پاسخ به اتهامى ناروا

از سخنان آن حضرت علیه السّلام است هنگامی که شنید بنى امیّه او را متّهم نموده‏ اند که در کشتن عثمان شرکت داشته: آیا آشنائى بنى امیّه به احوال من آنان را از عیب جوئى من باز نداشت آیا سابقه من در اسلام نادانان را از زدن تهمت بمن منع ننمود (بنى امیّه با اینکه یقین دارند نفاق و دوروئى در گفتار و کردار من راه ندارد ، براى چه مرا متّهم نموده مى‏ گویند: مباشر قتل عثمان بوده ‏ام و اگر در ظاهر اقدام نکرده ‏ام در پنهانى مردم را به کشتن او وادار نموده ‏ام ، آیا نمى ‏دانند که من در گفتار و کردار از کسى باک ندارم اگر مایل به کشتن عثمان بودم آنرا پنهان نکرده در ظاهر با کشندگان او همراه مى ‏شدم و گفتار من در این مردم اثر نخواهد نمود زیرا آنچه خداوند بر سبیل پند بیان فرموده در قرآن: س 49 ى 12 یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ، وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً، أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ، وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ
اى کسانیکه بخدا و رسول گرویدید دورى کنید از بسیارى گمان که بعض از گمانها گناه است و کنجکاوى نکنید و غیبت همدیگر را ننمائید یعنى پشت سر دیگرى سخن نگویید، آیا هیچیک از شما دوست دارد گوشت مرده برادر و همکیش خود را بخورد ، نه از خوردن آن کراهت خواهید داشت ، پس همچنانکه از خوردن گوشت مرده برادر خود کراهت دارید از غیبت او نیز دورى نمائید و از خدا بترسید اگر غیبت کردید توبه کنید که خداوند بسیار آمرزنده گناه و مهربان است. و س 33 ى 58: وَ الَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِیناً
کسانیکه مردان و زنان ایمان آورده را مى ‏رنجانند بدون آنکه کارى کرده باشند که سزاوار رنجانیدن گردند ، پس آنها افتراء و دروغ بستن بدیگرى و گناه هویدائى را مرتکب شده ‏اند از زبان (گفتار) من بلیغتر و نیکوتر است و با این حال اثر نکرد
من با خارج شوندگان از دین احتجاج می کنم و با شک کنندگان در دین دشمنى مى ‏نمایم، از جمله احتجاج و مخاصمه من اینست که مى ‏گویم کارهاى مشتبه بحقّمانند اینکه مرا شریک در خون عثمان مى‏ دانند بر قرآن کریم عرضه می شود پس با همراه نبودن با کشندگان او و اینکه هیچیک از مباشرین قتل او نگفته که در این امر شرکت داشته ‏ام، اگر آیه ‏اى از کتاب خدا دلالت دارد که قاتل عثمان هستم شما بر طبق آن حکم کرده در حقّ من رفتار نمائید و بندگان خدا از روى آنچه در سینه ‏ها دارند جزاء داده می شوند و چون شما قلبا به آرزوى دست آوردن خلافت و امارت بوده خونخواهى عثمان را بهانه قرار داده براى فریب مردم مرا متّهم نموده ‏اید، پس در قیامت بکیفر گفتار خود خواهید رسید.