیارى از مردم، رستاخیز و حضور در پیشگاه پروردگار را منکر مى‏شوند.

آیا اینان در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانى که قبل از آنها بودند چگونه شد؟ آنها نیروئى بیش از اینان داشتند و زمین را براى زراعت و آبادى دگرگون ساختند و پیش از آنچه اینان آباد کردند عمران نمودند و پیامبرانشان با دلائل روشن به سراغشان آمدند اما آنها انکار کردند و کیفر خود را دیدند اما خداوند هرگز به آنها ستم نکرد بلکه آنها به خودشان ستم کردند.

سپس سرانجام کسانى که اعمال بد مرتکب شدند به جائى رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به سخریه گرفتند. (8تا10)

«سرنوشت مجرمان در قیامت»

خداوند آفرینش را آغاز مى‏کند سپس آن را تجدید مى‏نماید و سپس به سوى او باز مى‏گردید.آن روز که قیامت بر پا مى‏شود مجرمان در نومیدى و غم و اندوه فرو مى‏روند.

براى آنها شفیعانى از معبودانشان نخواهد بود و نسبت به معبودهائى که آنها را شریک خدا قرار داده بودند کافر مى‏شوند و آنها را انکار مى‏کنند.

آن روز که قیامت بر پا مى‏گردد مردم از هم جدا مى‏شوند اما آنها که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند در باغى از بهشت شاد و مسرور خواهند بود.و اما آنها که به آیات و حضور در پیشگاه ما، در قیامت کافر شدند در عذاب الهى احضار مى‏شوند. (11تا16)

«در همه حال تسبیح براى خداست»

خداوند را به پاکى ستایش کنید در هنگامى که شام مى‏کنید و صبح مى‏نمائید.و حمد و ستایش در آسمانها و زمین مخصوص اوست و تسبیح و تنزیه به هنگام عصر و هنگامى که ظهر مى‏کنید براى اوست.او زنده را از مرده و مرده را از زنده خارج مى‏کند و زمین را بعد از مرگ، حیات مى‏بخشد و به همین‏گونه روز قیامت برانگیخته مى‏شوید. (17تا19)

«آیات خدا در آفاق و انفس»

از نشانه‏هاى او این است که شما را از خاک آفرید، سپس انسانهائى شدید و در روى زمین انتشار یافتید.و از نشانه‏هاى او اینکه همسرانى از جنس خود شما برایتان آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد.در این امر نشانه‏هائى است براى گروهى که تفکر مى‏کنند.

و از آیات او آفرینش آسمانها و زمین و تفاوت زبانها و رنگهاى شماست و در این امر نیز نشانه‏هایى است براى عالمیان.

و از نشانه‏هاى او خواب شما در شب و روز است، و تلاش و کوششتان براى بهره‏گیرى از فضل پروردگار و تأمین معاش، در این امور نشانه‏هایى است براى آنها که گوش شنوا دارند.

از آیات او این است که برق و رعد را به شما نشان مى‏دهد که هم مایه ترس از صاعقه و هم مایه امید به نزول باران است و از آسمان آبى فرو مى‏فرستد که زمین را بعد از مردن به وسیله آن زنده مى‏کند، در این نشانه‏هایى است براى جمعیتى که عقل خود را به کار گیرند.

و از آیات او این است که آسمان و زمین به فرمان او برپاست سپس هنگامى که شما را در قیامت از زمین فرا مى‏خواند ناگهان همه خارج مى‏شوید و در صحنه محشر حضور مى‏یابید.

از آن اوست تمام کسانى که در آسمانها و زمینند، همگى در برابر او خاضع و مطیع‏اند.او کسى است که آفرینش را آغاز کرد سپس آن را باز مى‏گرداند و این کار براى او آسان‏تر مى‏باشد و براى او توصیف برتر در آسمانها و زمین است و اوست شکست‏ناپذیر و حکیم.

خداوند مثالى از خودتان براى شما زده آیا اگر مملوک و برده‏اى داشته باشید، این مملوکهایتان هرگز شریک شما در روزى‏هائى که به شما داده‏ایم مى‏باشند آنچنان که هر دو مساوى باشید و از تصرف مستقل و بدون اجازه آنها بیم داشته باشید، آنگونه که در مورد شرکاى آزاد بیم دارید؟ این چنین آیات خود را براى کسانى که تعقل مى‏کنند شرح مى‏دهیم.

بلکه ظالمان از هوى و هوسهاى خود بدون علم و آگاهى پیروى مى‏کنند و چه کسى مى‏تواند آنها را که خدا به خاطر اعمال زشتشان گمراه کرده است هدایت کند و براى آنها هیچ یار و یاورى نخواهد بود. (20تا29)

«دینى که بر اساس فطرت است»

اى رسول ما، روى خود را متوجه آئین خالص پروردگار کن این فطرتى است که خداوند انسانها را بر آن آفریده دگرگونى در آفرینش خدا نیست. این است دین و آئین محکم و استوار ولى اکثر مردم نمى‏دانند.

این باید در حالى باشد که شما بازگشت به سوى او کنید و از او بترسید و نماز را بر پا دارید و از مشرکان نباشید.از کسانى که دین خود را پراکنده ساختند و به دسته‏ها و گروهها تقسیم شدند و عجب اینکه هر گروهى به آنچه نزد آنهاست دلبسته و خوشحالند.(30تا32)

«کم ظرفیتها در برابر مصائب و نعمتها»

هنگامى که ضرر و ناراحتى به مردم برسد پروردگار خود را مى‏خوانند و به سوى او باز مى‏گردند و توبه مى‏کنند اما هنگامى که رحمتى از خودش به آنها بچشاند گروهى از آنان نسبت به پروردگارشان مشرک مى‏شوند.

اى رسول ما، بگذار نعمتهایى را که ما به آنان داده‏ایم کفران کنند و از آنها بهره گیرند اما به زودى خواهید دانست که نتیجه کفران نعمت چه مى‏باشد.

آیا ما دلیلى براى آنها نازل کردیم که در مورد شرک آنها سخن گفته و آن را موجه و قابل قبول مى‏شمارد؟ هنگامى که ما رحمتى به مردم بچشانیم خوشحال مى‏شوند و هرگاه رنج و مصیبتى به خاطر اعمالى که انجام داده‏اند به آنها رسد ناگهان مأیوس مى‏شوند. (33تا36)

«کم و زیاد شدن روزى دست خداست»

آیا این مردم ندیده و نمى‏بینند که خداوند روزى را براى هر کس بخواهد گسترده یا تنگ مى‏سازد در این نشانه‏هائى است براى جمعیتى که ایمان مى‏آورند.

پس اى پیامبر، حق نزدیکان و مسکینان و ابن سبیل را ادا کن این براى آنها که رضاى خدا را مى‏طلبند بهتر است و چنین کسانى رستگارانند.

آنچه را به عنوان ربا مى‏پردازید تا در اموال مردم فزونى یابد نزد خدا فزونى نخواهد یافت و آنچه را به عنوان زکات مى‏پردازید و تنها رضاى خدا را مى‏طلبید مورد قبول است و کسانى که چنین مى‏کنند داراى پاداش مضاعفند.

خداوند همان کسى است که شما را آفرید سپس روزى داد و بعد مى‏میراند سپس زنده مى‏کند آیا هیچیک از شریکانى که براى خدا قائل شده‏اید قادر به انجام چنین اعمالى هستند؟ منزه و برتر است او از آنچه شریک برایش قرار مى‏دهید. (37تا40)

«سرچشمه فساد اعمال خود مردم است»

به خاطر اعمالى که مردم انجام داده‏اند فساد در دریا و خشکى آشکار شده است. خدا مى‏خواهد نتیجه بعضى از اعمال آنها را به آنها بچشاند شاید به سوى حق باز گردند.

اى پیامبر، بگو: در زمین سیر کنید و بنگرید عاقبت کسانى که قبل از شما بودند چگونه بود، بدانید که بیشتر آنها مشرک بودند.روى خود را به سوى آئین مستقیم و پایدار کن پیش از آنکه روزى فرا رسد که هیچکس قدرت ندارد آن را از خدا بازگرداند در آن روز مردم به گروههائى تقسیم مى‏شوند.

هر کس کافر شود کفرش به زیان خود اوست و آنها که عمل صالح انجام دهند پاداش الهى را به سود خودشان آماده مى‏سازند.این براى آن است که خداوند کسانى را که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند از فضلش پاداش دهد. او کافران را دوست نمى‏دارد. (41تا45)

«آثارى از رحمت پروردگار»

از آیات عظمت و قدرت خدا این است که بادها را به عنوان بشارتگرانى مى‏فرستد تا شما را از رحمتش بچشاند و سیراب کند و کشتیها به فرمانش در حرکتند و از فضل او بهره‏گیرند شاید شکرگزارى کنید.

قبل از تو پیامبرانى به سوى قومشان فرستادیم، آنها با دلائل روشن به سراغ قوم خود رفتند ولى هنگامى که اندرزها سودى نداد از مجرمان انتقام گرفتیم و مؤمنان را یارى کردیم و همواره یارى مؤمنان حقى است بر ما.

خداوند همان کسى است که بادها را مى‏فرستد تا ابرهایى را به حرکت درآورند، سپس آنها را در پهنه آسمان آن‏گونه که بخواهد مى‏گستراند و متراکم مى‏سازد. در این هنگام دانه‏هاى حیات‏بخش را به هر کس از بندگانش که بخواهد مى‏رساند و آنها خوشحال مى‏شوند.هر چند پیش از آنکه بر آنان نازل شود مأیوس بودند.اى رسول ما به آثار رحمت الهى بنگر که چگونه زمین را بعد از مردنش زنده مى‏کند آن کس که زمین مرده را زنده کرد زنده کننده مردگان در قیامت است و او بر همه چیز تواناست.

اگر ما بادى داغ و سوزان بفرستیم و بر اثر آن زراعت و باغ خود را زرد و پژمرده ببینند راه کفران پیش مى‏گیرند.اى پیامبر تو نمى‏توانى صداى خود را به گوش مردگان برسانى و نه سخنت را به گوش کران، در آن هنگام که روى مى‏گردانند.و نیز نمى‏توانى نابینایان را از گمراهیشان هدایت کنى، تو تنها سخنت را به گوش کسانى مى‏رسانى که به آیات ما ایمان مى‏آورند و در برابر حق تسلیمند.

خداى شما همان کسى است که شما را آفریده در حالى که ضعیف بودید سپس بعد از این ضعف و ناتوانى، قوت و نیرو بخشید و باز بعد از قوت، ضعف و پیرى قرار داد او هر چه بخواهد مى‏آفریند و اوست عالم و قادر. (46تا54)

«آن روز که عذر خواهى سودى ندارد»

روزى که قیامت بر پا شود گنهکاران سوگند یاد مى‏کنند که جز ساعتى در عالم برزخ درنگ نکرده‏اند. اینچنین آنها از درک حقایق محروم مى‏شدند.

روش آنان در دنیا نیز همینطور بود که حق را باطل و آیات داراى دلالت را بى دلالت وانمود مى‏کردند.

کسانى که علم و ایمان به آنها داده شده به آنان مى‏گویند: شما به فرمان خداوند تا روز قیامت در عالم برزخ درنگ کردید و اکنون روز رستاخیز است ولى شما نمى‏دانستید.آن روز عذرخواهى ظالمان سودى ندارد و توبه آنان پذیرفته نمى‏شود.

ما در این قرآن براى مردم از هرگونه مثال و مطلبى بیان کردیم و اگر آیه‏اى براى آنها بیاورى کافران مى‏گویند شما اهل باطل هستید و اینها سحر و جادو است.اینگونه خداوند بر دلهاى کسانى که آگاهى ندارند مهر مى‏نهد.

اى پیامبر، اکنون که چنین است صبر پیشه کن که وعده خدا حق است و هرگز کسانى که ایمان ندارند نباید تو را خشمگین سازند و صبر را از کف بدهى. (55تا60)