به نام خداوند بخشنده مهربان‏

سوگند به این کتاب آشکار، که ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم و ما همواره انذار کننده و هشدار دهنده بوده‏ایم.در آن شب که هر امرى بر طبق حکمت خداوند تنظیم مى‏گردد.

این کتاب فرمانى بود از ناحیه ما و ما همیشه فرستنده رسول بوده‏ایم و اینک محمد را فرستادیم.اى پیامبر، اینها همه به خاطر رحمتى است از سوى پروردگارت که او شنونده و دانا است.

اى مردم او پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آنهاست مى‏باشد اگر اهل یقین هستید.هیچ معبودى جز او نیست. زنده مى‏کند و مى‏میراند، او پروردگار شما و پروردگار پدران نخستین شماست.ولى آنها در شکند و با حقایق بازى مى‏کنند.اى پیامبر، منتظر روزى باش که آسمان دود آشکارى پدید آورد و همه مردم را فرا گیرد، این عذاب دردناکى است.

مى‏گویند: پروردگارا عذاب را از ما بر طرف کن که ایمان مى‏آوریم.چگونه و از کجا متذکر مى‏شوند با اینکه رسول آشکار با معجزات و منطق روشن به سراغ آنها آمد؟ سپس از او رویگردان شدند و گفتند: دیوانه‏اى است که دیگران به او تعلیم مى‏دهند.

ما مدت کمى عذاب را از آنها بر طرف مى‏سازیم ولى باز به کارهاى خود باز مى گردند.ما از آنها انتقام مى‏گیریم، در آن روز که آنها را با قدرت خواهیم گرفت. آرى ما از آنها انتقام خواهیم گرفت.

ما قبل از اینها قوم فرعون را آزمودیم و رسول بزرگوارى به سراغ آنها آمد.و به آنها گفت: اى بندگان خدا آنچه را به شما دستور داده است انجام دهید و در برابر من تسلیم شوید که من فرستاده امینى براى شما هستم.

در برابر خداوند تکبر نور زید که من براى شما دلیل روشنى آورده‏ام‏ و من به پروردگار خود و پروردگار شما پناه مى‏برم از اینکه مرا متهم و یا سنگسار کنید و اگر به من ایمان نمى‏آورید لا اقل از من کناره‏گیرى کنید و مانع ایمان آوردن دیگران نشوید.

موسى به پیشگاه پروردگارش عرضه داشت که اینها قومى مجرمند.به او دستور داده شد بندگان مرا شبانه حرکت ده که دشمنان شما به تعقیب شما مى‏آیند و هنگامى که از دریا گذشتند دریا را آرام و گشاده بگذار که آنها لشکر غرق شده‏اى خواهند بود.چه بسیار باغها و چشمه‏ها که از خود به جاى گذاشتند و همچنین زراعتها و قصرهاى جالب و گرانقیمت‏ و نعمتهاى فراوان دیگر که در آن متنعم بودند.

اینچنین بود ماجراى آنها و ما اینها را میراث براى اقوام دیگرى قرار دادیم، نه آسمانها بر آنها گریست و نه زمین و نه به آنها مهلتى داده شد.

ما بنى اسرائیل را از عذاب ذلت‏بار نجات بخشیدیم‏ و آنها را از چنگال فرعون که مردى متکبر و از اسرافکاران بود رها نمودیم.ما آنها را با علم خویش بر جهانیان عصر خویش برگزیدیم و برترى دادیم‏ و آیاتى از قدرت خویش به آنها دادیم که آزمایش آشکارى در آن بود اما آنها کفران کردند و مجازات شدند. (1تا33)

«جز همین مرگ چیزى در کار نیست»

مشرکان مى‏گویند:مرگ ما جز همان مرگ اول نیست و هرگز زنده نخواهیم شد.اگر راست مى‏گوئید پدران ما را زنده کنید تا بر این امر گواهى دهند.آیا این مشرکین بهتر و قوى‏ترند که چنین ادعایى مى‏کنند یا قوم (تبع) و کسانى که پیش از آنان بودند؟ ما آنها را هلاک کردیم چرا که مجرم بودند.

ما آسمانها و زمین و آنچه را در میان این دو است بى‏هدف نیافریدیم‏ ما آن دو را فقط به حق آفریدیم ولى اکثر آنها نمى‏دانند. (34تا39)

«روز جدائیها»

روز جدائى حق از باطل که همان روز قیامت است وعده‏گاه همه آنهاست.روزى که هیچ دوستى، کمترین کمکى به دوستش نمى‏کند و از هیچ سو یارى نمى‏شوند مگر کسى که خدا او را مورد رحمت قرار داده و او عزیز و رحیم است. (40تا42)

«درخت زقوم چیست؟»

درخت زقوم، غذاى گناهکاران است‏ ، همانند فلز گداخته در شکمها مى‏جوشد، جوششى همچون آب سوزان، در قیامت گفته مى‏شود این کافر مجرم را بگیرید و به میان دوزخ پرتابش کنید، سپس بر سر او از عذاب سوزان بریزید، به او گفته مى‏شود بچش این عذاب را که در دنیا گمان مى‏کردى بسیار قدرتمند و محترم بودى.آرى اى گروه کافران، این همان چیزى است که پیوسته در آن تردید مى‏کردید. (43تا50)

«جایگاه پرهیزکاران در قیامت»

پرهیزکاران در جایگاه امن و امانى هستند، در میان باغها و چشمه‏ها، آنها لباسهائى از حریر نازک و ضخیم مى‏پوشند و در مقابل یکدیگر مى‏نشینند، اینچنینند بهشتیان و آنها را با حور العین تزویج مى‏کنیم، آنها هر نوع میوه‏اى را بخواهند در اختیارشان قرار مى‏گیرد و در نهایت امنیت بسر مى‏برند.

هرگز مرگى جز همان مرگ اول که در دنیا چشیده‏اند نخواهند چشید و خداوند آنها را از عذاب دوزخ حفظ مى‏کند، این فضل و بخششى است از سوى پروردگارت و این پیروزى بزرگى است. (51تا57)

«منتظر باش که آنها نیز منتظرند»

اى پیامبر ما قرآن را بر زبان تو آسان ساختیم تا متذکر شوند، اما اگر پذیرا نشدند منتظر باش آنها نیز منتظرند تو منتظر پیروزى الهى و آنان منتظر عذاب و شکست باشند.(58تا59)