به نام خداوند بخشنده مهربان‏

 آیا مردم گمان کردند به حال خود رها شده و آزمایش نخواهند شد؟ ما کسانى را که پیش از اینها بودند آزمودیم و اینها را نیز امتحان مى‏کنیم باید علم خدا در مورد کسانى که راست مى‏گویند و کسانى که دروغ مى‏گویند تحقق یابد.

آیا کسانى که اعمال بد بجا مى‏آورند گمان کردند از حوزه قدرت ما بیرون خواهند رفت چه بد داورى مى‏کنند؟ کسى که امید به حضور در پیشگاه خدا در روز رستاخیز دارد باید خدا را اطاعت کند زیرا زمانى که خدا تعیین کرده سرانجام فرا مى‏رسد و او شنوا و دانا است‏ و کسى که جهاد و تلاش کند براى خود جهاد مى‏کند چرا که خداوند از همه جهانیان بى‏نیاز است.و کسانیکه ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند گناهان آنها را مى‏پوشانیم و آنها را به بهترین اعمالى که انجام داده‏اند پاداش مى‏دهیم.ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکى کند و اگر آنها تلاش کنند که براى من شریکى قائل شوى که بدان علم ندارى چون وجود ندارد از آنها اطاعت مکن بازگشت همه شما به سوى من است و شما را از آنچه انجام مى‏دادید با خبر خواهم ساخت.کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند آنها را در زمره صالحان وارد خواهم کرد.

در میان مردم کسانى هستند که مى‏گویند به خدا ایمان آورده‏ایم اما هنگامى که به خاطر خدا از سوى دشمنان مورد اذیت واقع مى‏شوند فتنه و آزار و اذیت دشمنان را بقدرى با اهمیت و طاقت‏فرسا مى‏دانند که گوئى واقعا عذابى مهلک از جانب خداست که بطور قطع باعث نابودى آنها مى‏گردد و راه فرارى از آن ندارند و از ترس تسلیم دشمن مى‏شوند.

اما هنگامى که پیروزى از سوى پروردگارت بیاید مى‏گویند: ما هم با شما بودیم و در این پیروزى شریکیم آیا خداوند به آنچه در سینه‏هاى جهانیان است آگاه‏تر نیست؟

مسلّما خداوند مؤمنان را مى‏شناسد و یقینا منافقان را نیز مى‏شناسد.کافران به مؤمنان گفتند: شما از ما پیروى کنید اگر گناهى متوجه شما شد ما گناهانتان را بر عهده خواهیم گرفت، بدانید که آنها هرگز چیزى از گناهان اینها را بر دوش نخواهند گرفت آنها دروغ مى‏گویند.آنها هم بار سنگین گناهان خویش را بر دوش مى‏کشند و هم بارهاى سنگین گناهان کسانى را که گمراه نمودند را اضافه بر بارهاى سنگین خود بر دوش حمل خواهند کرد و در روز قیامت مسلّما از دروغهایى که مى‏بستند سؤال خواهند شد. (1تا13)

«گوشه‏اى از مبارزات نوح و ابراهیم»

ما نوح را به سوى قومش فرستادیم و او در میان آنها نهصد و پنجاه سال عمر کرد اما سرانجام طوفان، قوم او را فرا گرفت در حالى که ظالم بودند.ما او و کسانى را که با او در کشتى بودند رهائى بخشیدیم و آن را آیتى براى جهانیان قرار دادیم.ما ابراهیم را فرستادیم هنگامى که به قومش گفت: خدا را پرستش کنید و از او بترسید که این براى شما بهتر است اگر بدانید.

شما غیر از خدا فقط بتهاى سنگى و چوبى را مى‏پرستید و دروغهائى به هم مى‏بافید، کسانى را که غیر از خدا پرستش مى‏کنید مالک رزق و روزى شما نیستند.روزى را نزد خدا بطلبید و او را پرستش کنید و شکر او را به جا آورید که به سوى او باز مى‏گردید.

اگر شما مرا تکذیب کنید، امتهاى پیش از شما نیز پیامبرانشان را تکذیب کردند وظیفه فرستاده خدا جز ابلاغ آشکار نیست.آیا آنها ندیدند چگونه خداوند آفرینش را آغاز مى‏کند و سپس باز مى‏گرداند؟ این کار براى خدا آسان است. (14تا19)

«آنها که از رحمت خدا مأیوسند»

اى رسول ما، به مردم بگو: در زمین گردش کنید و بنگرید چگونه خداوند آفرینش را آغاز نموده؟ پس به همین گونه جهان آخرت را نیز ایجاد خواهد کرد و بدانید که او بر هر چیز قادر است.

او هر کس را بخواهد و مستحق بداند مجازات مى‏کند و هر کس را بخواهد مورد رحمت قرار مى‏دهد و به سوى او باز مى‏گردید و بدانید که شما هرگز نمى‏توانید بر اراده خدا چیره و پیروز شوید و از حیطه قدرت و فرمانروائى او فرار کنید و براى شما جز خدا ولى و یاورى نیست. کسانى که به آیات خدا و حضور در پیشگاه او کافر شدند از رحمت خدا مأیوسند و براى آنها عذاب دردناکى است. (20تا23)

«منطق مستکبران در برابر ابراهیم»

جواب قوم ابراهیم چیزى جز این نبود که گفتند: او را به قتل برسانید یا بسوزانید، ولى خداوند او را از آتش رهائى بخشید، در این ماجرا نشانه‏هائى است براى کسانى که ایمان مى‏آورند.

ابراهیم گفت: شما غیر از خدا بت‏هایى را براى خود انتخاب کرده‏اید که مایه دوستى و محبت میان شما و زندگى دنیا باشد سپس روز قیامت هر یک نسبت به دیگرى کافر مى‏شوید و یکدیگر را لعن مى‏کنید و جایگاه شما آتش است و هیچ یار و یاورى نخواهد داشت. (24تا25)

«لوط و ابراهیم»

لوط به ابراهیم ایمان آورد و ابراهیم گفت: من به سوى پروردگارم هجرت مى‏کنم که او عزیز و حکیم است‏ و ما به او اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و در دودمانش نبوت و کتاب آسمانى قرار دادیم، پاداش او را در دنیا دادیم و در آخرت نیز از صالحان است.

ما لوط را به سوى قوم خود فرستادیم و او به آنها گفت: شما کار بسیار زشتى را انجام مى‏دهید که احدى از مردم جهان قبل از شما آن را انجام نداده است.

آیا شما به سراغ مردان مى‏روید و راه ادامه نسلشان را قطع مى‏کنید، و در مجلستان اعمال منکر انجام مى‏دهید؟ اما پاسخ قومش جز این چیزى نبود که گفتند: اگر راست مى‏گوئى عذاب الهى را براى ما بیاور.

لوط عرض کرد پروردگارا مرا در برابر این قوم مفسد یارى فرما.هنگامى که فرستادگان ما که از فرشتگان بودند با بشارت به تولد فرزند براى ابراهیم به سوى او آمدند گفتند: ما اهل شهر و دیار قوم لوط را هلاک خواهیم کرد چرا که اهل آن ستمگرند.

ابراهیم گفت: در این آبادى، لوط اقامت دارد، گفتند: ما به کسانى که در آن هستند آگاه‏تریم ما او و خانواده‏اش را نجات مى‏دهیم جز همسرش را که در میان قوم باقى خواهد ماند.هنگامى که فرستادگان ما نزد لوط آمدند وى از دیدن آنها اندوهگین شد گفتند نترس و غمگین نباش ما تو و خانواده‏ات را نجات مى‏بخشیم جز همسرت را که در میان قوم باقى مى‏ماند.

ما بر اهل این شهر و آبادى به خاطر فسقشان عذابى از آسمان فرو خواهیم ریخت‏ ما از آن آبادى نشانه روشنى و درس عبرتى براى کسانى که تعقل مى‏کنند باقى مى‏گذاریم)26تا35)

«خداوند بر احدى ستم نمى‏کند»

ما به سوى مدین برادر و دلسوزشان شعیب را فرستادیم، گفت: اى قوم من، خدا را بپرستید و به روز بازپسین امیدوار باشید و در زمین فساد نکنید آنها او را تکذیب کردند و به این سبب زلزله آنها را فرا گرفت و در خانه‏هاى خود به رو در افتادند و مردند.

ما طایفه عاد و ثمود را نیز هلاک کردیم و مساکن ویران شده آنها براى شما آشکار است، شیطان اعمالشان را براى آنها زینت کرده بود لذا آنان را از راه خدا باز داشت در حالى که عقل و خرد و چشم حق‏بین داشتند.

قارون و فرعون و هامان را نیز هلاک کردیم، موسى با دلائل روشن به سراغ آنها آمد اما آنها در زمین برترى‏جوئى کردند ولى نتوانستند بر خدا پیشى گیرند.ما هر یک از آنها را به گناهشان گرفتیم. بر بعضى از آنها طوفانى همراه به سنگریزه فرستادیم و بعضى از آنها را صیحه آسمانى فرو گرفت و بعضى دیگر را در زمین فرو بردیم و بعضى را غرق کردیم، خداوند هرگز به آنها ستم نکرد ولى آنها خودشان بر خویشتن ستم کردند. (36تا40)

«سست‏ترین خانه‏ها»

کسانى که غیر از خدا را اولیاء خود برگزیدند همچون عنکبوتند که خانه‏اى براى خود انتخاب کرده و سست‏ترین خانه‏ها خانه عنکبوت است اگر مى‏دانستند.

خداوند آنچه را غیر از او مى‏خوانند مى‏داند و او شکست‏ناپذیر و حکیم است.اینها مثالهایى است که ما براى مردم مى‏زنیم و جز عالمان آن را درک نمى‏کنند.خداوند آسمان و زمین را به حق آفرید و در این امر آیتى است از براى مؤمنان. (41تا44)

«نماز باز دارنده از زشتیهاست»

اى رسول ما آنچه را از کتاب آسمانى به تو وحى شده تلاوت کن و نماز را بر پا دار که نماز انسان را از زشتى‏ها و منکرات باز مى‏دارد و خداوند مى‏داند شما چه اعمالى را انجام مى‏دهید.

«با بهترین روش بحث کنید»

اى کسانیکه ایمان آورده‏اید، با اهل کتاب جز به روشى که از همه نیکوتر است مجادله نکنید، مگر با کسانى از آنها که مرتکب ظلم و ستم شدند و به آنها بگوئید ما به تمام آنچه از سوى خدا بر ما و شما نازل شده ایمان داریم، معبود ما و شما یکى است و در برابر او تسلیم هستیم.

اى پیامبر، ما اینگونه کتاب را بر تو نازل کردیم، کسانى که پیش از این، کتاب آسمانى به آنها داده‏ایم به این کتاب ایمان مى‏آورند و بعضى از این گروه مشرکان نیز به آن مؤمن مى‏شوند و آیات ما را جز کافران منکر نمى‏شوند.

تو هرگز قبل از این، کتابى نمى‏خواندى و با دست خود چیزى نمى‏نوشتى تا مبادا کسانى که در صدد ابطال سخنان تو هستند شک و تردید کنند.

بلکه این کتاب آسمانى مجموعه‏اى از آیات روشن است که در سینه صاحبان دل جاى دارد و آیات ما را جز ستمگران انکار نمى‏کنند. (46تا49)

«قرآن معجزه‏اى است کافى و کامل»

مشرکان و کافران گفتند: چرا معجزاتى از سوى پروردگارش بر او نازل نشده بگو معجزات همه نزد خداست و تنها به فرمان او نازل مى‏گردد من تنها بیم دهنده‏اى آشکار هستم.

آیا براى آنها کافى نیست که این کتاب آسمانى را بر تو نازل کردیم که پیوسته بر آنها تلاوت مى‏شود؟ در این کتاب رحمت و تذکرى است براى کسانى که ایمان مى‏آورند.بگو: همین بس که خدا میان من و شما گواه است آنچه را در آسمانها و زمین است مى‏داند و کسانى که به باطل ایمان آوردند و به اللّه کافر شدند زیانکاران واقعى هستند.

آنها با عجله از تو عذاب را مى‏طلبند و اگر موعد مقررى معین نشده بود عذاب الهى به سراغ آنها مى‏آمد، سرانجام این عذاب بطور ناگهانى بر آنها نازل مى‏شود در حالى که نمى‏دانند.

آنها با عجله از تو تقاضاى عذاب مى‏کنند، در حالى که جهنم به کافران احاطه دارد آن روز که عذاب الهى آنها را از بالاى سر و پائین پا مى‏پوشاند و به آنها مى‏گوید بچشید آنچه را عمل مى‏کردید. (50تا55)

«هر انسانى طعم مرگ را مى‏چشد»

اى بندگانى که ایمان آورده‏اید زمین من وسیع است، پس تنها مرا بپرستید و در برابر دشمنان تسلیم نشوید و به جاهاى دیگر هجرت کنید.

هر انسانى طعم مرگ را مى‏چشد سپس به سوى ما باز مى‏گردد، کسانى که ایمان آورده و عمل صالح انجام دادند آنها را در غرفه‏هایى از بهشت جاى مى‏دهیم که نهرها در زیر آن جارى است و جاودانه در آن خواهند ماند و چه خوب است پاداش عمل کنندگان.

همانها که در برابر مشکلات صبر و استقامت مى‏کنند و بر پروردگارشان توکل مى‏نمایند.چه بسیار جنبندگانى که قدرت ندارند روزى خود را بدست آورده و حمل کنند خداوند آنها و شما را روزى مى‏دهد و اوست شنوا و دانا(56تا60)

«آنان که دل و زبانشان دوتاست»

اى پیامبر هرگاه از بت‏پرستان سؤال کنى چه کسى آسمانها و زمین را آفریده و خورشید و ماه را مسخر کرده است مى‏گویند اللّه پس با اینحال چرا از عبادت خدا سرباز مى‏زنند.

همان خدایى که مخلوقات را آفریده روزى را براى هر کس از بندگانش بخواهد گسترده مى‏کند و براى هر کس بخواهد محدود مى‏سازد خداوند به همه چیز داناست.

اگر از آنها بپرسى چه کسى از آسمان آبى نازل کرد و به وسیله آن زمین را بعد از مردنش احیا نمود؟ مى‏گویند: اللّه. بگو ستایش مخصوص خداست اما اکثر آنها نمى‏دانند.این زندگى دنیا جز لهو و لعب چیزى نیست و زندگى واقعى سراى آخرت است اگر آنها مى‏دانستند.  هنگامى که سوار بر کشتى شوند خدا را با اخلاص مى‏خوانند و غیر او را فراموش مى‏کنند، اما هنگامى که خدا آنها را به خشکى رسانید و نجات داد باز مشرک مى‏شوند.

بگذار آیاتى را که به آنها داده‏ایم انکار کنند و از لذت زودگذر زندگى بهره گیرند اما بزودى خواهند فهمید)61تا66)

«مکه را سرزمین امن قرار دادیم»

آیا مشرکان ندیدند که ما حرم امنى براى آنها قرار داده‏ایم در حالیکه مردم را در اطراف آنها و در بیرون این حرم مى‏ربایند، آیا باز هم ترس و وحشت از دشمنان دارند و به باطل ایمان مى‏آورند و نعمت خدا را کفران مى‏کنند؟

چه کسى ستمکارتر از آن کسى است که بر خدا دروغ مى‏بندد یا حق را پس از آنکه به سراغش آمد تکذیب مى‏کند؟ آیا جایگاه کافران در دوزخ نیست؟ و آنها که در راه ما با خلوص نیّت جهاد کنند قطعا هدایتشان خواهیم کرد و خدا با نیکوکاران است. (67تا69)